Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BjornH

nCoV-2019

Startat av BjornH, 12 mars 2020 kl. 09:47:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BjornH

Tänkte det var bäst att starta en separat tråd istället för att tråka ner FF-tråden.

Citat från: Andreas Johnson skrivet 11 mars 2020 kl. 23:40:15
Men påståendet att smittspridningen är mycket hög i Sverige kan ju inte slås fast baserat på dom siffrorna. I stort sett alla har smittats utomlands. Dessutom beror antalet smittade per capita på hur stor andel av befolkningen som testats. Tror inte vi behöver få panik än i alla fall.

Att det pågår en ganska stor del smittspridning lokalt i Sverige skulle jag vilja säga är utom tvivel. Vi har redan ett dödsfall av en person där man inte lyckats spåra källan till utlandet. Med tanke på att det i medelvärde tar 17 dagar för en person att dö i covid19 så har denna person förmodligen blivit smittad lokalt långt innan sportlovsdebaclet, typ runt 23 Feb. Om man tittar enbart till antal dödsfall så borde vi i Sverige ha ca 800 fall. Om man ser till antal importerade fall jämfört med inhemska fall så har Sydkorea som enda land statistik på det. De har testat allt och alla och ser att 86 procent av fallen beror på lokal spridning. Så om man antar att våra rapporterade fall som ju i princip bara applicerats på resande är de resterande 14% så har vi alltså ca 3500 totalt. Så vi har förmodligen mellan 800 - 3500 fall i landet varav ca 500 är testade och verifierade. Och vi har definitivt lokal smittspridning.

Citat från: Delirium skrivet 11 mars 2020 kl. 21:34:40
Det är inte bara en fråga om att folk ska tänka till om man smittar andra, utan också hur rädd man är att själv bli smittad. Varje arbetsdag ihop med pendling är för många en större smittorisk än helgens konvent. 40 personer på en konferensanläggning är inte mycket mot en tunnelbanevagn.

Det kan vara så, men det kanske också kan vara tvärtom. Diamond Princess fallet visade ganska tydligt att det sprider sig lätt på en "flytande" konferensanläggning i alla fall.  :? Och då satt de på sina rum, inte tillsammans lutandes över små blippar, skrattandes, som vi alltid gör.  :D

Citat från: Wes skrivet 11 mars 2020 kl. 22:54:56
Tittar man på siffrorna om corona i världen inser man att Skandinavien är bland de värsta ställena att smittas. Vi har en procentuellt väldigt hög nivå av smittade per capita. Friuli i italien har en befolkning på 1.25 millioner och 116 fall, en av de områden som man inte ska åka till. Stockholm har en högre procentuell nivå än så och dessutom extremt många fler platser där smitta kan ske än vishan i norra italien. Om vi tar bort Lombardiet och Hubeiprovinsen (kanske Iran också) så är nog Röd tunnelbana från gamla stan och norrut bland de värsta smittozonerna i hela världen just nu faktiskt. Norge har en väldigt hög procentuell nivå av smittade men där bor väl alla separerade av fjordar och vägar som inte går att köra på.

Jag håller med. Över huvud taget tycker jag det är makalöst att tro att Sverige på något sätt skulle vara "bättre rustat" än Italien och att vi skulle vara på väg någon helt annan stans med vår smittspridning/kaos än till samma ställe som Italien om ca 2 veckor... Men jag antar att folkhälsomyndigheten m.fl. tror att vi är bättre på att "stanna hemma om du är sjuk och tvätta händerna" än vad Italienarna var?

Denna blogpost är läsvärd:
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca


Elias Nordling

Jag rekommenderar också det blogginlägget.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

B_J_S

Detta är från min kompis som också är läkare.
---------------
Hur vi kan besegra Corona – en överläkares CHECKLISTA!

DELA detta meddelande och rädda liv!

Kära släktingar, vänner och övriga facebook-kontakter,

Många fall av Corona-smitta har konstaterats i Sverige där ingen vet smittvägen. Det innebär att coronaviruset är spritt i det svenska samhället och att en mycket snabb och mycket stor spridning är att vänta mycket snart.

Vad vi än gör nu har vi att vänta en mycket tuff situation inte minst i sjukvården. Det kommer att bli brutalt för oss och våra anhöriga på sätt vi inte kan överblicka än. Det innebär inte att vi vare sig ska förtränga faktum, få panik eller hänga läpp. Vi skall istället göra allt vad vi kan för att bromsa smittspridningen. Vi vet både från historiska erfarenheter av tidigare epidemier som spanska sjukan, 1957 års influensa, och från covid-epidemin i Kina att det går att bromsa smittspridning genom att minimera onödig exponering.

Varför är det viktigt att bromsa smittan? Om vi får en snabb spridning kommer fler människor att insjukna, men mycket värre är att extremt många människor kommer att bli sjuka samtidigt. Det finns ingen som helst möjlighet för sjukvården att hantera en sådan topp utan vi kommer då att bli tvungna att välja ut de vi skall rädda och resterande kommer inte att kunna få hjälp. Kan vi istället bromsa förloppet kommer mycket färre att insjukna samtidigt varför chanserna ökar enormt att de som insjuknar kan få hjälp.

Hur gör vi det?
A) Få inte panik! Handla lugnt och rationellt och minimera dina risker då har du goda chanser. Det finns mycket du kan göra, se nedan!
B ) Följ nyheterna dagligen så att du är uppdaterad om situationen och myndigheternas råd. Om de råden är mindre långtgående än min lista följer du min lista. Om råden är mer långtgående följ dem.
1) Om du har feber, halsont eller hosta håll dig hemma oavsett om du varit utomlands eller ej! Minimera kontakt med andra och besök absolut inte sjuk/äldrevård, apotek, kroniskt sjuka eller människor över 60 år.
2) Om du varit i riskområde de senaste 14 dagarna ska du ÄVEN OM DU INTE HAR SYMTOM stanna hemma och hålla barnen hemma från skola, detta i synnerhet om du jobbar inom hälso- och sjukvård eller äldrevård. Ljug och säg att du är sjuk eller vabbar vid behov. Besök inte sjukvård, kroniskt sjuka eller människor över 60 års ålder om det inte är absolut nödvändigt.
3) Vi övriga som är i arbetsför ålder MÅSTE ta oss till jobbet och arbeta om vi inte har feber, hosta eller halsont annars klappar hela samhället ihop och då förstör vi också våra egna och våra anhörigas chanser.
a. Om du kan jobba hemifrån, gör det.
b. När du tar dig till jobbet, välj den transportmetod som exponerar dig minst för andra människor. Om du kan cykla, el-sparkcykla, gå eller ta bilen - gör det. Skit i klimataspekter just nu. Om du tar tunnelbana eller buss kanske du kan hoppa av och gå delar av vägen. Kanske kan du undvika rusningstiden. Märker du att någon hostar ymnigt, kliv av och ta nästa buss/tåg.
c. Håll minst en meters avstånd till arbetskamraterna och ta inte i dem
d. Uppmana arbetskamrater som verkar förkylda att omedelbart gå hem
e. Ställ upp alla dörrar på jobbet så att ni inte behöver ta i handtag hela tiden
f. Tvätta händerna och undvik att ta dig i ansiktet enligt punkt 4e och 4f nedan
4) För alla gäller på fritiden att minska alla onödiga kontakter med människor:
a. Stanna hemma och njut av din familj, filmer, böcker och musik eller gå ut och promenera/sporta i områden där du kan hålla minst 1, helst 2 m avstånd till andra människor
b. Vill du träffa kompisar ta en promenad ihop, ta inte i varandra och håll 1-2 m avstånd.
c. Undvik i möjligaste mån alla former av folksamlingar, i synnerhet inomhus. Absolut inga konserter, diskon, teaterbesök, bio eller dylikt
d. Även om du inte har symtom, besök inte släktingar över 60 år i onödan. Det är jättemysigt att umgås med dem via Facetime också.
e. När du kommer hem går du innan du tar i något annat direkt till handfatet och tvättar händerna med tvål. Blöt händerna och därefter smörjer du in dem med tvål överallt och gnugga minst 20 sekunder INNAN du sköljer bort tvålen. Det är tvålen som spräcker virusets skal och den måste få 20 sekunder på sig. Att sprita händerna går också utmärkt, men torka då inte bort spriten innan den torkat in av sig självt.
f. Undvik att ta dig i ansiktet. Detta är jäkligt svårt eftersom vi gör det hela tiden utan att tänka på det. Ett trick är att ta på sig en handske/plasthandske, för då märker man när man gör det
g. Ta i så lite saker som möjligt när du är ute. Öppna dörrar med foten, eller ta i handtag med handske på (var isf aktsam på hur du sedan hanterar handsken).
5) Om du är över 60 år
a. Följ allt ovan extra noga. Det är mycket viktigt för just dig att inte smittas eftersom det är mycket större risk att du blir allvarligt sjuk eller dör. Avstå till och med att träffa barn och barnbarn den närmsta tiden. De är jättesöta och charmiga på Facetime också (i den mån de är det i verkliga livet).
6) Om du är över 10 år men mindre än 60 år
a. Du måste följa råden ovan för att du inte vill att dina föräldrar och deras föräldrar ska dö i onödan, men också för DIN EGEN SKULL!
b. Du har visserligen mindre risk än äldre grupper att bli allvarligt sjuk, men du har ändå en påtaglig risk att dö. Den allra farligaste formen av fallskärmshoppning är BASE jump, då man hoppar från låg höjd från klippor, broar och byggnader. Om du vill övertala dig om att börja med BASE jump kan du lugna dig med att du kan hoppa 3 hopp utan att överskrida risken som just du har att dö i coronainfektionen.
7) Dela detta till alla du känner. Ju fler som följer dessa råd desto större är din egen chans att undvika allvarliga problem.
😎 Meddela mig om jag missat något eller att något ovan inte stämmer

Ta hand om varandra.
//Jonas

Folket

Bra blogginlägg.

Men hade rekommenderats från folk jag känner så hade jag undvikit en sida som heter medium.com och som har speciella tecken i adressen. ('@')

aegneus

Fick exakt samma response på Medium.com från en kollega. :) Men Medium är seriöst.

Bloggartikeln hade precis den modellering jag letat efter. (Och han har kod och data på github).  Den är värd att läsa i helhet, och sprida till andra som behöver mycket fakta. Jag tror de flesta där ute tar till sig nu, men jag tror inte folk i allmänhet ännu förstår hur fort den exponentiella tillväxten går.     

Elias Nordling

Hög standard på diskussionen här!

Det diskuteras mycket huruvida viruset smittar innan man ens har symtom. En källa till detta påstående är en tysk vetenskaplig studie. Jag hittade följande länk som dyker lite djupare i denna studie på ett begripligt sätt:

https://www.statnews.com/2020/03/09/people-shed-high-levels-of-coronavirus-study-finds-but-most-are-likely-not-infectious-after-recovery-begins/

Jag tolkar resultatet lite annorlunda än att "man smittar innan man ens har symtom". För, om det fanns en stor grupp människor som hade covid-19 utan att känna av det ännu så skulle dessa dyka upp i statistiken i länder där man testat brett, till exempel Sydkorea som testat 200 000 personer varav strax under 8000 varit smittade. Kinesisk statistik talar om att 0,5 procent uppvisar inga symtom, och av dessa får tre fjärdedelar det kort efteråt.

Studien säger att de som de följt var fullpackade med virus när de började känna av sina första symtom, och därför måste ha varit smittsamma innan, men statistiken talar för att denna period i så fall måste vara väldigt kort, timmar snarare än dagar.

Vad däremot studien säger som är mycket intressant, är att man är som allra mest smittsam när man känner sina första symtom, sedan klingar det av. Det skiljer den från andra Coronavirus som smittar människor, och från influensan. Läxan vi ska lära oss av detta är att vara EXTREMT försiktig med "undrar om jag håller på att bli förkyld?"-känslan, och INTE vänta tills man är säker med att stanna hemma.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BjornH

Ja, och statistiken med hundratals personer som smittats under skidresor i alperna tycker jag talar tydligt för att man inte behöver vara särskilt sjuk för att smitta.

Elias Nordling

Dock: det var ca 15 000 svenskar i Norditalien i februari.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Om jag får vidga ämnet lite, så är det intressant att veta hur man ska förhindra en ekonomisk kris inom hotell, caféer, pubbar, restauranger, butiker etc, om folk slutar att gå ut.

BjornH

Citat från: Elias Nordling skrivet 12 mars 2020 kl. 18:12:54
Dock: det var ca 15 000 svenskar i Norditalien i februari.

Wow, ok. Men ändå, 15 000 Italienresenärer i isolering, man undrar hur stora kostnader det hade blivit i förhållande till den snabba tillväxten vi fick och förmodligen kommer få?

Elias Nordling

Det hade bog varit klokt ja. Samt lite mer vidgat begrepp. Min systers familj var i franska Alperna. Med anslytande liftsystem till Italien och drabbade område. Massor med italienare överallt. Delade kabinlift med hostande italienare. När de kommer hem får sonen hosta och feber. 1177 säger, Frankrike står inte på listan, vi testar inte.

Nu har de ju satt sig själva i karantän ändå, men emot myndighetsrekommendationer.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Rydfalk

Citat från: Kanger skrivet 13 mars 2020 kl. 15:08:56
Om jag får vidga ämnet lite, så är det intressant att veta hur man ska förhindra en ekonomisk kris inom hotell, caféer, pubbar, restauranger, butiker etc, om folk slutar att gå ut.
Börjar ana att en del pubar etc redan går på knäna i stan. Vi får se om dagens krispaket kan hjälpa dem och våra vänner på Rimforsa Strand...
"I stort sett alla våra intäkter de kommande 6 veckorna har avbokats och situationen för vår verksamhet är ytterst allvarlig."
Mycket tveksam om det hjälper dem i kontakter med banker etc men lade in en bokning för våren 2021 också - hösten 2020 bokades för ett år sedan.
"Hoppas det regnar i sommar!"

BjornH

Jag nekropostar lite här för att promota några videor jag gjort på ämnet som kanske kan vara av intresse för några av er.

Kortversion på svenska (mest argument, lite för ont om tid för att faktiskt förklara): https://youtu.be/7qBdDFFhe6M

Med mer science, 30 min, på engelska (bättre version om du orkar): https://youtu.be/s5zb7hwIT9s

Hälsn.

- Björn H

Strv102r

Citat från: BjornH skrivet 19 februari 2021 kl. 16:16:31
Jag nekropostar lite här för att promota några videor jag gjort på ämnet som kanske kan vara av intresse för några av er.

Kortversion på svenska (mest argument, lite för ont om tid för att faktiskt förklara): https://youtu.be/7qBdDFFhe6M

Med mer science, 30 min, på engelska (bättre version om du orkar): https://youtu.be/s5zb7hwIT9s

Hälsn.

- Björn H

:up:
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Wes