Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

Replay av Fitna (Nuts publishing)

Startat av Fredrik H, 22 november 2020 kl. 12:48:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Jag gjorde ett skolprojekt för ett antal år sedan, ett spel om Mellanöstern. Det var oerhört lyckat och var faktiskt det som gjorde att jag började åka till FF. Nu har en fransk säkerhetsanalytiker gjord ett spel på samma tema; Fitna (betyder typ schism på arabiska). Spelet är ett ganska enkelt spel (till skillnad från mitt) som via kort och brickor skildrar det militära läget i Mellanöstern, man använder sina kort för att spela ut events och assets, dessutom används korten för att generera operationella poäng. Striderna är av nednötningskaraktär och kartan är point to point. Brickorna representerar en stor mängd grupper och länder och går från (enbart turkiska) kårer via divisioner till brigader. Det finns även generiska milisbrickor.

Ett av spelets styrkor är mängden scenarion, tror det är 11 situationer som kan spelas ut (med allt från två till sex spelare). Det går från syriskt inbördeskrig över IS till det stora världskriget (typ alla mot alla). Jag kommer nu att spela det jag tror är det troligaste av de hypotetiska; scenario 6: The Sultan awakes. Wannabe-osmanen Erdogan beslutar sig för att expandera in i Irak och Syrien. USA har mer eller mindre dragit sig området (men kan komma tillbaka om det eskalerar) och stöder bara kurderna lite lagom. Syrien är militariserat och mobiliserat men slitet efter nästan tio års krig. Irak är också slitna, men kan få hjälp från Iran om situationen blir allvarlig. Kurderna får köra sitt eget race och stöder egentligen bara dem som ställer upp för kurderna (är kurderna Mellanösterns enter?). Ryska förband håller syriska hamnar och turkarna vill helst inte irritera Putin i onödan.

I början av ett scenario så väljer varje spelare (här Turkiet, Syrien och Irak) fyra kort, sedan drar man slumpmässigt. Eskalerar krigandet så kommer det att stoppas in High tension cards i högen. Varje turn är två månader (verkligen inget blixtkrig detta, mycket intressant val av skala). Erdogan ger order om att expansionen kan inledas...


thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Fredrik H

Turn 1 avklarad. Turkiet inledde striderna med en väl förberedd offensiv. Först kallade man in lite förstärkningar och aktiverade sunnimuslimsk milis i södra Syrien/norra Irak - det senare för att splittra motståndaren. Sedan var planen att slå till mot det strategiskt oerhört centrala Mosul, för att isolera de kurdiska områden som ingår i erövringsplanerna. Mosul var dessutom svagt hållet av slitna förband. Trots detta blev striderna oväntat blodiga för turken. Det tog flera offensiver för att erövra Mosul och anfallsstyrkan förlorade nästan hälften av sina förband. Den ena striden mot kurderna blev också blodig, men Kobane och Afrin föll mot övermakten. Turken tog sina tänkta mål, men stridintensiteten gjorde att det nu behöver byggas upp inför nästa fas i striderna.

I Assads Syrien så valde man att bygga upp sina slitna förband, Putin skeppade glatt in nya stridsvagnar via de öppna hamnarna. Dessutom gjordes ett anfall mot de i öknen grupperade sunnirebellerna. Dessa utplånades och regeringslojala förband återgick till Damaskus.

Irak befann sig i en aningen krisartad situation. Istället för att bygga upp egna utslagna förband bad man Iran om hjälp och kallade in mekförband från södra Irak. I öknen slog man ut turkiskstödda rebeller, men trots ett tungt anfall mot Mosul så klarade man inte av att återerövra staden från turkarna. Turkarna visade sig ha attackhelikoptrar som bröt anfallet utanför staden. Irak är en röra av olika miliser, irakiska och iranska förband, för att inte nämna de än så länge passiva kurderna.

Ännu ingen reaktion från Washington, som väl är upptagna med valanalyser och America first-policy.


Fredrik H

Turn 2. Turken byggde sakta upp sig igen och skeppade ner tung utrustning till den Fria syriska armén (FSA) i Idlib. Efter detta angrep man och erövrade det sista kurdiska PYD-fästet, vilken gör att den kurdiska gruppen opererar med begränsad effektivitet.

Syrien, som haft en rätt lugn resa hittills, återhämtade slitna förband och uppnådde större styrka än på länge. Ett omfattande anfall genomfördes mot milis och FSA i Idlib. Inledningsvis gick det segt, mest beroende på alla IED:s försvararna använde sig av, men Assad fattade då beslutet att sätta in kemiska stridsmedel! Effekten blev omedelbar och Idlib införlivades i regimkontrollerat område. Den internationella spänningen ökade och många tittade på USA - var den röda linjen korsad? Tydligen inte. Istället glömdes det hela bort eftersom en jordbävning i Turkiet fick det internationella samfundet att samarbeta kring ett mindre laddat projekt istället.

Irak valde att återigen angripa Mosul, den här gången med stöd av iranska Al Quds. Den irakiska gardesdivisionen utmärkte sig i striden, M1:or mot Leopard 2:or utanför Mosul. Det turkiska raketartilleriet bekämpades från luften och ingenjörer sattes in för att kompensera för den försvarsvänliga terrängen. Resultatet blev ett blodbad ( två steps vardera). Den turkiska styrkan är nu farligt svag och behöver förstärkas omedelbart.

Turkarna har under turnen besegrat en kurdisk styrka,  men tappat Idlib och är under hård press i Mosul. Erdogan kallar till sig generalerna och låter meddela att det osmanska imperiet var större än de linjer han ser på sin karta i palatsets stabsrum. Han låter sig fotograferas i uniform och meddelar att han nu personligen kommer att leda styrkorna.
Assad har samtidigt säkrat sin position ytterligare. De hårda striderna kring Mosul i Irak gynnar honom och samtidigt ställer Putin sig allt tydligare på Syriens sida.
Irak vädrar morgonluft. Striderna kring Mosul är hårda, men till skillnad från turkarna så behöver irakierna bara ägna sig åt en front och kan därför sätta in alla sina resurser där. Det gäller bara att inte bränna ut alla lojala förband i gatustrider, de behövs om om landet skulle råka ut för ett kuppförsök (truppers lojalitet vid statskupp är en faktor, ett L på brickan betyder lojal).


Fredrik H

Turn 3. Erdogans påtryckningar gör att armén lyckas stärka upp förbanden i Mosul. En stöt från norra Syrien mot Sinjar öppnar också upp en andra försörjningsled mot Mosul, en tämligen stabil position igen. Inga andra angrepp kan genomföras. Turkarna tunnar också ut sin gräns mot Syrien, om Assad anfaller in i Turkiet kanske USA/NATO kommer under NATO:s paragraf 5?

Syrien inser att de den här turnen saknar resurser för att jaga ut turkarna och FSA ur norra Syrien. Istället väljer de att ge stöd till landets kurder, som efter löften om att Raqqa inte kommer att anfallas av Assad, angriper och faktiskt återerövrar den kurdiska kärnprovinsen Qamishli från sunnitisk milis och en reducerad turkisk mekbrigad! Den kurdiska hedern är räddad, liksom underhållssituationen (kurderna kan aktiveras av olika spelare via kort).

Irak gör i princip ingenting. Mosul är för starkt och man behöver ladda upp med resurser innan ett nytt angrepp kan påbörjas. Man har täta kontakter med Iran om förstärkningar, kanske i form av mekaniserade förband...

Turn tre är slut, discardkorten blandas in i högen. Turkarna satt på ett starkt cyberkrigskort, men hade för lite resurser för att kunna använda det. Efter ett halvårs strider kan man se att turkarna har tagit en central position i Irak, men att det ser svårt ut att komma längre där. Mot kurderna har det gått ganska bra. trots det temporära (?) bakslaget sist. Kurderna saknar en hel del tung materiel och det  gör dem till ett begränsat hot. Syrien har i det närmaste stärkt sin position och kan nu börja se över sina offensiva optioner. Ett svårt val är om man ska ge sig på kurderna (alla slår på kurderna, det är sen gammalt), man behöver knyta hela landet till Damaskus och såväl kurder som turkar dominerar i östra Syrien.


Fredrik H

#5
Turn 4. Rundan inleds med att Israel bombar Hezbollah i Syrien å det utförligaste, två brickor bombas bort. Dom måste ha gjort något som retade Israel, som annars är på sidlinjen i detta scenario. Turkarna fortsätter sedan med sitt försök att slå ut kurderna från Syrien, men lyckas få sämsta tänkbara utfall och de turkiska förlusterna når bibliska proportioner. Dom har fullkomligt tappat initiativet, det går inte att samla anfallskraft nog för att slå kurderna utan att försvaga sig ordentligt mot de andra. Det är nästan som att det är dåligt att slåss mot tre fiender på en gång, undrar om det har hänt förut i historien...

Assad är däremot i högform, han sponsrar först kurdernas attacker mot turkarna och tar sedan Raqqa från precis samma kurdiska gruppering. Detta öppnar upp anfallslinjer mot turkiska positioner i nordöstra Syrien, Putin lovar att bistå med flyg inför nästa fas i offensiven.

I Irak skyfflas det mest runt förband och laddas inför Mosuloffensiven. Iran bestämmer sig för att ta det hela på allvar och skickar plötsligt två pansardivisioner och en mekdivision. Det är en offensiv kraft som överstiger den som var så nära att ta tillbaka Mosul, Erdogan börjar undra om han gapade efter lite för mycket med både Syrien och Irak på en gång.

En turn går väldigt snabbt, jag tror att jag spelar igenom en runda på en halvtimme eller så. Hela scenariot (9 turns, 1,5 år) går alltså på kanske fyra timmar. Setup rör sig om minuter. Det här spelas lätt på en kväll, tar det längre tid än så bör man nog behandlas för sin AP.




Wes

Ser väldigt intressant ut.
Känns det rimligt? Hur bra kan man få till ett spel om denna region idag?

Fredrik H

#7
Turn 5. Den turkiska drömmen om ett nytt imperium verkar inte infrias, det påminner lite om Benitos drömmar kontra verklighet. Dom har ingen flyt med någonting, dom kan för sitt liv inte uppbåda ett förstärkningskort och fienderna verkar prenumerera på precis rätt kombinationer. Turkarna hukar sig under turnen och satsar hårt på intensiva bombningar. Dessa ger god effekt och iranska pansarförband motsvarande en division bombas bort, dessutom så lyckas man slå ut varenda Toyota ur den kurdiska arsenalen. Den syriska grenen av Kurdistan är nu helt utslagen, efter närmare ett års kontinuerliga strider.  Mycket lyckat alltså...

Assad tackar för hjälpen och angriper sedan den turkiska pansardivision som slog ut kurderna i Hasakah. Turkarna blir väl lite överraskade, efter strider mot AK-beväpnade Peshmerga kom nu plötsligt tre syriska pansardivisioner med flygunderstöd av ryska attackplan! Turkarna bryter fullständig och stora mängder ger sig som krigsfångar! Erdogan griper, som hämnd, en stor del av Turkiets inhemska journalistkår.

Iran tar tillfället i akt och startar sin sedan fyra månader förberedda offensiv mot Mosul. Striderna är hårda, både i och utanför staden. När röken lägger sig är den turkiska kåren eliminerad och Mosul återerövrat. För denna stora iranska seger betalades ett högt pris, två av tre av Irans tunga divisioner är nu martyrer. Inga irakiska förband deltog, det är tydligt vem som är storebror i alliansen.

Inte nog med att turkarna förlorade sina två bästa förband i området, bakslagen har nu öppnat upp för fortsatta motgångar i operationsriktningen. Jag ser ingen direkt enkel lösning för Erdogan. Halva spelet återstår och just nu så saknar turken verktyg för att vända på det hela. 



Fredrik H

Citat från: Wes skrivet 22 november 2020 kl. 17:49:59
Ser väldigt intressant ut.
Känns det rimligt? Hur bra kan man få till ett spel om denna region idag?

Svår fråga att svara på. Jag gillar att det är många sidor och att alla har separata mål, det speglar onekligen gröten i Mellanöstern. Mycket är slumpmässigt (man drar ju kort) och det finns ingen specifik ekonomisk eller politisk motor att tala om (utom High political tension som kan trigga stormakter). Jag gillar skalan och ska jag vara ärlig så vet jag inte hur man skulle göra en vettig simulation på den här röran. Mitt eget försök hade mindre detaljerad militär motor men mer diplomati, politik och ekonomi. Det krävde dock en spelledare för att funka skapligt.
Det går fort att spela och skulle säkert gå att göra mer detaljerat med husregler. Jag får återkomma med omdöme vid partiets slut, det här spelet kom igår och det är första gången jag testar det.

Fredrik H

#9
Turn 6. Livet fortsätter att spotta Erdogan i ansiktet. Turkarna genomför en elegant spionaktion och lyckas handikappa irakierna något. Sedan driver man via FN igenom ett stillestånd i norra Syrien i fyra månader, vilket gör att man kan frigöra en del förband  - som förstås åker österut för att agera plåster på Erdogans magsår i de gamla kurdiska områdena. Man till och med utrymmer Sinjar i Irak för att stärka upp försvaret.

Men till ingen nytta. Putin får feeling och fyller på med en rysk pansarbrigad och en hel luftlandsättningsdivision. Det finns nu så många ryska förband i Syrien (som turkarna inte får anfalla) så ryssarna håller fronten norrut samtidigt som Assad kan koncentrera alla sina pansarförband för offensiva insatser. Resultatet låter inte vänta på sig. Syriska pansarförband återtar Kobane och nedgör de turkiska förbanden där. Turkarna har nu inte ens skydd längs gränsen.

Irak (snarare Iran) fortsätter också att ånga på. Irakiska förband återtar det utrymda Sinjar och en iransk offensiv kastar ut de sista turkarna ur Irak vid Dahuk. Som om inte det vore nog har nu kurdiska PKK sett vad Erdogan gör med kurderna i Syrien så PKK startar en väpnad revolt! Fyra områden i östra Turkiet besätts av PKK, som också samlar sina rörliga förband för att fortsätta befria kurdiska områden.

För två turns sedan var turkarna en area ifrån en överväldigande seger, nu kommer dom inte kunna hålla tagen terräng eller ens freda sitt eget territorium. Assad och Iran verkar säkra kontrollen över regionen, något som inte var tydligt då konflikten startade för ett år sedan. Putins stora insats har möjliggjort de syriska framgångarna. USA är ungefär lika aktiva som Sverige än så länge, det händer ingenting.


thermopylai

Citat från: Fredrik H skrivet 22 november 2020 kl. 17:21:38
Det är nästan som att det är dåligt att slåss mot tre fiender på en gång, undrar om det har hänt förut i historien...

:lol:

Ser vansinnigt intressant ut!  :up: Finns det att köpa i svenska butiker?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Fredrik H

Citat från: thermopylai skrivet 22 november 2020 kl. 21:42:10
Citat från: Fredrik H skrivet 22 november 2020 kl. 17:21:38
Det är nästan som att det är dåligt att slåss mot tre fiender på en gång, undrar om det har hänt förut i historien...

:lol:

Ser vansinnigt intressant ut!  :up: Finns det att köpa i svenska butiker?

Javisst, mitt kommer ifrån Alphaspel. Det känns som en del av min lön går direkt dit på månatlig basis, dessutom handlar jag oftare nu när man kan få det hemkört samma dag som man beställer.

Fredrik H

Turn 7. Turkarna lyckas aktivera de irakiska kurderna (KDP), som anfaller Kirkuk. Det blir förluster på båda sidor, men iranierna håller. Turkarna laddar upp längs gränsen. Den internationella spänningen stiger när turkarna skjuter ner ett ryskt stridsflygplan. Turkarna är i övrigt närmast handlingsförlamade.

Syrierna fortsätter att rensa i östra Syrien. De sista turkarna i regionen kastas ut, nu är det bara två enklaver kvar i norra Syrien som inte kontrolleras av Assad. Irakierna bygger upp sina förband och säkrar Kirkuk och Mosul utan att ge sig på KDP. Den iranska pansarstyrkan anfaller in i Turkiet, de svaga och nedslitna förbanden som håller gränsen kläms mellan iranierna och PKK och hela styrkan nedgörs! Den internationella spänningen stiger till 5 och ett antal nya kort blandas in. Nu kan USA och Ryssland komma med på ett annat sätt (via diverse kort). Vid nästa steg uppåt i spänning kommer vissa länder få extra förstärkningar, så det ligger nu turkarnas intresse att skapa en internationell kris av detta.

Både Syrien och Irak är nära att nå sina högsta krigsmål, turkarna befinner sig i nationell kris. Irak har ett kort som gör att det blir statskupp i Syrien, jag avstod att spela ut det nu (men sparade kortet). Blir de sista rundorna en kapplöpning om vem som ska vinna kan det bli så att Irak destabiliserar Syrien och tar några syriska områden för egen del. Vi får se. 


thermopylai

Jag blir mer och mer köpsugen.

Fransk-designade spel har ofta problem med engelska regler (de tror att de kan översätta själva). Hur är det med detta, är det läsbara engelska regler som följer med eller kan laddas ner? Eller du kanske läser franska själv?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

aegneus

Jag tyckte jag såg en USA-bricka i Raqqa de första dragen.  Vad var det ?