Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_EvilSpook

Dogs of War

Startat av EvilSpook, 18 maj 2020 kl. 10:25:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

EvilSpook

Fabrizio skrev i en kommentar på TRLs hemsida att nästa spel är Dogs Of War
Det blir alltså #2 i serien efter 60 miles

Det är ju kanske ett mindre intressant avsnitt av den minst intressanta spelserien.
Men jag hoppas bli positivt överraskad.

//EvilSpook

Elias Nordling

Jag tycker personligen att 60 Miles är roligare än det jag hunnit pilla med Iron Sky, och jag tycker att de norra delarna med britter och holländare är intressantare än de södra, så jag ser fram emot det.

Problemet med 60 Miles är att det är "force on force" i knepig terräng, så det är lite som att zooma in i detalj i Kursk. Du får mycket krigande men lite förflyttning för pengarna :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

EvilSpook

Citat från: Elias Nordling skrivet 18 maj 2020 kl. 10:27:45
..och jag tycker att de norra delarna med britter och holländare är intressantare än de södra, så jag ser fram emot det.

Håller med. Hade gärna sett ett spel till vid Schleswig-Holstein/Södra Jylland.
Jag hyer märkligt nog en otroligt nostalgisk värme för LANDJUT kampanjen i GDWs Combined Arms även om jag inte spelat den.  :oops:

//EvilSpook

Mimer

Citat från: Elias Nordling skrivet 18 maj 2020 kl. 10:27:45
Jag tycker personligen att 60 Miles är roligare än det jag hunnit pilla med Iron Sky, och jag tycker att de norra delarna med britter och holländare är intressantare än de södra, så jag ser fram emot det.

Problemet med 60 Miles är att det är "force on force" i knepig terräng, så det är lite som att zooma in i detalj i Kursk. Du får mycket krigande men lite förflyttning för pengarna :-)

Kände mig av någon anledning aldrig riktigt lockad av Less than 60 miles, till skillnad från UNAIS/DNL (missade dock att köpa det förstnämnda och har inte har inte hunnit testa det sistnämnda än).

Så undrar vad är det som gör UNAIS mindre lockande med tanke på bristerna med  Less than 60 miles du nämnde ovan.

Mängden bokföring?

Elias Nordling

Under an Iron Sky är ett i grunden mycket enklare marksystem, där luftdomänen och förråd har mycket större betydelse. Min känsla efter att ha bara pillat med de första två scenariorna är att Nato har situationen i luften helt under kontroll. På marken kan de åtminstone i Mind the Gap stoppa vilket ryskt anfall som helst så länge ryssen inte slår 1-3 på en 20-sidig tärning. Det vore väl ok om det fick långsiktiga konsekvenser men markstridssystemet är väldigt oblodigt så den enda attrition på försvaret som sker är att NATOS flyg tar stryk av ryskt luftvärn.

I stridssystemet tar bara ena eller andra sidan step losses och försvararen kan automatiskt undvika sin step loss med reträtt (blir de anfallna igen finns risk att de tar förlust vid förnyad reträtt). Markodds blir nästan irrelevanta när en försvarande brigad med styrka 2 kan få förstärkning av 10 poäng helikopter. Jag tror att jag kommer gilla det här stridssystemet bättre i den lågintensiva miljön i Nordnorge. Det är lustigt att flygsystemet är så mycket blodigare än marksystemet.

60 Miles är betydligt mer attrition-baserat vilket jag tycker känns bättre.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

EvilSpook

Nu finns möjligheten att förboka ett ex. :up:
https://trlgames.com/the-dogs-of-war/

Enjoy!
//EvilSpook

Andreas Lundin

Skulle ni med erfarenhet av systemet (jag har mitt exemplar som hyllvärmare än så länge) säga att om man hade en detaljerad slagordning för en svensk och sovjetosk styrka och en bra karta enkelt kunna göra en svensk variant på liret?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

Du skulle behöva tänka ut en typiskt svensk uppsättning order för ordersystemet. Och fundera över tillgång till artilleriammunition. Och hur brickornas attack och försvarsvärden är beräknade har jag ingen aning om. Men annars är det väl bara att tuta och köra.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

I speltekniska termer undrar jag hur det tyska skiljer sig från det svenska ordersystemet.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

Förmodligen inte så mycket, men jag gissar att Sverige inte har det som kallas Active Defense i C3-serien rakt av.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

thermopylai

Citat från: Andreas Lundin skrivet 26 november 2020 kl. 15:57:26
Skulle ni med erfarenhet av systemet (jag har mitt exemplar som hyllvärmare än så länge) säga att om man hade en detaljerad slagordning för en svensk och sovjetosk styrka och en bra karta enkelt kunna göra en svensk variant på liret?

Det är nåt jag inte fattar. Är det inte precis det Deadly Northern Lights är? Visserligen slutsålt, men där har du väl kartan och slagordningen och halva vår bekantskapskrets äger det redan? Det är väl samma spelserie, eller har jag helt missförstått?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

jerry

Citat från: thermopylai skrivet 27 november 2020 kl. 21:54:06
Citat från: Andreas Lundin skrivet 26 november 2020 kl. 15:57:26
Skulle ni med erfarenhet av systemet (jag har mitt exemplar som hyllvärmare än så länge) säga att om man hade en detaljerad slagordning för en svensk och sovjetosk styrka och en bra karta enkelt kunna göra en svensk variant på liret?

Det är nåt jag inte fattar. Är det inte precis det Deadly Northern Lights är? Visserligen slutsålt, men där har du väl kartan och slagordningen och halva vår bekantskapskrets äger det redan? Det är väl samma spelserie, eller har jag helt missförstått?

Nope.... "dogs of war" är andra spelet i serien där första spelet heter "less than 60 miles"
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Elias Nordling

Under an iron sky är en moderniserad version av SPIs The Next War där omgångarna är två dagar, och Deadly Northern Lights täcker Skandinavien.

Less than 60 Miles och Dogs of War är en modernisering av SPIs Central Front-serie med inslag av Nato Division Commander, och omgångarna är tre timmar långa.

I Iron Sky är markenheterna brigader och divisioner och mitt första intryck är att det är ett maskerat flygspel där markenheternas stridsstyrka ör snudd på irrelevant. Förrådssystemet är också mycket viktigt.

60 Miles är jag väl förtrogen med, det är ett väldigt detaljerat markstridssystem där flyg och förråd är abstrakta. Den långa kampanjen i 60 Miles motsvarar 2-3 omgångar i Under an Iron Sky.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 28 november 2020 kl. 08:15:39
Under an iron sky är en moderniserad version av SPIs The Next War där omgångarna är två dagar, och Deadly Northern Lights täcker Skandinavien.

Less than 60 Miles och Dogs of War är en modernisering av SPIs Central Front-serie med inslag av Nato Division Commander, och omgångarna är tre timmar långa.

I Iron Sky är markenheterna brigader och divisioner och mitt första intryck är att det är ett maskerat flygspel där markenheternas stridsstyrka ör snudd på irrelevant. Förrådssystemet är också mycket viktigt.

60 Miles är jag väl förtrogen med, det är ett väldigt detaljerat markstridssystem där flyg och förråd är abstrakta. Den långa kampanjen i 60 Miles motsvarar 2-3 omgångar i Under an Iron Sky.

Har inte hunnit pilla på dem än, men med den beskrivningen känns det som om i alla fall Under an Iron Sky kan avyttras...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Det vore väldigt intressant att se vad du tycker om 60 miles.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"