Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Wacht am Rhein: BCS eller GOSS?

Startat av Pove, 8 juli 2020 kl. 06:33:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Pove

Jag har Wacht am Rhein (GOSS) men aldrig spelat det i väntan på uppdaterade regler - och nu finns de...efter ca 5 års väntan. Likaså finns det uppdaterade systemregler på Decisions hemsida! Otroligt...
Nyligen har jag solospelat Last Blitzkrieg (BCS) med de senaste reglerna. Ett mycket intressant spelsystem som verkar mer lättillgängligt än GOSS trots att reglerna uppdateras ofta. Fantastisk support från Dean Essig.

Varför välja GOSS före BCS? Har någon spelat båda och har en åsikt om detta?

//Per-Olof G

tinG

Citat från: Pove skrivet  8 juli 2020 kl. 06:33:21
Jag har Wacht am Rhein (GOSS) men aldrig spelat det i väntan på uppdaterade regler - och nu finns de...efter ca 5 års väntan. Likaså finns det uppdaterade systemregler på Decisions hemsida! Otroligt...
Nyligen har jag solospelat Last Blitzkrieg (BCS) med de senaste reglerna. Ett mycket intressant spelsystem som verkar mer lättillgängligt än GOSS trots att reglerna uppdateras ofta. Fantastisk support från Dean Essig.

Varför välja GOSS före BCS? Har någon spelat båda och har en åsikt om detta?

//Per-Olof G

Hej Per-Olof,

Jag har spelat båda och uppskattar båda. Jag kan bara rekommendera dig att testa GOSS.
GOSS är, men sin detaljrikedom, en intressantare simulation.
Jag tänker att detta mycket beror tidsskalan där GOSS (3-3,5 GT/dygn) ger mig en bättre känsla än BCS (1 GT/dygn). BCS är så avskalat att man får kämpa med att tolka in all abstraktion i skeendet. GOSS ger dig så att säga hela "smörgåsbordet"

J
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Pove

Hej Jonas!
Tack för ditt svar. Jag ska försöka lära mig GOSS och Wacht med de nya reglerna. Det saknas nya "charts and tables". Vet du något om hur men får tag på dessa? Räcker det med de gamla?
// Per-Olof

Frocken

Hej Per-Olof

Har inte studerat LF-tabellerna än men efter jämfört AW2 med WaR-tabellerna så ser dom väldigt lika ut, och enligt fejjan ska AW2 och LF vara typ samma.
Enbart hittat smärre skillnader i "Fire support" tabellen än så länge.

Så mitt tipps är att kör med det gamla tabellerna. Troligtvis kommer spelare ladda upp sina egna "förbättrade" alternativ på BGG inom en snar framtid, alternativt kan man beställa enbart nya tabeller från Decision Games för $7

Antwerpen kommer nog inte falla oavsett vilka regler man kör med... :ultra:

/Fredrik

Pove