Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av TCS A Frozen Hell

Startat av Strv102r, 2 november 2020 kl. 16:07:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Kl 1430

Inget nytt  i centern.

Kompaniet i strandskogen kollapsar i den finska artillerielden och flyr ut på isen. Även 2/364 avbryter anfallet och förbanden tar sig enskilt tillbaka mot KOTISAARI.

Det finska artilleriet hejdar också 2/718 anfall. Även här vänder förbanden om. Längst ner en helhetsbild.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Nu är divisionen ganska blåslagen. Kommande dygn kommer att ägnas åt återhämtning och försvar. Nya anfall planeras inför den 12 då stridsvagnsbataljonen anslutit.

Bilden nedan visar vart bataljonerna ska ta vägen och vad de ska göra. Notera att 3/718 avlöser 1/718.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Som jag mindes det fanns det inga regler för återhämtning i spelet. Stämmer det?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet 27 januari 2021 kl. 19:56:24
Som jag mindes det fanns det inga regler för återhämtning i spelet. Stämmer det?

I början på den här tråden finns länk till en reviderad version av AFH. Jag misstänker att det är detta som avspeglas här
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Strv102r

Kl 1500

Det enda som händer är att de sista ryssarna på isarna återgår in i de östra strandskogarna. Två lätta artilleribataljoner skjuter mot 5 och 6/2/JR16 men orsakar bara små förluster.

Strv102r

kL 1530

1/JR16 påbörjar ett anfallmot 2/609 i skymningen. 1/1/JR16 som var grupperade nära fienden får stridskontakt direkt. En pluton hejdas direkt av rysk eld, två andra (kraftigt reducerade) fortsätter trots förluster och stormar, men det går riktigt illa. Huvuddelen nedgörs. Man kan nog dra slutsatsen att 1/1/JR16 har ett återhämtningsbehov och inte har någon anfallskraft. 3/1/JR16 som också  är slitet, når 7/3/JR16 ställningar för att framrycka genom dem mot ryssarna.

Strv102r

KL 1600

3/718 börjar röra sig söderut på vägen mot 1/718 och norra flanken på 3/JR16.

9/3/JR16 börjar röra sig österut från bron HEVOSALMI mot bataljonens huvuddel.

3/364 börjar röra sig österut ut mot TOLVAJÄRVIS is. 2/364 göra samma sak, och börjar lämna KOTISAARI. 1/364 breddar sin gruppering för att överta södra KOTISAARI när 2/364 drar ur österut.

Detox

Jag Tycker den finska spelaren är en aning passiv, jag skulle försöka kraftsamla någonstans tex emot  1/718 eller 3/364

Strv102r

Citat från: Detox skrivet  1 februari 2021 kl. 19:03:18
Jag Tycker den finska spelaren är en aning passiv, jag skulle försöka kraftsamla någonstans tex emot  1/718 eller 3/364

Det är saker på G...

Strv102r

Ett antal alternativ för att övergå till offensiv har övervägts.

jerry

Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

jerry

Känns inte så balanserat... men det var det ju inte i verkligheten heller (tror jag)
Har testa några ggr men det verkar i stort sett omöjligt att tvåla till finnen....
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Strv102r

Det känns helt rätt ur ett historiskt perspektiv, med undantag av första dagen. Det verkar ganska osannolikt att det går att återskapa den finska kollapsen som medgav för 609 att ta hotellet och grusgropen. Resten av dagarna gick det väl i princip på samma sätt. Ryssarna lyckades inte med någonting... Att 609 har ett moralvärde dag 1 på ett bättre än vad brickorna anger räcker inte. Den finska moralen borde vara minst ett steg sämre också.

jerry

Ja , exakt , finnen är lite ubermensch