Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

Krig som hobby och verklighet

Startat av Fredrik H, 27 februari 2022 kl. 23:08:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

EvilSpook

Jag är nog också lite avvikande.

Jag har ganska lätt att separera de olika aspekterna i olika och sinsemellan motstridiga delar.

I grunden är jag pacifist och fördömer allt våld, och i synnerhet organiserat och orättfärdigt våld mot civila. Jag blir väldigt illa berörd av brott mot mänskliga rättigheter. Utifrån den synpunkten är det som händer i Ukraina såklart oerhört hemskt.

Jag är dock militärt och historiskt intresserad, och jag följer med stort intresse det som händer. Jag tycker att det här är det intressantaste sen gulfkriget. Även om mitt intresse kanske ligger på en mer operativ nivå snarare än rykande fordonsvrak.

Jag är även politiskt intresserad och intresserad av konfliktlösning och internationella relationer. Det intresset väcks dock senare, när kriget tappar fart och de olika sidorna blir mer intresserade av en fredlig lösning.

I den här konflikten finns också en personlig komponent för mig. Jag har varit i Ukraina ett par gånger och har både vänner i och från landet. Det gör ju att man känner mer medlidande, oro och sorg. Men jag upplever nog att jag hyste i stort sett samma känslor för Jugoslavien, Irak och Syriens befolkningar också, även om det kanske inte var riktigt lika nära.

Det hela färgas såklart också av min egen värnplikt, min egen försvarsvilja och mina erfarenheter från soldatlivet.

Utöver det har jag ju min krigsspelshobby men den har egentligen inte så starka kopplingar till allt det ovanstående som man kan tro. Jag har egentligen inga problem att spela ens konflikter som ligger nära. Innan krisen blossade upp var jag redan väldigt sugen på krigsspel och jag upplever inte att det dämpats av den senaste veckans händelser.

Däremot har jag full förståelse för de som blir avtända och även de som tycker att intresset och hobbyn är morbida i största allmänhet. Jag upplever dock att Möpandet egentligen är värre moraliskt än det mer abstrakta krigsspelandet.

//EvilSpook

Delirium

1914

Elias Nordling

#17
Jag har inte spelat andrautgåvan ännu. De tre första har alla börjat i Trias med protodäggdjur och protodinosaurier och en karta över Nordamerika. Alla har varit mer simulation än spel.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet 27 februari 2022 kl. 23:08:35Jag vet inte vad jag vill ha sagt egentligen.

Känner på samma sätt och jag kunde inte ha sagt det bättre
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

En intressant sak att konstatera är att vi sett fler kommentarer från hjärtat i skrift de senaste dagarna än vi gjort på flera år. Det känns nära och speciellt utan att man riktigt kan sätta fingret på varför, jag tror inte nödvändigtvis det beror på att vi tror att Sverige är näst i tur.
1914

Micke G

Citat från: Delirium skrivet 28 februari 2022 kl. 16:50:57
Jag får anmäla en lite avvikande uppfattning: även om jag tycker att Rysslands invasion av Ukraina är mycket ovanlig och obehaglig i sin uppenbara uppdelning i naken aggression å ena sidan och svagare anfallen part å den andra kan jag inte känna att det påverkar mitt intresse för krigshistoria eller simulerande av krig. Det är nog så att de alltid legat så långt borta från varandra för mig både i teori och praktik...?

Eller är det så att frågan är ställd för tidigt, är ju bara en handfull dagar sedan det startade. För mig är det närmaste vi kommer krigen i forna Jugoslavien på 90-talet som varade i flera år men som jag (och de jag umgicks med då) inte heller hade en intensiv upplevelse av när allt utspelades utan det kom efterhand och stegvis att det sjönk in. Inga jämförelser i övrigt egentligen förutom att det är ett krig i "närområdet".

Ytterligare en faktor kanske att jag inte varit så intresserad av moderna mer eller mindre fiktiva konflikter. Men jag har GMT:s nya Vietnam på väg in och jag kan inte känna att jag är mindre sugen på att sätta tänderna i det nu efter mad king Putins anfallskrig satts igång.

Mest thinking out loud, kunde vairt djupare och mer filosofiskt. :)
Jag är nog också lite avvikande och är inne på din linje. Jag har heller inte spelat spel om moderna eller fiktiva konflikter på ganska länge nu. Just nu spelar jag Atlantic Chase väldigt mycket och det är inget jag heller kan relatera till det som nu utspelar sig i Europa.

Dock hade jag ett parti av This War of Mine inbokat i helgen som var, men vi körde det lättsammare Robinson Crusoe istället.

BjornH

Jag har som Wes sa inte heller sovit så mycket. Varit helt uppslukad av detta. Som enträgen anti-Putinist sedan väldigt lång tid tillbaka så har jag alltid varit förvånad över den mängd apologeter som jag hela tiden mött. Georgien 2008, jag kommer ihåg att jag var rejält upprörd, men när jag snackade med mina vänner så var det som: "Jo men man måste ju förstå att inte Ryssland vill ha ett västallierat land så nära" "Men...?" sa jag "Putin är ju en diktator som mördar meningsmotsåndare och i princip startat kriget i Tjetjenien för att få makten!" (Jo, jag tillhörde/tillhör de som trodde/tror att han eller någon i hans närhet iscensatte bombningarna i Moskva 1999 för att få till stånd ett krig). o.s.v. år efter år.

Det har bara varit idogt läsande om Putins krig och halvdanna försök att vara produktiv på jobbet för mig den senaste tiden. Jag har svårt att få ro till hobbies över huvud taget och kanske lite extra svårt med krigsspel faktiskt, men jag vet inte, kanske mest är pga att jag är så förbannad typ nästan hela tiden... I vilket fall ser jag fram emot diskussioner om detta på Rimforsa!

thermopylai

Citat från: BjornH skrivet  1 mars 2022 kl. 14:13:22
Jag har som Wes sa inte heller sovit så mycket. Varit helt uppslukad av detta. Som enträgen anti-Putinist sedan väldigt lång tid tillbaka så har jag alltid varit förvånad över den mängd apologeter som jag hela tiden mött. Georgien 2008, jag kommer ihåg att jag var rejält upprörd, men när jag snackade med mina vänner så var det som: "Jo men man måste ju förstå att inte Ryssland vill ha ett västallierat land så nära" "Men...?" sa jag "Putin är ju en diktator som mördar meningsmotsåndare och i princip startat kriget i Tjetjenien för att få makten!" (Jo, jag tillhörde/tillhör de som trodde/tror att han eller någon i hans närhet iscensatte bombningarna i Moskva 1999 för att få till stånd ett krig). o.s.v. år efter år.

+1 (vår tids riksdagshusbrand)

Uppenbarligen har Putin och hans medbrottslingar spelat för lite krigsspel. Dom glömde spela parametern "vad händer om Ukraina försvarar sig?". Jag citerar en "blurb" från Connections 2021:

"Wargaming saves lives. If we wargame better, fewer will bleed. If we wargame really well, maybe no-one will bleed."

Min prognos är att detta är början på slutet för Putin, vår tids Hitler, men det är ju tidigt än. Mitt spelsug har inte minskat för övrigt, men det är väldigt jobbnära nu också.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Fredrik H

Med lite perspektiv på det som skrevs i vintras så kan jag säga att det pågående kriget nu har en annan känsla. Det som händer är på alla sätt fruktansvärt, jag kan egentligen inte riktigt förstå att vi har ett konventionellt storkrig i Europa 2022 och allt  det där. Men.
Jag börjar nu se det som en militär händelse som jag följer med intresse. Brigaderna manövrerar, vapenslagen krockar och moralen spelar roll - allt det där vi i vår hobby eftersträvar att simulera. Jag tror en stor del av mitt mer analyserande sätt att se det beror på att den goda sidan verkar göra det mesta rätt och den onda sidan förlorar. Den sista turnen är inte spelad, men nog känns det bättre på något sätt.

Det är märkligt vad mycket man kan vänja sig vid.

Granlid

Man vaknar varje morgon med en hemskhet i sitt bröst.

Kan inte äta, dricker kaffe...
Friendly fire isn't.

Rydfalk

Citat från: thermopylai skrivet  1 mars 2022 kl. 14:54:56
Citat från: BjornH skrivet  1 mars 2022 kl. 14:13:22Jag har som Wes sa inte heller sovit så mycket. Varit helt uppslukad av detta. Som enträgen anti-Putinist sedan väldigt lång tid tillbaka så har jag alltid varit förvånad över den mängd apologeter som jag hela tiden mött. Georgien 2008, jag kommer ihåg att jag var rejält upprörd, men när jag snackade med mina vänner så var det som: "Jo men man måste ju förstå att inte Ryssland vill ha ett västallierat land så nära" "Men...?" sa jag "Putin är ju en diktator som mördar meningsmotsåndare och i princip startat kriget i Tjetjenien för att få makten!" (Jo, jag tillhörde/tillhör de som trodde/tror att han eller någon i hans närhet iscensatte bombningarna i Moskva 1999 för att få till stånd ett krig). o.s.v. år efter år.

+1 (vår tids riksdagshusbrand)
+2
"Hoppas det regnar i sommar!"

EvilSpook

Citat från: Granlid skrivet  8 oktober 2022 kl. 15:21:57Man vaknar varje morgon med en hemskhet i sitt bröst.

Kan inte äta, dricker kaffe...

Citat från: Kjell Höglund skrivet  8 oktober 2022 kl. 15:21:57Hur många ska ännu torteras?
Hur många fler ska skjutas?
Blodet når upp till hästens betsel
Och alla vittnen har mutats
Så sänk ditt huvud och höj din gard
På Brustna Drömmars Boulevard

Ständigt aktuell.

//EvilSpook