Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

T

Krigspelsrummet på LinCon 2006

Startat av Tommy Röhs, 22 mars 2006 kl. 18:10:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elimää

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "BigPapaBear"[
En liten notis i Linköpings dagblad eller så?  :D

:D  Det skulle vara kul att veta hur många människor som såg inslaget och hur många av dem som mindes det en timme senare.

Att reportern skulle få springa gatlopp såklart!

En gemensam artikel av Conny och fd Lincongeneral
http://www.corren.se/archive/2006/6/12/ ... 7835189-27
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

A F

Citat från: "Elimää"
Citat från: "Anders Fager"En gemensam artikel av Conny och fd Lincongeneral

Så en artikel i Korren (som är nära nog obegriplig utanför sitt sammanhang) ska konta ett klantigt reportage i SVTs lokalnyheter? För vems skull eller upplysning gör författarna detta?

Dessutom: alla sånna här artiklar på nätet ska ha en kommentarsfunktion. Då ser man på nolltid hur få eller många som bryr sig om ens lilla korståg.

Elimää

Citat från: "Anders Fager"Så en artikel i Korren (som är nära nog obegriplig utanför sitt sammanhang) ska konta ett klantigt reportage i SVTs lokalnyheter? För vems skull eller upplysning gör författarna detta?

Dessutom: alla sånna här artiklar på nätet ska ha en kommentarsfunktion. Då ser man på nolltid hur få eller många som bryr sig om ens lilla korståg.

För sin egen skull, det är svårt nog att få lokaler som det är. Om man kan hänvisa till detta svar så är det gott nog om någon beslutsfattare har sett detta,i det fallet räcker det tyvärr med att en enda person har sett reportaget.

Klantiga reportage behöver man inte bry sig om såvida det inte drabbar en själv. många av konventen genom åren har haft väldigt svårt att få tag i lokaler till konventen. De felsta kommuner har som standard att man kan få hyra skolor till självkostnadspris, men det går ju också att gå runt. Ljunkan ville ha 50 000kr för hyra av skolan + timkostnad i gymnastiksalen runt 30 000 till... Detta mest för att chefen på ljunkan inte gillade våran hobby och att vi inte slickade tillräckligt hårt.
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Elimää

Citat från: "Anders Fager"Då ser man på nolltid hur få eller många som bryr sig om ens lilla korståg.

Korståg och konfliker är intressanta så länge de kan bli trevliga spel  :wink:
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

A F

"Ljunkan"? :?

Föstår dig i princip, men tror att det är helt meningslöst att käfta om en marginalföretelses vandel på någon debattsida. Det är nog bättre att släpa ner den man vill påverka till ett konvent eller liknade.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Föstår dig i princip, men tror att det är helt meningslöst att käfta om en marginalföretelses vandel på någon debattsida. Det är nog bättre att släpa ner den man vill påverka till ett konvent eller liknade.

Fast om man kan göra en stor grej av vad Big Brother-människorna gör flera år efter att de lämnat huset borde ju LinCon-prylen kunna blåsas upp till Knutby-magnitud.  :?

Kasta in Didi Örnstedt (eller vad hon nu hette...) i leken oxå, så blir sekterismen ett faktum!
En mycket bitter liten man.

Holmgren

Citat från: "Anders Fager""Ljunkan"? :?

Anders Ljungstedts Gymnasium i Linköping

CiteraDet är nog bättre att släpa ner den man vill påverka till ett konvent eller liknade.

Absolut! Problemet i det här fallet var ju dock att reporten faktiskt var på plats på konventet, men med en förutbestämd uppfattning om hur det låg till - egentligen. Eftersom hans redaktionsledning uppenbarligen stödde hans verision blir ju en anmälan till Granskningsnämnden nästa steg.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Citat från: "Holmgren"Absolut! Problemet i det här fallet var ju dock att reporten faktiskt var på plats på konventet

Jag syftade på den med elefantminne för obskyra östnyttinslag utrustade lokaluthyraren. Strunta i journalisten.

Citat från: "Holmgren"Eftersom hans redaktionsledning uppenbarligen stödde hans verision blir ju en anmälan till Granskningsnämnden nästa steg.

Och vad tror man i sin vildaste fantasi att detta med Granskningsnämnden uppnår? Det är det jag inte fattar.

Holmgren

Citat från: "Anders Fager"Jag syftade på den med elefantminne för obskyra östnyttinslag utrustade lokaluthyraren. Strunta i journalisten.

Jo, jag förstod det, men jag menar att det samma gäller den nyfikne journalisten, den oroliga föräldrern och den ansvarskännande kommunpampen.

CiteraOch vad tror man i sin vildaste fantasi att detta med Granskningsnämnden uppnår? Det är det jag inte fattar.

Tja, vad tror man att en anmälan till Hälso- och Sjukvårdens Ansvarsnämnd uppnår om man fått fel ben amputerat? Eller en polisanmälan om man fått sin krigsspelssamling stulen? Eller en anmälan till konsumentverket om man blivit pålurad en felaktig produkt?

Om (nu blev ju som bekant så inte fallet) inslaget hade fällts hade det naturligtvis inneburit en viss upprättelse för de inblandade arrangörerna, besökarna och övrig utövare av spelhobbyn. Kanske hade till och med Östnytts redaktion påverkats att fundera en gång extra innan de letar upp nästa tillställning som de på förhand bestämt sig för är farlig.

A F

Citat från: "Holmgren"Tja, vad tror man att en anmälan till Hälso- och Sjukvårdens Ansvarsnämnd uppnår om man fått fel ben amputerat?

Vi pratar om att reklamera slit och släng-produkten "90 sekunder human interest innan vi kör vädret", eller hur? Inte ett kirurgiskt ingrepp. Ingen del i min respirator utan ett buskisinslag i en division 2-nyhetssändning. Det belyser hur groteskt mediaovana ni är om ni tror att det tjänar något till att bråka med SvT om att ni blivit klantigt hanterade i ett klantigt klippt inslag. Skulle organisationer eller personer med lite högre mediaprofil (som folk vet vilka de är både före och efter de 90 sekunderna, tänk SSU eller deras ordförande, Fi/Tiina Rosenberg, Henrik Larsson, Mikael Persbrandt) gå till pressombudemannen varje gång de blev felciterade så skulle de inte ha tid att göra nått annat. Säger inte att det är bra att pressen (fri som ofri) är ungefär lika tillräknelig som en femåring med DAMP, men nu är det så och det är bara att rycka på axlarna.

Holmgren

Citat från: "Anders Fager"Inte ett kirurgiskt ingrepp. Ingen del i min respirator utan ett buskisinslag i en division 2-nyhetssändning.

Min jämförelse handlade om vilken gången är om man vill klaga på ett inslag man anser felaktigt. För sjukvården finns HSAN, för Östnytt finns Granskningsnämnden. Naturligtvis ingen jämförelse i allvaret i exemplen i övrigt.

CiteraDet belyser hur groteskt mediaovana ni är om ni tror att det tjänar något till att bråka med SvT om att ni blivit klantigt hanterade i ett klantigt klippt inslag.

Ja, jag är synnerligen medieovan, men jag tror på rätten att framföra min åsikt om ett i mitt tycke osakligt reportage. Uppenbarligen tror samhället på det också eftersom just Granskningsnämnden finns. Nu har den fattat sitt beslut och jag får acceptera detta. Jag beklagar att jag inte har din långa erfarenhet av att handskas med journalister.

CiteraSkulle organisationer eller personer med lite högre mediaprofil (som folk vet vilka de är både före och efter de 90 sekunderna, tänk SSU eller deras ordförande, Fi/Tiina Rosenberg, Henrik Larsson, Mikael Persbrandt) gå till pressombudemannen varje gång de blev felciterade så skulle de inte ha tid att göra nått annat.

Jag tycker att det är en viss skillnad mellan de offentliga personer/organisationer som du tar upp (som dessutom kan förväntas vara medievana) och en samling glada entusiaster. De offentliga personerna kommer att granskas, intervjuas etc. i tid och otid av ett brett spektra av medierna vilket förhoppningsvis ger en ganska nyanserad bild sammantaget. LinCon fick ett fåtal reportage varav det med den största publiken (jag förutsätter att Östnytt har fler tittare än Corren har läsare, men jag kan ha fel) utmålade konventet som en farlig tillställning. Jag förstår att du anser att det hade varit bäst att skratta gott åt reportaget och lämna det därhän och - tro det eller ej - jag kan se poängerna med det också. Dock anser jag att de som likväl ville protestera mot inslaget (och jag var en av dem) gjorde rätt som anmälde det till granskningsnämnden eftersom det är den fastställda gången för klagomål.

A F

Citat från: "Holmgren"Jag beklagar att jag inte har din långa erfarenhet av att handskas med journalister.

Till och med Tarras-Walberg är avundsjuk...

Citat från: "Holmgren"Jag tycker att det är en viss skillnad mellan de offentliga personer/organisationer som du tar upp och en samling glada entusiaster.

Men media gör inte den skillanden. Och Sverok är faktiskt en gigantisk organsiation jämnfört med exempelvis Centerpartiet.

Citat från: "Holmgren"(jag förutsätter att Östnytt har fler tittare än Corren har läsare, men jag kan ha fel)

Vet inte detta heller. Vet någon?

Klas Malmström

Citat från: "Holmgren"(jag förutsätter att Östnytt har fler tittare än Corren har läsare, men jag kan ha fel)

Enligt Correns hemsida har dom (2005 års siffror):
60 300 exemplar per dag
148 000 läsare per dag

Hur många som ser Östnytt varje dag vet jag dock inte.
Klas Malmström
Linköping

BigPapaBear

Citat från: "Klas Malmström"

Enligt Correns hemsida har dom (2005 års siffror):
60 300 exemplar per dag
148 000 läsare per dag

Hur många som ser Östnytt varje dag vet jag dock inte.

Folk är överlag för lata för att läsa, så jag tippar på att Östnytt vinner.
En mycket bitter liten man.

Scipio

Alltså jag förstår inte det konstiga. Det är väl så här journalister tjänar sitt levebröd?

Man får inget säljbart repotage genom att publicera  sanningen: "Idag hända absolut inget av intresse". Det är inte någon rubrik jag har sett i varjefall.

Det är deras jobb att uppfinna nyheten om den inte finns där, det är väl självklart om man överhuvudtaget följer det som skrivs i media.

Hade dessutom en pojke i 15-årsåldern som hade misshandlats av sina föräldrar under hela sin uppväxt och sedan knarkat sen han var 7,5 år och en gång sett ett rollspel på en spelhylla i en butik tagit livet av sig inom en månad från det nämda repotaget så hade ju journalisten även haft omemotsägbara bevis på farligheten i rollspel och sedan synts på morgonnyheterna som expert på ämnet i ett halvår framöver.
"Randomization is too important to be left to chance"