Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMT:s Nevsky

Startat av Fredrik H, 27 oktober 2020 kl. 23:57:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

GMT gav häromåret ut spelet Nevsky. Temat är väldigt intressant, Den Tyska orden får för sig att skicka ut ett korståg mot de ryska furstarna i Baltikum under 1240-talet. Det rör sig alltså om ett operationellt spel i feodal miljö, det kittlar ju på helt rätt ställen.

Mina farhågor har rört designern, Volko Ruhnke. Volko har tidigare gjort de väldigt populära COIN-spelen, spel som inte riktigt tilltalar mig som de tydligen tilltalar andra. Jag var lite fundersam på om det här spelet också var ett tämligen abstrakt flytta-klossar och kort-spel som jag inte skulle gilla. Men temat var för lockande, jag köpte spelet och tänkte spela igenom intro-scenariot (som bara är två turns, det vill säga 80 dagar - OCS på medeltiden). Jag tror inte spelet är väldigt lämpat för replays (jag hoppas jag har fel) och på två turns kommer nog de flesta ändå få en känsla av om spelet är deras kopp te eller inte. 

Lådan är ful som stryk, komponenterna förmedlar tidsperioden på ett utmärkt sätt. Märkligt att det slår så olika. Först blir det en genomgång av systemet.

Min ensamhet fångad på bild. Kartan är liten, men det tillkommer en hel del annat som gör anspråk på plats.

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet 27 oktober 2020 kl. 23:57:11
Min ensamhet fångad på bild.

:lol:

Gud så skönt att du gör detta! Kanske kommer du rädda mig från att tvingas köpa detta spelet.  :roll:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

En Fredrik H-replay är alltid en stor händelse, ser fram emot fortsättningen! Bara ditt val av träskålar för brickor är inspirerande!
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Fredrik H

Kartan är som sagt liten och antalet spelpjäser synnerligen lätträknade. Här ser vi scenariots startuppställning, tyskarna har tre pjäser (träcylindrar) och ryssarna två. Dom kan kalla in en till per sida, det är på det sättet inte något monsterspel. Det gör däremot att varje pjäsplacering spelar stor roll, AP-faktorn är betydande.

Kartan innehåller däremot mycket information, det finns tre olika sätt att ta sig fram (hav, vatten och väg) som alla kräver olika transportresurser och som fungerar olika under olika årstider. Det finns också många olika areas, handelsplatser, byar, fästningar i olika nivåer, biskopssäten och annat som spelade roll. Det slår en med visst eftertryck att infrastruktur inte var högst på dagordningen på 1240-talet.

En kul sak är att sjöarna är transportleder, dessutom effektiva sådana. Det går ofta snabbt att ta sig fram över en sjö, detta till skillnad ifrån det mindre imponerande baltiska vägnätet.

Spelpjäserna har ett värde på sig, det är antalet command Points de får använda under en runda. Informationen finns även på annat håll, men det ger en fingervisning om riddarens relativa förmåga när det gäller att få något gjort.

Fredrik H

Den västerländska civilisationens utpost i det hednisk-ortodoxa mörkret. Varje sida har tillgång till ett antal furstar. Dessa har varsin informationsbricka (?) enligt bild. Här finns all information om karaktären ifråga. Vi kan ta Knud och Abel som exempel, två danska bröder som skickats hit av sin fader konungen i landet i fjärran.

Tärningen visar på lojaliteten, K och A har lojalitet 1-2. Man måste slå 1-2 på en D6 för att dom ska ställa upp som vasaller. Biskop Hermann kommer på 1-4. Danskar alltså...
Under det står det Service, hur många turns de ställer upp (om de ställer upp), kan minska eller öka av olika orsaker. Det är en ständig balansakt att ha folk på spelplanen, när de anser sig klara lämnar de spelet under så många turns de ställde upp.
Sen finns det ett värde på Lordship. Det uppfattar jag som deras auktoritet, så mycket får de göra/aktivera i administrationsfasen. Väldigt viktigt värde.
Sist i den raden är command Points, hur mycket han får göra under en aktiveringsfas.

Träklossarna är militära förband underställda riddaren. Trekanter är rytteri och klossarna infanteri. Dessa kommer i tre olika former vardera och spelar stor roll i strider, vi tar det när det blir ett slag. Beridna riddare är helt enkelt bättre än trälar med spjut. Allas lika värde var inte så stort då tydligen.

Under det kommer assets. Här finns eventuella monetära resurser, transporter och den proviant (provender) man har med sig. Dessutom finns det ett antal undervasaller man kan kalla in. Dessa ökar ens militära förmåga (fler träklossar i olika färger), men gör också att den stora hopen äter mer av ens grevliga mat!  Kan man inte försörja sina karlar så kommer de att gå hem tidigare, synnerligen besvärande.

Ni ser också två korthögar. Den ena är random events och resurser (samma kort), några dras varje runda och några kan köpas av Lordship-poäng. En väldigt intressant mekanism.
Den andra högen är bara aktiveringskorten. Man får aktivera 4-6 gånger på en turn (beroende på årstid) och om man vill kan man aktivera en ledare tre gånger och en annan inte alls. Det här bestämmer man dolt innan aktiveringsfasen och det kan nog leda till väldigt intressanta situationer när man blir varse vad motståndaren gör.

Fredrik H

Kalendern. Det finns tre årstider (sommar, vinter och lera) och varje turn är 40 dagar. Jag börjar turn 1. Som ni ser finns det två pjäser som ligger på turn 1, dessa kan alltså mönstras av respektive sida om någon lägger Lordship-poäng på det och slår under eller lika med lojalitetsvärdet.

Sedan finns det också brickor för när de som är på brädet tänker gå hem. Dessa brickor kan flytta på sig av olika orsaker (slag och brist på supply får dem att vilja gå hem, plundring och pengar gör att de fortsätter). Skulle en bricka hamna till vänster om den aktuella turnen tas de ur spelet permanent. Man vill alltså inte att killarna som snart ska hem blir out of supply och dessutom dras in i ett slag. Då tycker dom helt enkelt att dom gjort nog för saken de närmaste åren.

De här mekanismerna tycker jag är otroligt bra gjorda och den medeltida krigföringens verklighet blir så påtagligt skildrad i spelet. Till skillnad från COIN så tycker jag att alla mekanismer här kopplas väldigt tydligt till den verklighet de är menade att skildra.

Delirium

Snyggt!

Håller med dig om coin men Volko var mest känd för Wilderness war innan. Assymetriskt och cdg men ändå historisk känsla.

Tillägg: vem spelar man som spelare?
Imperial Elegy
Space Empires

Fredrik H

Citat från: Delirium skrivet 28 oktober 2020 kl. 18:12:14
Snyggt!

Håller med dig om coin men Volko var mest känd för Wilderness war innan. Assymetriskt och cdg men ändå historisk känsla.

Tillägg: vem spelar man som spelare?

Man spelar sin sida kan man säga. Det finns ett högsta höns på vardera sidan (en marskalk), men då den titeln kan växla mellan olika personer så går det inte riktigt att säga vem man är. Det är den Tyska orden mot de ryska grevar som sorterar under ärkebiskopen i Novgorod.

Att Volko gjort Wilderness war har flugit under min radar, där ser man. Mina träskålar är för övrigt exklusiva 5-kronorsfynd på loppis i Hälsingland.

Fredrik H

Turn 1. Den första administrativa fasen (levy phase) är över. Vi börjar med tyskarna, som sommaren 1240 fått för sig att ge sig ut på korståg österut. Ryssarna verkar upptagna med de mongoler som anfaller österifrån, det låter som ett utmärkt tillfälle för att sprida lite av den rätta tron och läran i Baltikum.

Ledare och marskalk för projektet är Hermann, biskopen av Dorpat. Han låter iordningsställa riddarordens borgar så att dessa kan fungera som uppmarschplatser och dessutom låter han sina vapensmeder utrusta sina men-at-arms med armborst. Han samlar också ihop fler av böndernas vagnar inför avmarschen och kallar in en av sina undervasaller, Helmond av Luneburg, som hörsammar kallelsen (fler soldater till Hermann).

Renegaten Yaruslav (i exil från Pskov) saknar Hermanns auktoritet och lyckas bara övertyga några överlöpare från Pskov att visa honom vägen genom den oländiga terrängen, han kommer kunna förflytta sig snabbare på grund av detta. Hans soldater kommer att ställa in krigandet innan sommaren är slut, det måste till att möta upp Hermann för att muta karlarna med pengar så att de fortsätter.

De danska prinsarna Knud och Abel skriver på ett fördrag med Tyska orden (Treaty of Stensby) så att samarbetet ska underlättas. Dessutom samlar de ihop ett antal koggar som ska underlätta transport över havet, dessa är effektiva transportmedel. Danskarna har en stor fördel av sin kontroll över öppet hav.
Dessutom kallar de in Rudolf von Kassel till tjänstgöring. Han hörsammar kallelsen (lojalitet 5) och grupperar långt österut tack vare att Hermann iordningställde borgarna. Han får bara ställa upp grunduppställningen i sin första runda, nästa turn kan han använda sin Lordship som de andra (om han är i vänligt territorium).

Korståget kan börja. Målet är att erövra fasta platser och att besegra fiender, inget finlir alls. Hermanns mål är Pskov, en level 3-fästning som hålls av fiender. Danskarna har inte bestämt sig än.

Fredrik H

Administrativ fas turn 1 - fast på den andra sidan.

Samtidigt är ryssarna lyckligt (hur lycklig man nu var i Baltikum 1240) ovetande om den kommande anstormningen. Fogden Vladislav av Ladoga låter kalla in sin mest effektiva skatteindrivare och han låter dessutom träna sitt lätta kavalleri i asiatiska stridsmetoder.

Gavrilo i Pskov börjar däremot ana oråd. Han kallar till sig hantverkare som börjar förbättra fästningsarbetet på borgen och han samlar in vagnar från lokalbefolkningen ifall han måste röra på sina styrkor. Han skickar också bud till Novgorod, som tar honom på allvar. Dels utrustar Novgorod en styrka med trälar som kan strida för den som vill föda dem (inte knutet till specifik furste) och dessutom börjar de samla in avkastningen från handeln runt Svarta havet. Detta börjar bygga upp en krigskassa.

Milischefen i Novgorod, Domash, ställer upp sina förband i Novgorod (lojalitet 4). Han har ännu inte någon given operationsriktning, men han samlar på sig det nödvändiga och avvaktar information.

Situationen inför förflyttningarna och striderna är klar. Nu väljer man 6  kort(ledare) för aktiveringar och lägger dem i den ordning man vill aktivera dem i. Max tre aktiveringar för samma ledare, annars hur man vill. Man aktiverar varannan ledare. Jag kommer att välja ledaraktiveringar men dra dem random, det blir lite sämre spel men bättre berättelse och roligare narrativ.

Jag måste fundera på hur jag nu ska rapportera, 12 bilder per turn blir nog inte så roligt att följa. Hm.

Fredrik H

Jag provar ett format med tre bilder per turn. Vi får se hur det funkar.

Det första som händer är att biskop Hermann tågar från Dorpat, samlar in mat från mindre nöjda bönder längs vägen för att sedan korsa gränsen och öppna en belägring av den befästa staden Irborzk. Teotonerna behöver platsen för att kunna fortsätta mot Pskov.

Move-brickan och Prov-brickan läggs egentligen inte ut, men jag visar bara att går man (eller slåss) behöver man äta av sin proviant. Det här är ett logistik-pussel som mekaniskt är lätt att förstå men det är riktigt knepigt att lösa.

Efter Hermann reagerar Domash i Novgorod. Han söker sig mot Pskov, men är lite för överlastad med utrustning och rör sig väldigt långsamt. 

Längst upp på kartan sätter Knud och Abel igång en landstigningsoperation. Tack vare inlånade koggar lyckas de få ombord både hästar och utrustning och de landstiger vid den oförsvarade handelsplatsen Luga. Handelsplatser ger VP och platsen betraktas som erövrad direkt. Det gör att Knud och Abel kan använda platsen för Lordship-aktioner nästa Levy-phase.

Greve Gavrilo i Pskov får rapporter om belägringen vid Irborzk och låter sina hantverkare göra klart förbättringarna av borgen. Pskov är nu kartans bäst befästa borg.

Fredrik H

Nästa tredjedel av förflyttningarna i turn 1:

Yaroslav lyckas ta sig fram till Hermann och ansluta till belägringen, detta tack vare sina vägvisare. Han har nu möjlighet att leva på biskopens pengar och proviant om det blir nödvändigt. De kan också samköra sina transportresurser. Yaroslav är tämligen medioker, men i ett spel med fyra brickor mot tre gör man allt man kan för att hålla i sina underhuggare. Yaroslav vill förstås vara med vid erövrandet av Pskov, staden han så nesligt fick lämna. Personlig heder står på spel!

Stackars Vladislav från Ladoga fick aldrig hämta in skatter från sin hemstad. Rapporter om att danskarna tagit Luga fick honom att i ilmarsch täcka upp danskarnas möjligheter att slå söderut. Han tömde sina sista förråd under marschen, men räknar med att hemmaplan och sommar ska möjliggöra försörjning framöver.

Hermann agerar återigen, medveten om att ryska förstärkningar närmar sig från Novgorod. Han tar sin tid och gräver sig närmare den belägrade staden, som kommer att stormas inom en snar framtid. Det finns nu ingen proviant kvar i lägret, nästa aktivering måste det samlas in mer eller så börjar soldaterna att längta hem. Men belägrar man får man inte samla mat. Det måste bli stormning, problemet måste lösas.

Vladislav får åter möjlighet att agera. Han samlar in mat till mannarna, låter mönstra några hundra spjutbeväpnade trälar och låter sina asiatiskt tränade ryttare plundra ett oförsvarat Narva! Räden är snabb och samlar inget byte, men orten och omkringliggande gårdar skövlas och det går inte längre att samla mat på platsen.

Fredrik H

Turnens sista tredjedel:

Rudolf ansluter till teutonernas huvudstyrka, mer som uppsamling inför stöten mot Pskov (det krävs tre ledare mot en level 3-fästning) än för att Hermann behöver hjälp i belägringen.  Dessutom kan Hermann, i egenskap av marskalk, få med sig alla han stackar med när han går. Det kan bli värdefullt nästa turn.

Domash letar sig i sakta mak mot Pskov och kan nu ana stadens torn och tinnar i fjärran.

Knut och Abel står stilla och samlar proviant. De skulle kunna segla vidare, men tappar då det dom erövrat och vill istället avvakta och bygga upp förråden. De två styrkorna vid Östersjön binder upp varandra och vi får se vem som agerar först.

Gavrilo inser att hans stad är nästa mål för den blodtörstige biskopen av Dorpat. Han låter utrusta närmare 400 trälar (två klossar) med spjut och väntar på att Domash ska röra sig snabbare än inlandsisen i hans riktning. Han kan inte göra mycket annat, hans styrka är alldeles för svag för att ge sig på tyskarna vid den belägrade grannstaden.

Förflyttningsfasen är därmed över, sex aktiveringar vardera. Jag inser att jag gjort ett stort misstag. Danskarna hade bara behövt en aktivering och Hermann kunde då ha fått erövra staden han belägrar och kunnat använda sina Lordship-poäng nästa turn. Nu kommer tyskarna ligga efter i administrationsfasen. Ryssarna har gjort det dom kunnat, men initiativet, trots min tabbe,  ligger hos tyskarna. Då spelet bara är två turns och syftet är att visa hur det funkar accepterar jag mitt misstag och kör vidare.

Tyskarna har tagit en poäng (handelsplatsen Luga) och ryssarna en halv poäng (plundringen av Narva). Det är vidöppet inför fortsättningen. I ett längre spel hade det varit en fråga med hur många vasaller man vill ha på banan nu och hur många man behöver spara till senare. I mitt parti är det en underordnad fråga, det är bara Yaroslavs soldater som har hemlängtan och jag behöver inte planera längre fram än nästa turn.

Delirium

Citat från: Fredrik H skrivet 28 oktober 2020 kl. 19:44:43Man spelar sin sida kan man säga. Det finns ett högsta höns på vardera sidan (en marskalk), men då den titeln kan växla mellan olika personer så går det inte riktigt att säga vem man är. Det är den Tyska orden mot de ryska grevar som sorterar under ärkebiskopen i Novgorod.

Att Volko gjort Wilderness war har flugit under min radar, där ser man. Mina träskålar är för övrigt exklusiva 5-kronorsfynd på loppis i Hälsingland.

Ah, så Teutonic Order mot Novgorod, typ. :)

Jag gillar utseendet och upplägget med personer/styrkor med olika kort och lojalitet, påminner en del om Kingmaker i hur man skapar sin egen allians och försöker arbeta med den.

Tillägg: jag har rekommenderat Epic History TV tidigare i Napoleonsammanhang, deras History of Russia (part 1) täcker den här tidsperioden väldigt överskådligt:

https://www.youtube.com/watch?v=TU1N8KTxIJU

Förlåt om jag stjäl fokus från din presentation, Fredrik.  :oops:
Imperial Elegy
Space Empires

Fredrik H

Den administrativa fasen turn 2:

Efter den första turnen så inleds den här fasen med random events (random events behövs i alla spel med självaktning). Båda sidorna drar två kort, de får varsitt kort som kan användas i strid och varsin event. Det visar sig att sommarens skördar var så rikliga så tyskarna kan ta bort brickan som visade att Narwia var plundrat. Däremot kallas Rudolf tillbaka till Kurland, han ska tydligen bevista något av vikt i det teutonska kärnområdet! Ryssarna får dra ner hans bricka på kalendern, det gör att både Yaroslav och Rudolf avser att lämna korståget med omedelbar verkan...

Hermann har inte pengar att muta dem båda, han avsätter sina monetära resurser till Rudolf (som stannar 40 dagar till) och meddelar Yaroslav att hans tjänster kommer att behövas efter vintern. Det här innebär ett rejält avbräck för riddarna, de kan nu inte erövra Pskov då de har för lite manskap på plats. Planerna får skrivas om.

Lordship-fasen går ganska fort. Knud och Abel kallar till sig vasaller och bygger ut sin logistikförmåga, de räknar med att stöta inåt land under sensommaren. Vladislav, som står bredvid danskarna, fyller också upp leden och låter utrusta sitt fotfolk med armborst inför den stundande kraftmätningen med tungt beväpnade riddare.

Utanför Pskov vädrar Domash och Gavrilo morgonluft. Fienden är försvagad och det finns en möjlighet att mota ut honom ur de egna territorierna. Domash låter färdigställa pilbågar åt sitt lätta rytteri och fotfolk och båda de ryska grevarna kallar till sig vasaller. Dessutom byggs logistikförmågan upp (hälften av alla vagnar kommer att försvinna efter den här sista sommarturnen, de ska hem och bärga skörden).

Det är fullt möjligt att flera slag kommer att utkämpas under den nu följande aktiveringsfasen, ryssarna har utnyttjat att Hermann är låst i belägring och därför inte kunnat använda sina Lordship-poäng. Det är emellertid tyskarna som kommer att få aktivera först.