Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

Verdun 1916: Steel inferno

Startat av Fredrik H, 2 februari 2021 kl. 17:19:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Som namnet antyder har spelet i fråga ett rätt dystert, men intressant, tema. Vi gjorde ett krigsresa i Europa 2012, en resa där vi besökte Maginotlinjen, Bastogne, Waterloo, Sedan, Stonne och Verdun- bland annat. Av alla dessa platser var Verdun med bred marginal den dystraste. Maskinkriget blev så påtagligt, unga män stod i skyttegravar, unga män dog i skyttegravar och dom såg för det mesta aldrig någon fiende innan de maldes ner i artillerield. Går det att göra ett bra spel på det?

Det återstår att se. Ett nytt franskt företag har gjort ett försök; Verdun 1916: Steel inferno. Spelet har flera ovanliga inslag. Det är kortdrivet, varje månad (elva totalt) spelar de båda spelarna ut en korthand på sju kort. Dessa kan användas till anfall (barrages), events, förflyttningar och annat. Korten blandas in och ut ur leken i takt med att tiden går, vilket gör att designern kan skildra slagets ebb- och flod på ett vettigt sätt. Korten i sig har bilder av konstnären Tardi, som har bidragit med riktigt stämningsfulla bilder (jag beställde hans bok om VK1 efter att ha sett hans stil).

Spelet använder sig av träklossar istället för brickor. Jag vet inte vad jag ska tycka om det. Jag gillar historiska beteckningar, men jag hamnar lite i den historiska känslan av att mina trupper bara är klossar på en karta (lite Haig från Black Adder). Står klossarna upprätt är dom fräscha, ligger dom är dom slitna och sedan dör dom. Striderna är i princip helt mekaniska (anfallande oskadad kloss gör alltid ett i skada etc), variationen är artilleriet (som man spelar kort och slår tärning för). Funkar alldeles utmärkt. Kartan använder sig av area-movement, även det en vettig lösning för tidsskalan. Man har politiska händelser, truppernas moral, flygherravälde och många andra detaljer som återskapar känslan av den faktiska händelsen.

Själva spelandet är klurigt och engagerande. Man har ett enda truppslag på banan, uppbackat av kort, men det finns ändå väldigt många alternativ för varje runda. Jag tänker inte fälla någon dom än. Jag gillar det än så länge. Jag ska spela några turns och känna efter om det funkar för en replay. Det vore kul om spelet fångar situationen och är ett bra spel. Återkommer alltså.



På korten anges vilka turns det kan spelas, eventuellt barrage-värde och hur många aktivitetspoäng man får (för förstärkningar, återhämtning, skyttegravsgrävande, strat-eller tactical move etc)



De smalare, liggande klossarna är intre trupper utan markerar att förbanden har grävt ner sig. Det finns floder, fort och höjder. All annan terräng är ointressant i stålstormen.

Strv102r

#1
Varit i Verdun 4 gånger. Griper mig varje gång. Har APs spel om inledningen av slaget om ATOs spel om hela slaget. Båda är bra på sitt sätt. Det senare genom att manipulera tidsskala kontra terrängskala så man får en illusion av rörlighet.

http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=2403.0

http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=2396.0
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

varit i verdun 3 ggr, ja det griper tag i en ......
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Fredrik H



Jag har lurat på det här fram och tillbaka, men det blir svårt att göra en replay som är intressant att läsa och/eller rolig att göra. Ska varje kort generera en bild etc. Men jag tänkte att jag kan visa hur turn 1 spelades ut i mitt parti. Varje turn är två månader, men varje hand (åtta kort -sju omgångar) som spelas ut är en månad. Första turnen är bara en månad - februari 1916.

Uppställningen är enligt bild. Tyskarna har kraftsamlat mot Verdun, fransmännen verkar tämligen ovetandes om vad som är på gång att braka loss. Det finns en division i reserv, annars är det en rätt klen bemanning av frontlinjen. Jag gissar (efter jämförelse med verkliga förband) att varje kloss motsvarar ett regemente (har inte hittat det i  reglerna). De tre tärningarna jag placerat ut markerar dels staden Verdun (längst ner mot kartkanten och ett viktigt mål) och dels forten Douaumont och Vaux.

Det är vissa turn 1-regler, men det rör sig om ett par paragrafer bara. Tyskarna får tio kort istället för åtta, vilket gör att dom kan spela ut dubbla barrage-kort ett par gånger. Det blir mer tryck i offensiven helt enkelt. Jag kommer att anfalla på den högra karthalvan (där tyskarna är starkast) och anfalla på ett sådant sätt att franska förband mellan anfallskilarna riskerar inringning. Inget fancy alls, tysken har fler kanoner (bättre barrage-kort) och avser att låta Frankrike offra sina söner på höjderna och i skogarna utanför Verdun. Tysken vill också ta så många fort som möjligt innan det dyker upp alltför många reserver.

Lagom till sommaren ska det serveras korv och svartbröd i Verdun, de långdragna snigelmiddagarnas tid är förbi!

Granlid

Citat från: Fredrik H skrivet  5 februari 2021 kl. 20:47:20
Lagom till sommaren ska det serveras korv och svartbröd i Verdun, de långdragna snigelmiddagarnas tid är förbi!

Det fina med att vara en gourmet är att jag kommer älska att åka dit oavsett vem som vinner!
Friendly fire isn't.

Fredrik H



Nu blir det ett udda grepp, korten som en berättelse. Tyskarna spelade ut den övre raden, fransmännen den undre.

Attacken inleddes med en mördande artilleribeskjutning, som koncentrerades på två punkter i den franska linjen. Överraskningen var påtaglig och tyskarna kunde utan större problem ta sig in i och erövra de franska skyttegravarna.
Den franska paniken blev påtaglig. De fåtaliga franska reserverna kastades fram för att hålla centrala punkter, men flera franska förband avvaktade i väntan på order. Skickliga franska stabsofficerare såg till att få igång ett fungerande system för skadade soldater, men det stora problemet var de tyska anfallen.
Ganska snart kollapsade det franska transportnätet bakom fronten, trafikstockningar stoppade upp reserver och tyskarna kunde utan problem pressa sig vidare mot de franska forten. Som tur var för Frankrike så tog Castelnau upp och dirigerade kritiska reserver till forten, som nu såg ut att hamna i frontlinjen.
Tyskarna hade emellertid tur. Douaumont var inte riktigt iordningställt och man lyckades slå sig in på fästningsområdet innan det blev fullt funktionellt. Slitna franska förband roterades ur linjen och ersattes av sunda unga män redo för en batalj med sina fiender. Mer kanonmat till forten alltså.
Frustrerade över motgången samlade tyskarna ihop arméartilleriet och malde ner fortets försvarare. Dessutom bröt man igenom väster om fortet, Frankrike pumpar in fler soldater för att staga upp den svajande linjen, men alla förstärkningar kostar VP och det börjar bli dyrt.
Sen kommer en kortare stridspaus. Tyskarna framgrupperar folk för att fortsätta, fransmännen gräver ner sig så djupt dom kan. Sedan drar nästa anfall igång. Tyskarna sätter in stridsgas mot fort Vaux, vars försvarare tar stora förluster - men håller och sliter på tyska förband. Fransmännen försöker sedan sätta in sitt eget artilleri. men det är för oorganiserat och fåtaligt för att göra någon skillnad. Tyskarnas tunga batterier fortsätter sin ihållande eldgivning, och trots fransk counter-battery fire så faller även fort Vaux under februaris sista dagar. Fransmännen täcker upp forten framför Verdun och ber om mer förstärkningar.

Fredrik H

 

Turn 1 slut. De tyska korsen markerar områden som tagits under turnen. De tyska förbanden vid Vaux är nedslitna, det kommer behövas en förstärkningar innan det går att slå sig framåt. Fransmännen väntar in stora förstärkningar under mars månad, nu kommer framstegen bli mer dyrköpta.  Båda sidor kommer att försöka skaffa sig luftherravälde för att öka sitt eget artilleris effektivitet. Tyskarna besköt sina egna vid flera tillfällen i februari och behöver bättre spaning och eldledning för att undvika det. Det ryktas om att kronprinsen själv ska komma till fronten för att se till att allt blir ordentligt skött.

De båda sidornas moral har svängt lite fram och tillbaka, men fransmännens moral stagas upp av förstärkningarna. Tyskarna är stabila och behöver i nuläget inte oroa sig. Nu blandas det in nya kort i leken och nästa turn drar igång. Korten speglar den historiska utvecklingen, fransmännen kommer till exempel att få fler och bättre barrage-kort, vilket ökar deras offensiva förmåga. Det är en turn eller två till av tyska offensiver, sedan stannar det nog av för att i slutet bli fransmännen som anfaller.

Fredrik H

Citat från: Granlid skrivet  5 februari 2021 kl. 20:54:11
Citat från: Fredrik H skrivet  5 februari 2021 kl. 20:47:20
Lagom till sommaren ska det serveras korv och svartbröd i Verdun, de långdragna snigelmiddagarnas tid är förbi!

Det fina med att vara en gourmet är att jag kommer älska att åka dit oavsett vem som vinner!

:D Åker vi dit någon gång hoppas jag på ett tredje alternativ.

Beamridge

Provspelade precis första kort-scenariot. Mycket trevligt och överraskande mycket strategi och taktik som ryms i korten.
Ska bli intressant att sätta tänderna i kampanjen.
Det är aldrig för sent att ge upp.