Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spelrapportering - World in Flames - Linköping

Startat av David Sunnergren, 24 september 2022 kl. 20:03:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

David Sunnergren

Hösten började tidigt detta år, väldigt få impulser juli/augusti och endast fyra impulser september/oktober och då med regn och storm i Europa.

Ändock börjar Tyskland så sakta tränga sig in i Frankrike och Italien stångar sig framåt i norra Afrika.

I Asien såg Japan till att säkra sin supply i Sibirien för god tid framöver.

Stora gerillarörelser börjar dyka upp i Kina, utöver det inget nytt att rapportera. 

311473170_6536523303031676_4263798198723825583_n.jpg
311500418_6536523159698357_4303255521013456028_n.jpg
311150329_6536522993031707_3776074078906686119_n.jpg
311437649_6536523619698311_2826685379447022665_n.jpg   

David Sunnergren

1940 är slutspelat och vi har tagit oss två impulser in i 1941. För Tysklands del börjar Frankrike äntligen ge med sig och Tyskland håller på att slå en stor ring runt Paris. Nu är det bara en tidsfråga innan Frankrike viker ner sig även om det troligen inte sker denna turn.

311720825_6566460730037933_4018879298539210873_n.jpg

I nordafrika fortsätter Italien att trycka på. Ska de hinna erövra Marocko innan ett eventuellt Vichy installeras? CW verkar inte så sugna på det och förstärker de Marockanska hemtrupperna.

311718329_6566460556704617_8457933968274049790_n.jpg

På rysktyska fronten syns en massiv uppladdning från Rysslands sida, medan Tyskarna verkar ta det mer coolt.

311882426_6566460906704582_7189261506862865586_n.jpg

I Asien har Japan tagit kontrollen över de inmarscherande rysska trupperna och ser nu ut att ha läget under viss kontroll.

312057032_6566461220037884_3111194581808939620_n.jpg   

312255952_6566461096704563_5569840410001078900_n.jpg

Delirium

På gott och ont hade de grupper jag spelat wif med förmodligen börjat om vid det här laget, kudos till axeln som kämpar på.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

jerry

Citat från: Delirium skrivet  4 november 2022 kl. 08:52:47På gott och ont hade de grupper jag spelat wif med förmodligen börjat om vid det här laget, kudos till axeln som kämpar på.

Samma här nere,antagligen mina grupper också  :D
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

David Sunnergren

Citat från: Delirium skrivet  4 november 2022 kl. 08:52:47På gott och ont hade de grupper jag spelat wif med förmodligen börjat om vid det här laget, kudos till axeln som kämpar på.

Vi har endast avbrutit ett parti (av 10-20 (närmare 20 troligen)). Min spelgrupp gör inte så. Det parti vi avbröt var jag Tyskland och jag gick sönder något så fullständigt mot Frankrike att de började få övertaget...

Vi tragglade även igenom EUs grand campaign. Tog oss två år. En spelare gillade inte spelet (fick vi veta efteråt)

David Sunnergren

Ska också sägas att förra partiet vi spelade dog Frankrike i maj/juni - 41 och då vann axis spelet (men då spelade Japan briljant).

jerry

Citat från: David Sunnergren skrivet  5 november 2022 kl. 11:41:11Ska också sägas att förra partiet vi spelade dog Frankrike i maj/juni - 41 och då vann axis spelet (men då spelade Japan briljant).

Ja jag tror faktiskt det är mer förlåtande att misslyckas som axelmakterna eftersom man får ett rejält övertag i början av kriget, har det gått illa för ryssen o engelsmannen så har USA en övermäktig uppgift misstänker jag
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

David Sunnergren

Det beror väldigt med vilka options man kör med vilken sida som har mest slack. Sedan vi slutade köra med offensive chits så har axis en chans att vinna...

David Sunnergren

Någon enstaka impuls kvar av mars/april-41. Tyskland gnyr mycket över att vi spelar Wheater in Flames efter att ännu en turn förstörts av dåligt väder, men nu i slutimpulsen har de fått rain i Europa. Jag gissar att det kommer försökas att slå sönder Paris nu innan sommaren anländer, men det lär visa sig snart nog.

CW och Italien är fortfarande fredliga mot varandra, och i Asien hände inget revolutionerande.img_1688.jpg
img_1689_720.jpg
img_1690_720.jpg
img_1691_720.jpg
img_1692_720.jpg     

Delirium

Citat från: David Sunnergren skrivet  5 november 2022 kl. 17:00:08Det beror väldigt med vilka options man kör med vilken sida som har mest slack. Sedan vi slutade köra med offensive chits så har axis en chans att vinna...

Offensive points i de nya reglerna är mycket mer flexibla än gamla chits, om ni inte kör med dem heller är jag inte så förvånad över att tysken har svårt att nå Paris.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

jerry

Citat från: Delirium skrivet  7 november 2022 kl. 09:41:55
Citat från: David Sunnergren skrivet  5 november 2022 kl. 17:00:08Det beror väldigt med vilka options man kör med vilken sida som har mest slack. Sedan vi slutade köra med offensive chits så har axis en chans att vinna...

Offensive points i de nya reglerna är mycket mer flexibla än gamla chits, om ni inte kör med dem heller är jag inte så förvånad över att tysken har svårt att nå Paris.

Nä det är nog mer eller mindre nödvändigt att använda dem....
Men intressant att se hur det är utan dessa...
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

thermopylai

Citat från: Delirium skrivet  7 november 2022 kl. 09:41:55
Citat från: David Sunnergren skrivet  5 november 2022 kl. 17:00:08Det beror väldigt med vilka options man kör med vilken sida som har mest slack. Sedan vi slutade köra med offensive chits så har axis en chans att vinna...

Offensive points i de nya reglerna är mycket mer flexibla än gamla chits, om ni inte kör med dem heller är jag inte så förvånad över att tysken har svårt att nå Paris.

Hm, upplever jag som konstigt. Jag tycker det verkar mycket mer kul att köra med OC/OP, inte för att jag provat att köra utan.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

David Sunnergren

Citat från: thermopylai skrivet  7 november 2022 kl. 11:22:21
Citat från: Delirium skrivet  7 november 2022 kl. 09:41:55
Citat från: David Sunnergren skrivet  5 november 2022 kl. 17:00:08Det beror väldigt med vilka options man kör med vilken sida som har mest slack. Sedan vi slutade köra med offensive chits så har axis en chans att vinna...

Offensive points i de nya reglerna är mycket mer flexibla än gamla chits, om ni inte kör med dem heller är jag inte så förvånad över att tysken har svårt att nå Paris.

Hm, upplever jag som konstigt. Jag tycker det verkar mycket mer kul att köra med OC/OP, inte för att jag provat att köra utan.

För rätt många år sedan var flera i gänget trötta på spelet och då tittade vi på vad vi var trötta på. Det vi inte gillade var att det fanns för mycket av allt (och att spelgruppen spelade för långsamt).

När vi sedan startade om bestämde vi oss för att i fortsättningen spela Classic med så få options som möjligt. Initialt var vi mycket skeptiska till att ta bort OC vilket det innebar, men efter ett spelat parti insåg vi att spelet blir så mycket roligare utan och det är absolut en sak vi inte saknar.

Vanligtvis är det inget svårt att nå Paris utan OC, men sedan ett parti tillbaka har CW börjat spela extremt aggresivt i Belgien och det tillsammans med att parti av dåligt väder gör att det går långsamt framåt.

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

BjornH