Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av TS Zealand 1985

Startat av Strv102r, 22 augusti 2021 kl. 20:06:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r



Fick en avi om ett brev häromdagen och förstod inte vad det kunna vara. Hade inte beställt något jag kunde minnas. Visade sig vara en gåva(!) från en kamrat här på forumet! Tackar tusenfalt!

Fordrar så klart en genomspelning i närtid. Så lämpligt att min ordinarie motspelare kommer vara otillgänglig i en dryg vecka! Det blir en paus i Prussias Glory-spelandet som öppnar för ett solo-projekt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Nisse

Skall bli kul att följa. Först trodde jag det handlade om New Zealand, jag förstod ingenting :D. Sen klarnade bilden...

Jon

Bra Ola! Jag har fastnat på setupen till Bornholm, har inte orkat engagera mig riktigt.

Fredrik H

Polacker mot danskar 1985. riktigt kul tema. Med plutonium ska vi tvinga dansken på knä!

Strv102r



Kartan till huvudscenariot. Tilltalande estetiskt tycker jag. Men har lite grann ett utseende som får mig att tänka på spel på plutons eller gruppnivå... Har nog med skogspartierna att göra.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Brickor. Inget fel på dem! De längst ner till vänster är lite olycksbådande...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#6


Utgångsgruppering inför Bornholmscenariot. Danskarna har sin brigad med tre skyttebataljoner, en haubitsbataljon och ett stridsvagnskompani (M41 Walker Bulldog). 5 brickor inalles. Sovjeterna har 336 MIB med fyra marininfanteribataljoner (BTR-60 PB), en stridsvagnsbataljon (T-55) och en specialförbandsinsats. Det finns kapacitet att landstiga med nästan tre gånger brigadens förband! Märkligt! Vill minnas att allt specialtonnage knappt räckte för de stridande bataljonerna.

De har också dubbelt så många flygpoäng. Lustigt, med den bilden på framsida kunde man vänta sig ett mer detaljerat flygsystem, men det är det gamla vanliga hederliga abstrakta "air points".

Kartan saknar de landstigningskorridorer som reglerna hänvisar till, som finns på kartan för huvudscenariot. Jag gissar att jag således får landstiga var jag vill?

Reglerna för danska kustrobotar, torpedanfall med ytattack och sjömineringar ska inte användas i detta scenario, bara regeln för danskt attackflyg mot landstigningsföretaget. Jag kommer skydda detta maximalt med rött flyg.

Reglerna är basic, man känner igen sig väl. Enstaka konstiga översättningar, eller saknade översättningar, ställer till det lite, men inte mer än att man köra på.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

De röda lägger alla fyra flygpoängen på luftöverlägsenhet, danskarna en av två för att ha något att anfalla landstigningsföretaget med. Ryssarna slår en etta plus fyra = fem. Danskarna slår en femma plus ett = sex. Ingen sida har fördelaktigt luftläge och danskarna tappar en poäng och de röra två! De danska flygförarna med sina Drakar är hjältar! Tyvärr räcker de inte för att få anfalla landstigningsföretaget, så det lönade sig ändå att sätta in alla fyra röda flygpoäng. Annars hade dansken fått fördelaktigt luftläge och kunnat slå till.



MIBen kommer ångande från öster för att landstiga på ömse sidor Neksö. Två marininfanteribataljon på var sida och stridsvagnarna i norr.



Omgrupperingsfasen med 1/2 rörlighet ser en marininfanteribataljon som framrycker till Östermarie, resten ska ta Neksö.




10 mot 1, men ner fyra kolumner för stad och befäst i stad. Slaget 5 (2 T6), ger tre hex reträtt för dansken, men inringad som han är ☠️.




Dansken går till motanfall mot de röda i Östermarie. En bataljon får skydda den södra flanken.




Tack vare haubitsbataljonen blir det 2-1. Sänks till 1-2 för staden... En step loss för dansken. Han tar bort stridsvagnarna.



GT och dag 1 är klart. Sovjeterna är i land, har tagit ett brohuvud, och hejdat ett motanfall.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



De röda får fördelaktigt luftläge läge dag 2 och sätter in specialförband för att leda flyg mot det danska artilleriet. Det misslyckas.
Anfallet ur ur brohuvudet inleds och danskarna får vika mot väst.






Dag tre ser likadan ut, men danskarna viker mot norr. Börjar ta slut på terräng att byta mot tid...




Och följden blir att de danska skyttebataljonerna slås dag 4. Det kostar ett step vardera för två marininfanteribataljoner.



Men danskarna har kvar haubitsbataljonen! Om danskarna har kvar ett enda förband början av dag 5 vinner de! Den kommer ju tokryka, men faktum kvarstår att danskarna höll ut ganska bra. Stridstabellen är oblodig för försvararen om denne kan ge terräng. Kan anses skilda fördröjningsstrid så klart.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Nisse

Kul litet scenarie. Jag har mindre bra koll på hur mycket ryssen kunde landsätta men att de får iland fem bataljoner i en våg känns mycket? Vidare verkar ryssen fått lokal överlägsenhet lite väl fort? Få iland fem bataljoner på en dag och slå en bataljon i en stad och sedan motanfallet, ryssen måste verkligen tränat förbanden ordentligt inför anfallet.

Hursom, kul och det måste varit snabbspelat? Inte så många brickor.


Fredrik H

Jag är fundersam till fenomenet små företag gör spel. Å ena sidan förväntar jag mig ganska enkla och emellanåt oklara regler, det är ju bara Gunnar som gjort spelet i sin egen källare så att säga, dessutom till en rätt låg kostnad. Å andra sidan  - skulle jag göra ett källarspel så skulle jag ju aldrig sluta putsa på formuleringar och subsystem. Det är i och för sig en bidragande orsak till att jag aldrig gjort klart något spel och att vissa designers, som inte lider av min noja, sprutar ur sig spel i mängder.

När nu designer har valt ett så roligt tema som polacker/ryssar mot danskar så kanske lite detaljer för att fånga situationen hade varit på sin plats. Jag hade som dansk inte riktigt gillat att krigsplaceras på Bornholm ska jag tillägga, lite utsatt på något vis.

Strv102r

Hade gått på under timmen om jag inte skrivit och fotat samtidigt.

Marininfanteribataljonerna är dubbelt så starka som de danska skyttebataljonerna, eller 2 sp mot 1. Man kan säga att de bara har en mer också. Men det blir stort utfall på den enda sp mer så klart med en odds-tabell. Men marininfanteriet var/är elit, liksom VDV. Inte helt orimligt. Den röda stridsvagnsbataljonen med T-55 är fyra gånger så stark som M41 kompaniet, vilket är rimligt.

Jag är svag för system på bataljonsnivån som har en ger sp efter numerärer som moddas med tabellhöjningar/sänkningar för moralvärden och pansar/pansrvärnsvärden. APs system i Alamein, Svalanche, Red Steel och Red parachutes är en förebild när jag gjorde ett system för MSS på den nivån.

Översatt till detta spel skulle en skyttebataljon få samma sp som marininfanteribataljoner, men den senare skulle ha en pansarvärde på 1 för sina BTR-60 vilket skulle uppvägas av pansarvärnsvärdet på 1 för Grg m/48 och P-skott i skyttebataljonerna, så längre röd anfaller, men om blå anfaller. Sedan skulle marininfanteriet ha en moral på minst ett högre. Alltså skulle vi få ungefär samma förhållande som i detta spelet!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

ErikLj

Vore kul att jämföra den danska planering och tankarna kring försvaret av Bornholm med den svenska av Gotland. Situationerna skiljer sig inte åt mycket




Strv102r

Tja, Gotland är väsentligt större. detta spel har 3 km rutor, samma som det system jag tog fram för samma nivå. Gotland blir ca 15 hex brett och 45 hex långt. Men så fanns det ju fem pansarbataljon G på ön, alltså fem stridsvagnskompanier Strv 102, och minst två lokalförsvarskyttebataljoner. Och mer artilleri. Men bara 7 manöverbataljonsbrickor för svensken, och ungefär detsamma för röd. Passar nog bättre med kompaniskala tror jag.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Dansk utgångsgruppering för huvudscenariot. Nedan en bild där stridsenheterna är förtydligade. 2 mekaniserade brigader (3 mekaniserade skyttebataljoner, en stridsvagnsbataljon Centurion, en haubitsbataljon) 4 infanteribrigader (två skyttebataljoner, en haubitsbataljon och ett stridsvagnskompani Centurion) och 3 kårartilleribataljoner, samt vad jag gissar är en lokalförsvarstridsgrupp i Köprnhamn med tre skyttebataljoner och ett stridsvagnskompani M41 Walker Bulldog.



Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.