Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av AHs We the People

Startat av Strv102r, 1 april 2022 kl. 16:15:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vidarrr

Citat från: Strv102r skrivet 15 april 2022 kl. 18:53:24
Citat från: Elias Nordling skrivet 14 april 2022 kl. 19:15:00Jag går från minnet här, men jag har för mig att Publius Manlius Doofus med en legion kan möta hela Hannibals här, han drar ett kort men det är double envelopment och av en händelse drog Hannibal inget kort som kan kontra det, så game over. Och att chansen att detta händer förr eller senare blir rätt stor.

Exactly my thought!

Visst "kan" det hända, men det är knappast särskilt stor chans/risk. Dels är det så att anfallaren börjar spela kort vilket gör att Doofus måste lyckas med en intercept eller Hannibal misslyckas (om nu Doofus chargar honom med sin enda arme). Redan där försvinner typ 2/3 av alla möjliga stridsutfall. Av den återstående tredjedelen måste dels Doofus dra en double envelopement av sina två kort (varje general ger åtminstone ett extra kort + kortet för legionenen), och Hannibal får varken dra någon DE eller någon av de 4 reservekorten eller någon Probe (som Hannibal kan använda som double envelopement).
Skulle säga att chansen för att precis denna kortdragning inträffar är betydligt lägre än 1/36 (ena spelaren slår etta och andra sexa). Total sannolikhet för detta bör alltså ligga tydligt under 1 %.

Och slutligen, det är inte game over heller. Om jag minns rätt är maximala förluster man kan ta i en strid typ 5-6 units d.v.s. en halv max-arme. En katastrof, visst, men inte ensamt krigsavgörande.

Det sagt så skulle säkert battlecardsystemet kunna utvecklas eller tas bort utan att spelet skulle bli märkbart sämre...

Elias Nordling

Jag gick som sagt ur minnet. Exemplet var extremt, däremot är det inte ovanligt att en dålkg romersk styrka får en double envelpmentseger med 5 kort mot 12 på ren tur, och eftersom Hannobal får slåss så mycket ackumuleras risken för detta.

Maxförluster låter som en regeländring sen originalutgåvan.

Jag vet att en speltestare bad att få sitt namn struket för att designern struntade i hans synpunkter kring detta.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"