Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire X • 18 - 20 mars 2022 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 13 oktober 2021 kl. 11:14:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Finns det intresse för ett parti Pax Britannica på FF?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Finns det intresse för att spela Grand Siecle i något format?

1661 eller 1700 scenariot på 5-10 spelare på onsdag-söndag i så fall för att känna på det, beräknad speltid på 8 timmar.
Det kan bli en ny omstart med nytt scenario när fler anländer om intresset är tillräckligt då också.

Ett annat alternativ är att man sätter igång kampanjen från start och spelar med reglerna för att länderna spelas i par som men låter intresserade ta över lediga länder i de spelar-par som finns, så länge vi är 5 spelare som minst så kommer det att gå bra.

Om spelet:
CiteraThis is real Europe, that of 1700's, where you are now taking charges of one of the mightiest powers of the time. Be one of those illustrious Sovereigns, such as Louis XIV, William of Orange, Jan Sobieski (hero and king of Poland), Charles XII named the Alexander of the North, Peter the Great, the progressive Tsar of all Russia, the iron empress Maria-Theresa, or else the impetuous and brilliant Frederick II the Great.

For a long century, you will be in charge of the realm of your fathers. Levy taxes and troops, build fleets and fortresses, negotiate valuable alliance, declare war at the right time and fight it successfully, to end up with power and glory for your royal self...

The game is designed for 5 players but 2 to 10 players can play.

Den bästa jämförelsen som jag kan göra är om Here I Stand och Empire in Arms skaffade barn men i stället för ett fokus på religon så är fokuset här i stället på handel.

Introduktion till spelet: https://www.dropbox.com/s/z0qqvaomv5n3is3/Presentation.pdf?dl=0

Forumtråd för Grand Siecle: http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=4952.0

Jag kan spelet rätt flytande vid det här laget så jag kommer att fokusera på att lära ut men det är ingen nackdel att ta en titt på regeboken innan: https://www.dropbox.com/s/4d0ps4we6bwrtaz/GrandSiecleRules_0.91.pdf?dl=0
"Randomization is too important to be left to chance"

thermopylai

Pax Britannica JA
Grand Siecle JA
Men jag är bara bokad fre-sön.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Scipio

Citat från: thermopylai skrivet  7 februari 2022 kl. 12:31:27
Pax Britannica JA
Grand Siecle JA
Men jag är bara bokad fre-sön.
Jag var nog otydlig, jag tänker att vi spelar Grand Siecle scenarion löpande under FF, ett scenario per dag så det kommer att gå att testa på en dag när det passar.
Eller så kör vi kampanjen löpande under hela FF men där nytillkomna kan hoppa in och ta över ett ledigt land i "paren".

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet  6 februari 2022 kl. 19:08:20
Finns det intresse för ett parti Pax Britannica på FF?

Har inte spelat detta på mer än tjugo år. Det finns ett par varianter av uppdaterade regel på BBG. Är det RAW eller någon av de som man skulle använda tro?
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Ingen aning, har aldrig spelat. Har förstått att de uppdaterade fixar ett par småsaker men har inte kollat.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Citat från: Scipio skrivet  7 februari 2022 kl. 08:53:33
Finns det intresse för att spela Grand Siecle i något format?

1661 eller 1700 scenariot på 5-10 spelare på onsdag-söndag i så fall för att känna på det, beräknad speltid på 8 timmar.
Det kan bli en ny omstart med nytt scenario när fler anländer om intresset är tillräckligt då också.

Ett annat alternativ är att man sätter igång kampanjen från start och spelar med reglerna för att länderna spelas i par som men låter intresserade ta över lediga länder i de spelar-par som finns, så länge vi är 5 spelare som minst så kommer det att gå bra.

Jag är intresserad, men vet inte vilka dagar jag kommer loss.

Delirium

Fredriks svar gäller för mig också. Grand Siècle får mig att gå igång och jag vill gärna testa ett dagspass men jag vet inte just nu när jag kommer loss, genomsnittliga kalkyler säger torsdag kväll.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

ErikLj

Blir FFdL för mig med! Anländer torsdag kväll och sen hem söndag eftermiddag.

Följande vore kul att spela men är öppen för andra förslag

France 40 (GMT) Sickle cut (Har inte spelet)
Blue Water Navy (Compass)
Panzer Command (VG)
War&Peace (AH)
Crossing the Line Aachen (Furor Teutonicus Games)
The Italian Campaigne (S&T)

/Erik

Scipio

Citat från: Delirium skrivet  8 februari 2022 kl. 09:12:19
Fredriks svar gäller för mig också. Grand Siècle får mig att gå igång och jag vill gärna testa ett dagspass men jag vet inte just nu när jag kommer loss, genomsnittliga kalkyler säger torsdag kväll.
Tror att vi redan är 5 intersserade som jag tror fredag och lördag förmodligen fungerar bra för så någon av dom dagarna ser lovande ut.

När Rydfalk fått upp excelen så får vi en bättre överblick.
De dagar som 5+ är anmälda så kommer jag att ställa upp ett parti.

Men går det att få till ett parti på 10 spelare någon av dagarna så hade det varit rätt awsome...

tinG

Citat från: ErikLj skrivet  8 februari 2022 kl. 14:31:09

Panzer Command (VG)

Den får vi sikta in oss på. Kommer också under torsdagen, förhoppningsvis inte alltför sent.
-- Napoleon Bonaparte

Rydfalk

"Hoppas det regnar i sommar!"

Scipio

Delirium

Jag vill köra en rejäl omgång Stellar Horizons om intresse finns.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires