Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMT:s Nevsky

Startat av Fredrik H, 27 oktober 2020 kl. 23:57:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

thermopylai

Men i ett spel som heter Nevsky, får man ju förväntningen att han ska vara med. Är det i ett annat scenario?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Fredrik H

Citat från: thermopylai skrivet 31 oktober 2020 kl. 08:18:42
Men i ett spel som heter Nevsky, får man ju förväntningen att han ska vara med. Är det i ett annat scenario?

Jo han kommer lite senare i kampanjen (turn 5). Han är nog spelets bästa ledare, det var han som till slut ledde ryssarna till seger historiskt (som den sovjetiska filmen senare gör en sådan grej av). Det är rimligt att spelet heter Nevsky, jag undrar hur det påverkat spelets försäljning om det hetat Hermann. Eller Rudolf.

Delirium

Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Fredrik H

Volko spelar mot Mark Herman, intressant att se designern spela mot en av hobbyns giganter.

https://www.youtube.com/watch?v=c--y2FlHprM

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet 29 oktober 2020 kl. 20:05:37
Så, efter världens kortaste replay, vad är nu omdömet?

Jag måste säga att jag är väldigt positivt överraskad. För det första är det här ett riktigt krigsspel. Alla spelets delar har en konkret koppling till det pågående krigandet, spelet lyckas också på ett utmärkt sätt (bättre än väntat) fånga epokens avvägningar och problem. Inget i spelet påminner mig om COIN eller liknande, vilket ju var min farhåga.

//

Jag vet inte om Jonas blev gladare nu,

Definitivt gladare!  :D
När jag nu, efter att själv ha skaffat hem spelet, läste igenom din replay skrattade jag högt. Sehr Gut!
:lol:

Tack en mkt översiktlig genomgång. Känns nästan som att jag redan kan reglerna.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Beamridge

Jag har spelat några partier av hela kampanjen (ffa på Vassal, pga pesten). Mycket bra spel.
Det finns en utförlig tutorial på youtube som vi hade mycket hjälp av: https://www.youtube.com/playlist?list=PLZBdZwoBsEMNJ8KwuTonl2Q6h9PPTpMX2
Det är aldrig för sent att ge upp.

Fredrik H

Citat från: Beamridge skrivet 18 oktober 2021 kl. 17:08:39
Jag har spelat några partier av hela kampanjen (ffa på Vassal, pga pesten). Mycket bra spel.

Då har du spelat mer än jag gjort, men jag håller med! Jag tittar på det så och då, ser dessutom fram emot spel 2 (och numera spel 3) i serien.  Tack för länktipset, sådant tenderar att bli allt vanligare för mig när jag ska lära mig spel numera. 

Beamridge

Jag är på P500 för spel 2 och 3 i serien. Ser fram emot dem!

Elias Nordling

Citera3.4.2 Levy to Muster Ready Vassals. A Lord at a Friendly Locale
may use one Levy action to Muster one of his Vassals that has a
face-up Service marker in the Assets & Vassals section of his mat
(1.5.2).

För mig betyder detta att man bara får göra detta en gång per fas. Men det känns som det ska vara flera gånger när man tittar på hur det funkar i övrigt. Nån som vet?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Beamridge

Vill minnas från svar i Discord-gruppen att man kan mustra fler vasaller. Vi har alltid spelat så, ie Muster Ready Vassals. Det händer dock rätt sällan, eftersom det ofta gör att det går åt mer Provender i kampanj-fasen.

David Sunnergren

Ett av spelets mest intressanta koncept är att man inte kan bygga om trupp. När en ledare har slitit ut sin trupp behöver man få av honom från banan så att man (efter karensen) kan sammankalla honom igen med nya trypper.

Möjligen förändras detta av advanced-regeln för vassals

Beamridge

Advanced regeln påverkar inte det så mycket är min erfarenhet. Däremot har ju Novgorod ett kort (R17) som återställer alla trupper till originalstyrka vid Tax.