Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire IX • 12 - 14 mars • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 2 oktober 2020 kl. 18:16:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Granlid

Jag tillhör den grupp som inte tror det finns något rätt eller fel, iaf inte under pågående pandemi. Och vad hjälper det mig nu om det rätta kan identifieras av framtida historiker.
Lagar och direktiv verkar följa sin egen naturlag, när alla springer som yra höns i brist på kunskap, samt alla är egenutnämnda experter.

Så för mig handlar det mer om att fatta beslut utifrån ett risk/belönings-perspektiv.
Så kanske jag står över en turn, om jag sedan får dra vaccinationskortet gratis inför nästa.
Jag vill hellre träffa alla vid ett senare tillfälle än skåla för permanenta absent friends.
Friendly fire isn't.

tinG

Citat från: Delirium skrivet 24 januari 2021 kl. 00:41:24
För egen del skulle jag kunna sitta och spela i visir om det behövs. :)

Jag som till vardags lever bakom både visir och munskydd och skulle helst slippa det under nästa wargame retreat.   :D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Frocken

Verkar som Herr Multing avancerat till Storvisir(vesir)
:P

Delirium

Jag gissar att hr Rydfalk för den här diskussionen på FB-varianten också, gissar att det är något fler deltagare som kommunicerar där (jag har själv kastat ut fejan slutgiltigt)?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

rensarn

Tjaba!

Kommer att vänta in i det sista innan avbokning
men kan vilken helg som helst om FF flyttas.
Rensarn

Rydfalk

Citat från: Delirium skrivet 24 januari 2021 kl. 16:29:15
Jag gissar att hr Rydfalk för den här diskussionen på FB-varianten också, gissar att det är något fler deltagare som kommunicerar där (jag har själv kastat ut fejan slutgiltigt)?

Nej, tänkte vänta nån vecka. Se lite vad som händer. Sedan funderar jag i så fall med att kolla med dem som är anmälda - jag har ju allas mail.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Delirium

Låter vettigt. Vi som svarar på forumet får väl betecknas som det gamla gardet, vi mumlar och klagar men går dit kejsaren befaller till slut. ;)

Rydfalk

Citat från: Delirium skrivet 24 januari 2021 kl. 18:39:12
Låter vettigt. Vi som svarar på forumet får väl betecknas som det gamla gardet, vi mumlar och klagar men går dit kejsaren befaller till slut. ;)
:lol:  :up:
Ville höra lite hur folk tänker. Men, alla som anmält sig kommer att få vara med och fatta beslut.
Vi satsar än så länge på datumet som är satt och ser vartåt det barkar om nån vecka!
"Hoppas det regnar i sommar!"

aegneus

Jag ser det som mest troligt att restriktionerna kommer gälla även i mitten av Mars.  Därför är det lika bra att börja sikta på senare alternativ.

Elias Nordling

Jag håller med, det finns ingen anledning att tro att smittan på allvar avtagit om 1,5 mån.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Jag skulle säga att smittan alldels bestämt avtagit i omfång om 1,5 månader. Däremot kommer smittan vara kvar och vara en fara för samhället och det kommer finnas restriktioner i någon form. Viktigast här är kanske istället att behålla en god relation till hotellet. Ska man helt enkelt avboka nu så att det inte blir för kort varsel?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Om man gör antagandet att smittan inte främst avtog i våras för att restriktioner infördes, eftersom samma restriktioner nu inte bryter smittspridningen, utan helt enkelt för att sommarvädret höjde luftfuktigheten och minskade smittspridningen, kommer det att vara lika illa i mars som nu. Om Storbritannien är ett exempel på vad som väntar kommer det att vara värre. Vaccineringen kommer inte att ha hunnit få effekt mer än för 70-plusare. Den som lever får se.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Jag tyckte det var intressant att se hur konferensarrangörer ser på saken i och med pandemilag och andra rekommendationer. Man kan hitta en allmän informationstext t ex här (samma text finns postad på ett antal olika organisationers sidor, den här är något mer detaljerad): https://ivakonferens.se/nyheter/den-nya-pandemilagen-vad-galler/

Där står bland annat:

CiteraLänsstyrelserna har nu, efter dialog med Folkhälsomyndigheten, gjort bedömningar och förtydliganden som innebär följande. Kurs- och konferensverksamhet på hotell och konferensanläggningar omfattas normalt inte av pandemilagen och därmed inte heller av kravet på begränsning till högst åtta deltagare vid privata sammankomster /.../

En kurs eller en konferens som riktar sig till allmänheten – och inte hålls för exempelvis ett företag, en förening eller annat slutet sällskap – eller dit allmänheten har tillträde kan däremot vara att betrakta som en allmän sammankomst som har en begränsning till högst åtta deltagare enligt gällande regler.

Det här kan ju så klart vara en svår gräns att dra, men det jag tänkte när jag läste detta (OM vi tänker att vi är en kurs- och konferensverksamhet) borde en förutsättning vara att "allmänheten", det vill säga icke-deltagare i FF deluxe, inte borde ha tillträde till Rimforsa medan vi är där.

Det resonemanget är ju bara rent regeltekniskt (vilket vi förvisso är bra på) men är väl en grundförutsättning för att det ska kunna bli av någon gång?

Det står sedan också:

CiteraOm kurs- och konferensverksamhet hålls i lokaler som utgör ett serveringsställe så gäller bestämmelserna om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen och Folkhälsomyndighetens föreskrifter i anslutning till den lagen. Detta innebär bland annat att gästerna ska sitta ned med mat och dryck, att högst fyra personer får sitta ned tillsammans och att sällskap ska kunna hålla minst en meters avstånd från andra sällskap. På serveringsställen är det även tillåtet att arrangera andra privata sammankomster såsom exempelvis bröllopsfester och begravningskaffe med fler än 8 personer, så länge de trängselregler som gäller vid sedvanlig restaurangverksamhet följs.

Återigen, OM det ska kunna genomföras måste väl detta också betyda att det är betydligt glesare servering än i höstas.

Jag säger inte att det ska genomföras eller inte genomföras, bara att det här är där jag tror man bör börja i ett ställningstagande.

Wes

Så har man ett organisationsnummer så klarar man sig ifrån corona?   :up:

Delirium