Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av TS Zealand 1985

Startat av Strv102r, 22 augusti 2021 kl. 20:06:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Polackerna lägger allt flyg på att skapa fördelaktigt luftläge för att skydda både luftlandsättnings- och landstigningsföretagen. Tur för dem, hade de sparat något flyg alls hade de danska flyget fått ge sig på de feta målen.



Polackerna börjar med att luftlandsätta de 8 bataljonerna ur 6 luftlandsättningsdivisionen som en skärm för att skydda 7 marindivisionens landstigning. Förlusterna till danskt luftvärn varierar, men divisionen kan efter förflyttning täcka de ytor som behövs.






Landstigningen sker med två marinregementen i norr och ett, plus amfibiestridsvagnsbataljonrn (PT-76) i söder. Danska sjömineringar, kustrobotar och torpedanfall tar sin tull, men divisionen kommer i huvudsak i land. Efter att ha kommit i land förstärker man luftlandsättningsförbanden i söder och norr.









Danskarna börjar omedelbart kraftsamla mot brohuvudet. Från söder kommer 2:à mekaniserade brigaden och dess tät anfaller den svaga luftlandsättningsbstsljonen och det betydligt starkare marinregementet. Danskarna hejdas till priset av luftlandsättningsbataljonen. I Centern anfaller täten på 2:a reservbrigaden (som verkar vara benämningen på infanteribrigaderna) och täten på 1:à mekaniserade brigaden mot två svaga luftlandsättningsbataljoner. Dessa viker med förluster och danskarna förföljer in på djupet. I norr kommer 1:a reservbrigadens tät på plats för att hindra polsk utbredning. Från västkusten kommer 4:e reservbrigaden rullandes. Täten når det centrala området där 1:a mek var grupperad innan, och dess artilleri ännu är kvar.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Andra dygnet. Polackerna satsar nästan allt flyg, som nu förstärkts, för att uppnå fördelaktigt luftläge i syfte att skydda tilltransporten av 15 divisionen. Det lyckas. Lite flyg blir kvar för markunderstöd.




Det första som sedan görs är att omgruppera stora delar av 7 marindivisionen från norr till söder där ett danskt genombrott känns mer sannolikt. Det är inte så riskabelt som man kan tro att lämna de svaga bataljonerna ur 6 luftlandsättning ensamma framför 1-2 tillkommande danska brigader. I samma förflyttningsfas kommer 15 divisionen att börja komma in, och de hinner ersätta förbanden från 7 i spelet innan dansken får din tur. Tja, det är konsekvensen av att ha 24h GT i ett spel på denna nivå. Fel val kan jag tycka. Dansken får ingen riktigt möjlighet att utnyttja framgång för att komma åt mål på djupet. Nåväl!






Danska sjömineringar, kustrobotar och torpedanfall tar bra tull på 15 divisionen! Tur att det danska attackflyget inte kan verka! Men fortfarande kommer mycket i land både i söder och norr.




Sedan förstärks försvaret i norr och i Centern går polackerna till motanfall! Men allt danskt artilleri som kan understödja en försvarsuppgifter gör att oddsen inte blir imponerande och en polsk steploss är resultatet. En dansk centurionbataljon slår tillbaka delar av 7 polska marininfanteri- luftlandsättnings- PT-76-, T-55 och motoriserat skyttebataljoner! Vilken bas för scenarier på lägre nivå!





Danskarna anfaller i söder längs kusten med 2 mekbrigaden, i Centern med 1 mekbrigaden (med framgång på båda platserna) och med 1 reserv och delar av 4 reserv i norr, där de hejdas i bebyggelsen av uppoffrande polacker.

Dygn 2 är över. Vi verkar ha hamnat inenhet Normandie- liknande situation.



Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Spelet skulle kanske tjänat på ett mer detaljerat flygsystem och en annan skala. Skala är alltid intressanta val i spel. Jag måste däremot säga att jag gillar att danskarna verkar leverera batalj. Väldigt många av mina operationella WW3-spel skildrar danskarna som att dom kapitulerar på 1-5 och på en 6:a så slår man om.

Jag vet inte varför så många spel verkar trott att danskarna skulle ha gett upp så snabbt, jag kan inte riktigt förstå politiken bakom ett sådant beslut (om vi inte pratar om WMD-insatser möjligen). I det här spelet slåss dom i alla fall.

Elias Nordling

De flesta tredje världskriggspel verkar ranka länderna efter hur lång värnplikt man hade. Det är säkert relevant för effektivitet men inte nödvändigtvis motivation.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 17 september 2021 kl. 11:33:18
De flesta tredje världskriggspel verkar ranka länderna efter hur lång värnplikt man hade. Det är säkert relevant för effektivitet men inte nödvändigtvis motivation.

Absolut!

Men olika länder har olika utbildningstradition. Den svenska var mycket effektiv jämförelsevis med ex Ungerns. Vi fick ut mycket mer av våra månader än de av sina. Och ryssarnas system med 2 års vpl innebar ju egentligen 6 månaders vpl som sedan gjordes om tre gånger till eftersom 25% av soldaterna omsattes varje 6 månaders cykel.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

ErikLj

Citat från: Strv102r skrivet 17 september 2021 kl. 12:46:03
Citat från: Elias Nordling skrivet 17 september 2021 kl. 11:33:18
De flesta tredje världskriggspel verkar ranka länderna efter hur lång värnplikt man hade. Det är säkert relevant för effektivitet men inte nödvändigtvis motivation.

Absolut!

Men olika länder har olika utbildningstradition. Den svenska var mycket effektiv jämförelsevis med ex Ungerns. Vi fick ut mycket mer av våra månader än de av sina. Och ryssarnas system med 2 års vpl innebar ju egentligen 6 månaders vpl som sedan gjordes om tre gånger till eftersom 25% av soldaterna omsattes varje 6 månaders cykel.
Instruera, visa, öva, öva, öva, pröva!

Repetition är nyckeln till inlärning.

😀

Nisse

Min uppfattning är att många länder med yrkesarméers ansåg att värnpliktsarméer per definition hade lägre moral och sämre soldater än yrkesarméer. Att folk sökt "frivilligt" till soldatyrket var tydligen viktigt.

Jag har i många böcker läst lustiga kommentarer om att holländska värnpliktiga (-80 samt tidigt -90tal) hade långt hår. Tydligen låg förmågan till att vara en bra soldat enbart i hårlängden.

Förmågan till att utbilda bra soldater var tydligen också avhängigt frivilligheten. Värnpliktiga genomgick alltid sämre utbildning än yrkessoldater verkar det som. Skicklighet, initiativ och vilja att slåss hängde därmed på formen hur man deltog (frivillig eller värnplikt). Utgångspunkten var tydligen att ALLA värnpliktiga inte ville vara soldater under en tid av sitt liv och inte hade någon vilja att försvara sitt land medans "frivilliga" yrkessoldater med liv och lust tillgodogjorde sig all utbildning och aktivt ville försvara sitt land.

Rätt märkligt resonemang tycker jag, yrkessoldater har inte alltid imponerat på mig med sin iver och entusiasm...

Förlåt för trådkapningen.  Åter till striden :)


Strv102r

Det som gör soldater effektiva är kvaliteten på utbildning och mängden träning. Det tekniska personalförsörjningssystemet har egentligen inte med det att göra. Många trodde att våra yrkessoldater skulle vara bättre än våra vpl. Men det visade sig att de var så dyra att ha på övningar, och budgeten så minimerad, att de övades lite jämfört med det gamla vpl-systemet, som ju var gratis att öva med. Detta fick andrahandseffekter på officerarnas duglighet då vi inte hade råd att öva med förband längre.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

Citat från: Strv102r skrivet 17 september 2021 kl. 16:48:10
Det som gör soldater effektiva är kvaliteten på utbildning och mängden träning. Det tekniska personalförsörjningssystemet har egentligen inte med det att göra. Många trodde att våra yrkessoldater skulle vara bättre än våra vpl. Men det visade sig att de var så dyra att ha på övningar, och budgeten så minimerad, att de övades lite jämfört med det gamla vpl-systemet, som ju var gratis att öva med. Detta fick andrahandseffekter på officerarnas duglighet då vi inte hade råd att öva med förband längre.

Amen.... återinför allmän värnplikt, det gör även samhällsnytta.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Scipio

Citat från: Andreas Lundin skrivet 20 september 2021 kl. 08:48:25
ehrm:

https://pliktverket.se/monstring-och-varnplikt/totalforsvarsplikten
Jag tror att han menar: "Tvinga alla 18-åringar till 7.5 månaders värnplikts-tjänstgöring så dom slutar vara så dumma i huvet".
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

EvilSpook

Citat från: Scipio skrivet 20 september 2021 kl. 11:27:44
Jag tror att han menar: "Tvinga alla 18-åringar till 7.5 månaders värnplikts-tjänstgöring så dom slutar vara så dumma i huvet".

Ingen slutar vara dum i huvudet på grund av värnplikten. Det man lärde sig var att hålla käften så att det inte märks lika tydligt. Eller dölja det som institutionaliserad dumhet om man kunde plocka upp språket och formalian.

Samma som ett äktenskap alltså.  :P

//EvilSpook

jerry

Citat från: Scipio skrivet 20 september 2021 kl. 11:27:44
Citat från: Andreas Lundin skrivet 20 september 2021 kl. 08:48:25
ehrm:

https://pliktverket.se/monstring-och-varnplikt/totalforsvarsplikten
Jag tror att han menar: "Tvinga alla 18-åringar till 7.5 månaders värnplikts-tjänstgöring så dom slutar vara så dumma i huvet".

Jo.... men alla mönstrar ju inte, och då gör ju inte alla totalförsvarsplikt heller, misstänker jag.... ?
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

jerry

Citat från: Scipio skrivet 20 september 2021 kl. 11:27:44
Citat från: Andreas Lundin skrivet 20 september 2021 kl. 08:48:25
ehrm:

https://pliktverket.se/monstring-och-varnplikt/totalforsvarsplikten
Jag tror att han menar: "Tvinga alla 18-åringar till 7.5 månaders värnplikts-tjänstgöring så dom slutar vara så dumma i huvet".

Ja typ, och lära sig att komma i tid (som sista nyanställningen här, han kom 6 timmar efter utsatt tid) o att mamma inte bäddar din säng eller diskar din kopp, och man lär sig jobba i lag, och ta lite hänsyn till andra ......
Ja jag tror att samhället tjänar på en ALLMÄN värnplikt (det var bättre förr)
Att man sen lär sig döda är väl inte det bästa,  men det är som det är om det smäller
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Strv102r

I luften har får polackerna förstärkning av sovjetiskt flyg. De blir så starka att de avdelar bara mindre del till jaktrollen, vilket leder till ömsesidiga förluster för danskar, britter, och sovjeter. Ingen sida ha fördelaktigt luftläge. Det kommer att spela roll senare. Läget är så kritiskt för polackerna att de begär hjälp av 28 östtyska motoriserade regementet med tillbehör, trots kostnad i VP.





Östtyskarna luftlandsätter en bataljon vid södra brofästet av den stora bron mellan Falster och Själland, och en sovjetisk luftlandsätt vid den norra. I och för dig finns 3. danska reservbrigaden vid broarna, men den har inte omgrupperat för att överta 2. Meks uppgift vid den stora bron då den brigaden gick norrut. Vilken miss! Detaljbild nedan.









Täten på 28 stävar mot stranden!







Dessvärre är det danska luftvärnet på hugget, och även jaktflyget denna gång, så den sovjetiska bataljonen skjuts ner fullständigt. Östtyskarna kommer ner oskadda.







Också 28 drabbas hårt, mycket hårt, av danska sjömineringar, kustrobotar, torpedanfall, och denna gång också attackflyg. Bara mindre delar kommer i land på södra Falster.







Östtyskarna vid bron inser att det är viktigare att de försvarar norra brofästet när sovjeterna är ute ur leken, och går över bron. Resterna av 28 påbörjar framryckningen mot södra brofästet.





Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.