Air Power Update (Air Superiority / Air Strike / The Speed of Heat)

Startat av EvilSpook, 4 april 2020 kl. 18:22:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

EvilSpook

Det har på det här forumet och andra forum på nätet till och från diskuterats om att uppdatera framförallt Air Superiority till de senaste Air Power reglerna från The Speed of Heat.
Det fanns också en PDF med uppdatering (AP_2nd_Ed_ ADCS_cp.pdf) av de tidigare ADC:erna (Aircraft Data Cards) med vissa filningar för att matcha standarden för TSoH, men det var bara en mindre ansats.

Jag har därför sen 2013 från och till jobbat på ett eget litet projekt kring det hela.
Så vad var min tanke med arbetet?

- Knäcka algoritmen bakom värdena för att kunna generera egna värden som matchar Air Power.
- Uppdatera de mest intressanta ADC:erna fullständigt. Bygga dem från början - inte bara uppdatera några värden. Exempel är t.ex. få med MiG-21Bis WEP, på riktigt simulera Su-27s bränslemängd (begränsingar vid över 60% tankning), samt få med JA 37s Jaktlänk. Göra det man ville haft från början men med 2020 Hindsight.
- Skapa nya ADC:er, vapen och utrustning för det som hänt sen 1987.
- Harmonisera värden för framförallt jaktrobotar, men även markrobotar och annat intressant.
- Skapa nya intressanta Scenarior utifrån det ovanstående.

Det jag har gjort än så läge är
- Kartlagt algoritmen men funnit att det inte fanns nån.
- Byggt en egen "algoritm" för att generera ADC:er/robotar.
- Skapat nya / uppdaterat regler för sånt som kommit till på senare tid (Datalänkar/Missile Approach Warning Systems/IRSTS & Optiska system/Stealth)
- Skapat ADC:er för de mest intressanta planen (ca 95 st ADC:er klara än så länge).
- Skapat nya counters för de mest intressanta planen.
- Skapat ca 20 scenarion än så länge med Svensk / Historisk / Hypotetisk inriktning

Det jag tänker göra närmast (kommande 7 åren) är följande
- Färdigställa de svenska ADC:erna. Jag har åtminstone följande i pajpen (J 32B, J 33, J34, Sk 60A/B/C/D, DC-3, Catalina och C-130).
- Göra ADC:er för europeiska plan (Mirage/Rafale/Typhoon/Tornado).
- Göra ADC:er för de mest intressanta asiatiska planen (J-20, J-16, J-15, J-10, etc.)
- Göra klart listan på Jaktrobotar
- Göra övriga intressanta vapen (mest svenska/sovjetiska).
- Spela mer.

Tanken med tråden är såklart att presentera lite vad jag håller på med, men ockå få lite input och svara på frågor.
Mest av allt tänkte jag dock lägga ut några spelade Scenarion i egna trådar och tänkte försöka hålla eventuella spelrelaterade / upgrade-relaterade frågor till den här tråden istället för i respecitve AAR-tråd.

Enjoy!
//EvilSpook

EvilSpook

Eftersom jag inte räknar med något direkt intresse från allmänheten så ställer jag själv de mest relevanta frågorna.

Q: Var kan jag ladda ner alltihop.
A: Det kan du inte.

Q: Varför då?
A: Egentligen av 3 skäl.
   - J.D. Webster hade egna planer på den här expansionen. Ska någon publicera det ska det vara han.
   - Jag har inte rättigheterna till varken spelet eller bilderna jag använder och jag orkar inte sätta mig in i det juridiska.
   - Produktionsvärdet på grejorna är lågt. Jag jobbar i Word och paint. Tycker inte det duger att sprida.
   Dessutom gör jag lite våld på originalspelet genom att t.ex. "fördärva" t.ex. F-14.

Q: Snälla?
A: Nej - men ni kommer få lite previews i scenariotrådarna.

Q: J.D. tyckte att Air Power var på dekis och lämnade systemet hängande till förmån för Birds Of Prey och Figting Wings. Är inte de bättre?
A: Nej.

Q: Du har hållit på i 7 år och har inte kommit nånstans. Är du efterbliven?
A: Ja.

Q: Hur orkar du?
A: Lätt Asperger förmodligen.

Q: Varför har du snöat in på just det här?
A: Air superiority var min första kärlek. Min första krigsspels-fix. Min gateway drug in i militärhistorien. Hon har kostat mig anseende, flickvänner och massor med pengar genom åren (referensbiblioteket). Men det var det värt.

Q: Du pratar om "algoritmen" - berätta lite mer om hur du tänkt?
A: Jag ville veta hur man genererat data för t.ex. svängförmåga och stigning.
Jag kartlade därför alla ADC:er jag hade tillgång till och öppen data om flygplanen som skulle kunna ligga till grund för dessa.
Tyvärr finns ingen riktigt bra korrelation mellan spelets svängprestanda och t.ex. instant turn rate, sustained turn rate, wing loading och liknande data.
Jag valde därför wing loading som bas för svängprestanda (eftersom den påverkar sustained turn rate som spelet bäst hanterar. Så skippade jag allt som har med instant turn rate, corner speed och angle of attack, då systemet inte riktigt funkar på den nivån.
Baserat på wing loading kan jag därmed spotta ut decel data för Turnrates och respektive Configuration.

Q: Det låter väldigt oprecist?
A: Ja men det är betydligt mer rimligt än originalvärdena.

Q: Exakt villket data har du baserat din analys på?
A: Air Superiority, Air Strike, The Speed of Heat, Desert Falcons , Eagles of the Gulf, Diverse Air Power nummer, en artikel om Falklandskriget till ASup/AStr och AP_2nd_Ed_ ADCS_cp.pdf (från nätet)..

Q: Vad mer har din algoritm lett till?
A: De ursprungliga ADC:erna är ett träsk vad gäller vikter och prestanda. En del plan har Configurations som ligger väldigt nära varandra, andra har stora skillander mellan tomvikt och full last. Jag har styrt upp det så att de olika konfigurationerna blir enhetliga utifrån viktklass och lastförmåga. Vidare har stora plan med liten nyttolast och stor bränslekapacitet fått bränsle som faktor för att beräkna configuration. Det spelar alltså inte så stor roll om du har 2 eller fyra robotar på en MiG-25, det intressanta är om du har 30% eller 100% bränsle.   

Q: Är det svårt att göra ADC:erna?
A: Nej - jag stjäl bilder på nätet. Vissa data kan vara svåra att hitta och ibland får man skjuta från höften. Men slutresultatet är mer trovärdigt och balanserat än de ursprungliga.

Q: Det låter som att du hittat mycket felaktigheter i det tidigare datat?
A: Jag vill inte kalla det felaktigheter. Spelet har inte som ambition att realistiskt simulera de här sakerna. Däremot finns mycket som är inkonsekvent.

Q: Vad är de största bristerna (i Air Superiority) menar du?
A: Nästan alla plan kan dra för höga G-krafter i spelet. Vissa grupper av flygplan har generellt sett mycket höga värden i förhållande till faktisk prestanda (F-14/F-15/F-16). 80-tals jatrobotar har aldeles för höga träffchanser och för liten risk att gå mot decoys. Runt 1987 visste man dessutom för lite om de intressantaste Sovjetiska planen (MiG-23MLA/MLD/P, MiG-29, MiG-31 och Su-27). En annan egenhet är at systemet inte tar vara på uppenbara prestanda parametrer som att vissa plan har goda egenskaper på låg eller hög höjd.

Q: Vad händer med spelbalansen i nutid? Blir det inte bara att alla plan skjuter sina robotar och sen är det slut - alla dör?
A: Det var kritik som AS fick redan på åttiotalet. Faktum är att det var överdrivet då. De träffchanser m.m. som fanns i AS kom egentligen inte förrän på 2000-talet. Nu finns Stealth som ger spelet ytterligare en dimension att utforska.

Q: De ADC:er du skapat är det halvsidor med svarta silhuetter som i ASup/AStr eller helsidor med svartvita linje-skisser som i TSOH?
A: Helsidor som i TSOH 

Q: Du antyder ett visst fokus på Sverige och Sovjet/Ryssland. Kan man flyga JAS 39E mot Su-35 och Su-57?
A: Självklart.   

Q: Vad har du mer gjort för Svenska plan?
A: I princip allt inom Jakt Attack och Spaning. Från Mustang till Gripen E. Jag hoppas också på att jag hinner skapa lite udda fåglar som C-130, Pembroke och S-100B.

Q: Varför har du med Mustang (och Spitfire) i ett spel som handlar om modern jetstrid?
A: För att jag kan.

Q: Det verkar lite puckat att göra trafikflygplan, transportkärror och udda plan spelbara som du gjort? Varför inte ha dem med som självgående npc:er som man hade i ursprungliga ASup?
A: I find your lack of vision disturbing.

Q: Du hackar en del på F-14 och andra teen-flygplan? Du har alltså skapat nya ADC:er för alla dem?
A: Yes. Jag har gjort 5 st F-14 (A//B/D/Iransk A/AM), 13 st F-15 (A/C/E/I/J/K/S/SA/SG/AESA/Kai/Baz/Golden Eagle) och några F-16 (A/ADF/AM/C Blk 20/25/30/40/50/50WW/E)

Q: Du sa att du hade Asperger?
A: Har ingen diagnos, men vissa tendenser.

Q: Vilka är dina favoritplan än så länge?
A: Yak-15, Yak-38M och Tu-128M.

Q: Ska du hålla på länge?
A: Nej det räcker nu.

Enjoy!
//EvilSpook

EvilSpook

Här är ett exempel på det ovanstående.

Original F-14A

Min F-14A

De stora skillnaderna är:
- Websters F-14 drar 8G med full last. Min Max 6G
- Websters F-14 Flyger högre och stiger bättre.
- Websters F-14 har betydligt bättre radar än min.

Fridens!
//EvilSpook

Wes

Kul läsning.

Lite bokrekommendationer

Clashes: Air Combat Over North Vietnam, 1965-1975 by Marshall L. Michel (2007)
Vissa tycker denna är torr men är en nästan vetenskaplig skrift med statistik och utvecklingen av USAs luftkrigföring under vietnamnkriget. Även en hel del tekniskt om missilutvecklingen och även lärdommar från att kalibrera missiler i skjul ute i djunglen för att sen transportera tillbaks dom till hangaren på en ojämn och hoppig lerväg.

The Mind of War: John Boyd and American Security
Jag har faktiskt inte läst hela denna men borde göra det någon dag. Jag har läste en annan bok om Boyd precis innan så det blev lite repetition och det var inte så kul. Boyd är grunden till energy maneuverability theory och även OODA-lopen som blir mer och mer populär och som de flesta krigsspel borde ha i åtanke för grundmekanismen i spelen.

Fighter Combat: Tactics and Maneuvering, by Robert L. Shaw – November 14, 1985
För den riktigt inbitne. Bra om man har ett riktigt flygplan att öva med samtidigt som man läser boken. Hur ska du skjuta med kanonen, vilka motmedel kan du använda och när. Hur är envelopen för att skjuta mssiler etc.

Angående att jämföra prestanda så är de viktigaste sakerna Wing Loading och Thrust/Weight.
Att uppehålla G har inte någonting med wingloading att göra direkt. Det går att göra en aerodynamisk design som kan uppehålla G men det går också att ha mycket motorkraft. Enkelt kan man jämföra det med att rulla med en bil. Om du svänger så kommer du "bleed energy" för att få massan att byta riktning.

Den mesta flygplansdata går att hitta på nätet och är tillräckligt korrekt för ett spel men range och speed ska du nog anta är felaktiga. Om du har läst flygböcker så är du nog van vid att "bingo" är detvanligaste ordet.
Vad prestandan är för olika bestyckningar, vilka vapen som finns och verkligen används när det gäller på riktigt och EWS (inkluderat radarprestanda) kommer du inte få tag i och det som du hittar ska du ta med en nypa salt.

Och till sist. Till och med amerikanerna i sin air warfare doctrine säger att en bra pilot i ett dåligt plan kommer alla dagar i veckan att vinna över en dålig pilot i det bästa planet.

Fredrik H

Imponerande projekt och ett roligt upplägg! Även om AS inte är min kopp te så tycker gillar jag att läsa om nästan former av konfrontationer under det Kalla kriget. Fast jag vill minnas att Top Gun (en dramadokumentär från 80-talet) inte delar din syn på F-14...

Wes

Det är bra att fullfölja ett livsprojekt som berör flygplan men...

https://www.youtube.com/watch?v=52xg_fEMwVk

Börja titta 7.55 min in.
läs kommentarerna
sen tittar ni från början

EvilSpook

Citat från: Wes skrivet  4 april 2020 kl. 21:06:51
Clashes: Air Combat Over North Vietnam, 1965-1975 by Marshall L. Michel (2007)
Det här är min stora favorit också.

The Mind of War: John Boyd and American Security
Har missat den. Tillagd på inköpslistan.

Fighter Combat: Tactics and Maneuvering, by Robert L. Shaw – November 14, 1985
Bibeln. Lånade och läste den i min ungdom och har senare införskaffat den i vuxen ålder. I ett ASup - spelperspektiv är det lite frustrerande att skalan inte riktigt tillåter att man får utforska detaljerna i boken, även om de mer universella sanningarna så klart kan tillämpas.

Vad prestandan är för olika bestyckningar, vilka vapen som finns och verkligen används när det gäller på riktigt och EWS (inkluderat radarprestanda) kommer du inte få tag i och det som du hittar ska du ta med en nypa salt.
Även tryckta källor behöver tas med en nypa salt men är oftast bättre för relativa jämförelser. För Air Power räcker dock att hamna i rätt härad. Systemet är inte mer exakt än så. Min ambition har dock bara varit att kunna generera dessa data på ett enhetligt sätt inom Websters system.  Jag tror att Webster själv till viss del tappade styrfart och lämnade över till BoP att bära flaggan vidare just för att buggarna i systemet började bli lite för uppenbara. Samtidigt gillar jag detaljnivån i ASup. Parametrar som man tycker borde ha påverkan i spelet har det samtidigt som mycket av detaljerna är bortskalade. Tror att abstraktionsnivån/spelbarheten i spelet är det som gjort det tilltalande för många.

Och till sist. Till och med amerikanerna i sin air warfare doctrine säger att en bra pilot i ett dåligt plan kommer alla dagar i veckan att vinna över en dålig pilot i det bästa planet.
Och det är ju Websters egen hållning.

Citat från: J.D. Webster
And, by the way, if you are flying an F-15 or highly advanced free world fighter and some lowly MIG or Sukhoi does shoot you down, it was your own fault and not that of my game design.

:D

//EvilSpook

EvilSpook

Citat från: Fredrik H skrivet  4 april 2020 kl. 21:15:37
Fast jag vill minnas att Top Gun (en dramadokumentär från 80-talet) inte delar din syn på F-14...
Det här är ett problem med hela mitt "projekt".
Mina F-16A stämmer inte heller överens med den mest pålitliga källan - standardverket "Iron Eagle".
Mina Mig-31:or suger jämfört med den officiella och allmänt vedertagna analysfilmen - "Firefox"
:shock:

//EvilSpook

P-O Jönsson

Fantastiskt spännande! Air Superiority åker ju fram ur garderoben med jämna mellanrum. Kanske över påskhelgen....
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Mimer

Har ganska länge velat testa Air Superiority/Power/The Speed of Heat, men har aldrig blivit av av olika anledningar. Så det hela låter intressant, särskilt ifall Draken och Viggen kommer med.

Tänker du dig något färdigt spel, eller bara ett tillägg/uppdatering? Antar att det rör sig om det sistnämnda utifrån det du skrev ovan, men tänkte kolla för tydlighets skull.

Scipio

Citat från: Mimer skrivet  8 april 2020 kl. 20:07:07
Har ganska länge velat testa Air Superiority/Power/The Speed of Heat, men har aldrig blivit av av olika anledningar. Så det hela låter intressant, särskilt ifall Draken och Viggen kommer med.
Viggen och Gripen kom väl med i Air Strike?
"Randomization is too important to be left to chance"

EvilSpook

Citat från: Scipio skrivet  9 april 2020 kl. 09:54:01

Draken (Dansk F-35 och J 35F) och JA 37 var med i Air Superiority.
AJ 37 och JAS 39 Grippen [sic] var med i Air Strike.
Därutöver fanns halvofficiella J 32B och Tunnan.

Tyvärr finns inte riktiga J 35 F2/J och AJS 37 sen tidigare.

//EvilSpook

Scipio

Citat från: EvilSpook skrivet  9 april 2020 kl. 10:40:43

//EvilSpook
Aha ja så var det nog
"Randomization is too important to be left to chance"

Mimer

Citat från: Mimer skrivet  8 april 2020 kl. 20:07:07

Stämmer säkert, har som tyvärr aldrig kört någon av dem.

Mimer

Citat från: EvilSpook skrivet  9 april 2020 kl. 10:40:43

//EvilSpook

"Grippen" har man sett flera gånger tidigare. :)

Bra att höra att de inte glömdes bort, också bra att ha något att utgå ifrån för några plan i varje fall för dina beräkningar antar jag.