Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fifth Corps

Startat av nielsen.filip, 6 april 2020 kl. 19:48:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Småpysslar lite med Fifth Corps. Intressant system med "friction points" som kombinerar både förluster, ammunition och "wear and tear". Återkommer med en mer utförlig rapport när jag spelat lite mer. Tills dess två stämningsbilder på framryckningen av två motoriserade sovjetiska skyttedivisioner.

tinG

Men var är amerikanerna?!?!  :shock:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

nielsen.filip

Citat från: tinG skrivet  6 april 2020 kl. 20:43:45
Men var är amerikanerna?!?!  :shock:

Käkar bratwurst i Dortmund.
Inga enheter startar på kartan i detta scenariot. De äntrar efter WP i den norra delen av kartan.

Three days after the next war began, the Soviets had not crossed into the Fulda/Frankfurt area. All Warsaw Pact lines of advance had been to the north and south of Fifth Corp's area of operations. Thus, NATO vacated the area to reinforce other hard hit sectors. NATO was surprised then, when two Soviet motorized rifle divisions entered the Fulda Gap supported by attack helicopters, aiming to seize a NATO nuclear site at Giessen, the Wiesbaden Airfield and the critical Rhein-Main Airbase. Responding with what they had available, NATO rushed the already bloodied 11th Cavalry Regiment back to the area followed by what could be spared of the German 5th Panzer Reserve. Despite chemical interdiction laid down by Soviet air power, the U.S. and German forces raced to intercept. A mobile, confusing engagement ensued, independent of the major battles along the rest of the front.

nielsen.filip

På eftermiddagen når 112 motoriserade skytteregemente Giessen och inleder strid med ett kompani amerikanska trupper. Några timmar senare ansluter 39:e pansarregementet.

Kompaniet slås ut, anläggningen erövras och två regementen fortsätter framryckningen västerut. Målet i denna sektorn är uppfyllt.

Längre söderut så har ett regementet nått utkanten av flygfältet i Wiesbaden, som hålls av ett kompani amerikaner. Den sovjetiska 20:e motorskyttedivisionen är mycket utspridd.

Detta utnyttjar delar av 11:e kavalleri-regementet och befäster Rhein-Main-flygplatsen samt delar av Frankfurt under natten.

Sporadiska strider pågår fortsatt under natten och 20:e motorskyttedivisionen försöker flytta fram. Situationen på morgonen:

Hårda strider utbryter kring Rhein-Main-flygplatsen, två regementen anfaller med tungt artilleristöd och framåt 12-tiden har flygplatsen fallit. Divisionen kör dock fast i resten av Frankfurt och det ensamma regementet i närheten av Wiesbaden-flygplatsen klarar inte erövra den.

Striden är slut, blev taktisk seger för NATO.

Fredrik H

Hm. Frankfurt har fallit och Rhen har korsats av WP. Undrar i vilken värld det skulle vara en NATO-seger?

nielsen.filip

Citat från: Fredrik H skrivet 13 april 2020 kl. 12:19:25
Hm. Frankfurt har fallit och Rhen har korsats av WP. Undrar i vilken värld det skulle vara en NATO-seger?

:D

nielsen.filip

Jag gillar spelet, förhållandevis enkla regler fokuserade på "Friction Points". Fungerar väldigt bra tycker jag även om jag gärna hade sett två olika kategorier (friction/cohesion och steps) som 1914: TitE. Det upplevs lite frustrerande att efter åtskilliga attacker har motståndarens stridsvärde inte minskat någonting. Men samtidigt förstår jag förenklingen. Särskilt med tanke på att det är ett S&T-spel.

Finns en hel del krom inbakat, allt kan vara svårt att komma ihåg eftersom ganska mycket skiljer mellan sidorna. Det kan vara värt att nämnas att det finns speciella regler för: direct/indirect artillery, chemicals, smoke, counterbattery fire, rocket artillery, attack helicopters, airmobile operations, air power (om än ganska enkla), airborne units, engineers, warzaw pact march order, electronic warfare, soviet doctrine, territorial units & tactical nuclear weapons. Samtidigt skiljer sig ofta förflyttningsreglerna för varje sida också. Trots allt detta känns reglerna ganska överkomliga.

Sammanfattningsvis får spelet:
:up: :up:

Tredje världskrig var helt enkelt bättre förr!

Strv102r

Hade BAOR ur denna serie. Provade det solo då det var nytt. Blev inte så överförtjust. Minns inte riktigt varför?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Less than 60 Miles är en uppdaterad version av detta spel som lånar orderreglerna från NATO Division Commanddr. Jag är fortfarande inte säker på vad jag tycker om 60 Miles efter att ha spenderat en hel del tid med det, men ett par saker jag störde mig på med 5th Corps har i alla fall förböttrats. Ett par saker är kvar också.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

nielsen.filip

Värt att tillägga är att jag än så länge bara kört introduktions-scenariot. Ingen djup erfarenhet med andra ord.

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet 13 april 2020 kl. 17:54:29
Less than 60 Miles är en uppdaterad version av detta spel som lånar orderreglerna från NATO Division Commanddr. Jag är fortfarande inte säker på vad jag tycker om 60 Miles efter att ha spenderat en hel del tid med det, men ett par saker jag störde mig på med 5th Corps har i alla fall förböttrats. Ett par saker är kvar också.

:D

Skall vi starta om vårat Vassalparti? Vi har kört tre scenarion nu, två ansikte mot ansikte på FF och nu sedan i höstas ett via Vassal. Dags för kampanj? 
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

tinG

-- Napoleon Bonaparte

nielsen.filip

tinG och Elias, ni verkade inte jättenöjda med Less than 60 Miles eller tolkade jag er fel? Ni vill ju köra på ändå!

Citat från: Elias Nordling skrivet 13 april 2020 kl. 17:54:29

Vilka saker har förbättrats? Vilka saker har inte förbättrats?

Elias Nordling

CiteraKör du T-72:a eller M1 Abrams?

Jag kan köra Nato igen, det är visserligen mer demoraliserande, men mindre tidskrävande.