Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire X • 18 - 20 mars 2022 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 13 oktober 2021 kl. 11:14:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

David Sunnergren

Citat från: Scipio skrivet  7 februari 2022 kl. 08:53:33
Finns det intresse för att spela Grand Siecle i något format?

1661 eller 1700 scenariot på 5-10 spelare på onsdag-söndag i så fall för att känna på det, beräknad speltid på 8 timmar.
Det kan bli en ny omstart med nytt scenario när fler anländer om intresset är tillräckligt då också.

Ett annat alternativ är att man sätter igång kampanjen från start och spelar med reglerna för att länderna spelas i par som men låter intresserade ta över lediga länder i de spelar-par som finns, så länge vi är 5 spelare som minst så kommer det att gå bra.

Om spelet:
CiteraThis is real Europe, that of 1700's, where you are now taking charges of one of the mightiest powers of the time. Be one of those illustrious Sovereigns, such as Louis XIV, William of Orange, Jan Sobieski (hero and king of Poland), Charles XII named the Alexander of the North, Peter the Great, the progressive Tsar of all Russia, the iron empress Maria-Theresa, or else the impetuous and brilliant Frederick II the Great.

For a long century, you will be in charge of the realm of your fathers. Levy taxes and troops, build fleets and fortresses, negotiate valuable alliance, declare war at the right time and fight it successfully, to end up with power and glory for your royal self...

The game is designed for 5 players but 2 to 10 players can play.

Den bästa jämförelsen som jag kan göra är om Here I Stand och Empire in Arms skaffade barn men i stället för ett fokus på religon så är fokuset här i stället på handel.

Introduktion till spelet: https://www.dropbox.com/s/z0qqvaomv5n3is3/Presentation.pdf?dl=0

Forumtråd för Grand Siecle: http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=4952.0

Jag kan spelet rätt flytande vid det här laget så jag kommer att fokusera på att lära ut men det är ingen nackdel att ta en titt på regeboken innan: https://www.dropbox.com/s/4d0ps4we6bwrtaz/GrandSiecleRules_0.91.pdf?dl=0

Som tidigare anmält är jag mycket intresserad. Är på plats på helgpassen

Scipio

Citat från: David Sunnergren skrivet 12 februari 2022 kl. 13:10:20
Som tidigare anmält är jag mycket intresserad. Är på plats på helgpassen
Behöver bara ytterligare tre spelare för att få ihop till ett parti. :up:
"Randomization is too important to be left to chance"

ErikLj

Citat från: tinG skrivet  8 februari 2022 kl. 18:21:35
Citat från: ErikLj skrivet  8 februari 2022 kl. 14:31:09

Panzer Command (VG)

Den får vi sikta in oss på. Kommer också under torsdagen, förhoppningsvis inte alltför sent.
Kul, dyker upp kring 20:00 på torsdagen. Beror lite på när jag kan smita från jobbet.

/Erik

tinG

Citat från: ErikLj skrivet 14 februari 2022 kl. 07:49:35

Panzer Command (VG)

Den får vi sikta in oss på. Kommer också under torsdagen, förhoppningsvis inte alltför sent.
Kul, dyker upp kring 20:00 på torsdagen. Beror lite på när jag kan smita från jobbet.

/Erik

Öppnade boxen och slog upp regelboken igår och insåg först nu att det här är föregångaren till GTS (MMP)/CSS (Compass).
Hade inte fattat det innan.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

CiteraÖppnade boxen och slog upp regelboken igår och insåg först nu att det här är föregångaren till GTS (MMP)/CSS (Compass).

:up:

Det har fått viss kritik för att du aktiverar formationer efter pappersorganisationen. En tysk pansardivision jobbade ju inte i pansarregementen och pansargrenadjärregementen, utan i blandade kampfgruppen. Det är ett vanligt fel i många spel men blir extra påtagligt med aktiveringssystemet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet 16 februari 2022 kl. 11:47:42
CiteraÖppnade boxen och slog upp regelboken igår och insåg först nu att det här är föregångaren till GTS (MMP)/CSS (Compass).

:up:

Det har fått viss kritik för att du aktiverar formationer efter pappersorganisationen. En tysk pansardivision jobbade ju inte i pansarregementen och pansargrenadjärregementen, utan i blandade kampfgruppen. Det är ett vanligt fel i många spel men blir extra påtagligt med aktiveringssystemet.

Inga Kampfgruppen alltså. Nä, det är ju lite underligt. Här jobbar kanske GTS/CSS bättre, ja till och med BCS faktiskt
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Nu är det för många bollar i luften för mitt personnummer, jag har fått en del oanständiga förslag men vet inte hur jag ska få ihop det. Roger - hur ser planen ut för GS? Kan man bara hoppa in en dag eller är det hela helgen som krävs? Jag vill gärna testa GS men inte lägga hela helgen på det. GS-upplägget påverkar övriga åtaganden för min del, men jag kan förstås vara en glad åskådare och på det sättet få inblick i om jag vill göra mitt eget kit eller inte.

Scipio

Citat från: Fredrik H skrivet 18 februari 2022 kl. 11:17:54
Nu är det för många bollar i luften för mitt personnummer, jag har fått en del oanständiga förslag men vet inte hur jag ska få ihop det. Roger - hur ser planen ut för GS? Kan man bara hoppa in en dag eller är det hela helgen som krävs? Jag vill gärna testa GS men inte lägga hela helgen på det. GS-upplägget påverkar övriga åtaganden för min del, men jag kan förstås vara en glad åskådare och på det sättet få inblick i om jag vill göra mitt eget kit eller inte.
Ja precis.
Jag har tänkt att alla dagarna är öppna för intresserade att spela ett av de 9 scenarios som finns i Grand Siecle.

Uppskattad tidåtgång för att vara med är 8-10 timmar för att bli klar med ett scenario.

Jag har vikt veckan till Grand Siecle så vilka tider som ett scenario spelas på är flexibelt efter vad som passar dom som vill vara med.
Funkar det bättre att starta en kväll och köra vidare dagen efteråt så går det också bra.

Jag kommer att lära ut spelet löpande medan vi spelar för de som inte har läst reglerna (vilket förmodligen är de flesta).  :D
Men jag har postat alla filer som behövs i Grand Siecle-tråden för att man ska kunna lära sig det själv.

Gillar man spel som Empires in Arms, Here I Stand och liknande så rekommenderar jag varmt att ge det en testkörning.

ErikLj

Citat från: tinG skrivet 16 februari 2022 kl. 09:14:32
Citat från: ErikLj skrivet 14 februari 2022 kl. 07:49:35

Panzer Command (VG)

/Erik

Öppnade boxen och slog upp regelboken igår och insåg först nu att det här är föregångaren till GTS (MMP)/CSS (Compass).

Ska titta på min låda i helgen

/Erik

Rydfalk

Donat med bokningarna.
Dubbelkolla gärna att det stämmer som ni vill ha det! :up:
"Hoppas det regnar i sommar!"

rensarn

Tjaba!

Dyker upp på onsdag dag och kör helgen ut.
Panzer Command var länge sedan jag såg
men France' 40 är skitkul att lira.
Rensarn

Elias Nordling

Fick just en paketavisering från UGG. Nån som är sugen på Salerno 43 och Pacific War på FF?

Scipio

Citat från: Elias Nordling skrivet  4 mars 2022 kl. 15:07:31
Fick just en paketavisering från UGG. Nån som är sugen på Salerno 43 och Pacific War på FF?
Är väldigt sugen på Pacific War.
Har dock planerat att spela så mycket Grand Siecle som det finns intresse för under FF så det beror på hur intresset ser ut för det.
Fredag-kväll til lördag-kväll ser ut att var spikat just nu även om det får plats ytterligare 5 spelare men eftersom jag kommer onsdag så skulle jag eventuellt vara intresserad av PW fram till på fredag om det är scenarios med i planeringen?

Elias Nordling

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet  4 mars 2022 kl. 15:07:31

Pacific War kör vi! Battle- & Kampanjscenarion är matiga nog
-- Napoleon Bonaparte