Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Tommy_la

Ryssland mot Ukraina (A Fistfull of Tow:s 3 introductory rules)

Startat av Tommy_la, 16 oktober 2022 kl. 21:16:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tommy_la


Det brukar gå lång tid mellan att jag postar här, men tänkte att kanske någon likt mig tycker om att se ryska stridsvagnar flyga i luften. :D

I väntan på brädspel om kriget blev det till att skaffa lite miniatyrer och lära mig ett regelsystem för modern krigföring. Bilderna ser ut lite som de gör... Jag tog dem i farten och hade inte planerat att visa upp dem här.







Ryska styrkor har dragits samman för en taktisk motoffensiv vid en punkt någonstans på gränsen mellan Luhansk Oblast och Charkiv Oblast. Målet är att säkra det lilla (fiktiva) samhället Oleksandrivka och öppna upp vägen väster ut mot Borova. Ryssarna avancerar i två kolonner längs en nordlig och en sydlig väg, väster mot Oleksandrivka, vilket högkvarteret beskrev som endast lätt försvarat och en enkel match för det ryska pansaret.


Min kamrat var inte alls beredd på att han skulle föra befäl i Ukraina den här dagen. Han tittar oroat ner på slagfältet och konstaterar att ryssarna verkar ha 25 pansarfordon mot försvarnas 5. Han ser åtminstone lite mera hoppfull ut sedan han fått ett papper och uppgiften att rita en karta över slagfältet där ytterligare lika många Ukrainska styrkor ska finnas dolt utplacerade i byar eller skogsdungar och en linje fordonsminor ska grävas ner någonstans.





Den ryska armén avancerar som sagt på två kolonner. Deras stridsvagnar utgörs av en blandning av T64:or och T72:or som går i täten av respektive kolonn. Därefter följer infanteristridsfordon: BMP2:or och BMP3:or. Den nordliga kolonnen avslutas med ett par BTR-80 pansarterrängbilar. En reserv med infanteristridsfordon och pansarterrängbilar står redo att understödja och försvara ett genombrott.





Ukrainskt infanteri har tagit upp positioner i Oleksandrivka. Den ringa storleken på figurerna ger ju nästan en fog of war bara den.  :up: 




En ukrainsk mekaniserad reserv väntar några kilometer bakom frontlinjen. Övriga ukrainska styrkor är dolda och hamnar inte på bordet förrän de flyttar eller öppnar eld.





Öppen terräng är bra för stridsvagnar såg jag någon journalist skriva. Så det här måste väl bli en enkel match för ryssarna?





Den nordligaste kolonnen överaskas plötsligt av ett par ukrainska BMP3:or och javelin-utrustad infanteri som gömt sig i den skogsdunge som inte skulle ha några försvarare enligt högkvarterets plan. Samtliga stridsvagnar slås ut på under minuten medan den eld ryssarna lyckas få iväg mot den ukrainska ställningen blir verkningslös.





Scenerna från den södra kolonnens strid vid Oleksandrivka blir liknande. Ryssarna slår viserligen ut en BMP2 som tagit position i en villaträdgård, men försvararnas javelins slår ut de ledande stridsvagnarna. De ryska soldaterna undrar varför inte artilleriet jämnar byn med marken, men får till svar något mummel om att inga artilleri stands har målats upp än...





Under tiden har den ukrainska reserven tagit position bakom en trädlinje väster om Oleksandrivka.


I det här scenariot får den ukrainska sidan dra ett händelsekort varje turn som kan orsaka problem för ryssarna. Idag leder det inte till några praktiska effekter, men den ukrainske befälhavaren ser ändå märkbart nöjd ut med läget.  8)





Sedan ytterligare fordon slagets ut i den norra kolonnen utför de ryska överlevande soldaterna en spontan omgruppering i riktning mot de bakre linjerna. I söder beordras förberedelse för stormning av byn och reserven (som lyckas undvika att fastna på bild) beordras fram längs den södra vägen.







Men när den ukrainska enheten i skogen marcherar ut för att hota ryssarnas norra flank, den ukrainska mobila reservern avancerar fram framför trädlinjen och försvarna i Oleksandrivka visar sig vara fler än väntat, inser det ryska befälet att det är helt utsiktslöst att fortsätta anfalla och drar sig tillbaka.


Resultat: Ryssland förlorar 6 stridsvagnar, 3 infanteristridsfordon och 2 pansarterrängfordon med huvuddelen av besättningarna döda. Ukraina förlorar 1 infanteristridsfordon. En fördel med att spela Ryssland idag var att jag kunde känna mig riktigt nöjd med att förlora stort.  :D


Kort analys: Det blev ett väldigt kort spel. Fordonsframryckning över öppen terräng mot infanteri med gott om javelins är självmord. Jag satt fortfarande med pensel i handen och terrängmattan ihoprullad när min kompis meddelade han skulle dyka om en halvtimme, så det blev inte så mycket tid till terrängutplacering. Nästa vecka blir det nog åtminstone lite fler trädrader, vilket kan ge möjlighet till lite mer manövrerande.






Miniatyrerna jag använder är 3mm-skala från Pico Armor. Husen är Picos 2mm. Snabba att måla och bra för plånboken. Regelsystemet är A Fistful of TOWs 3 - Free Introductory Rules, med lite egna modifikationer.



thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Tommy_la

När jag spelar krigspel brukar avståndet till händelserna oftast räknas i hundratals eller tusentals år. Men den här helgen blev det att vi spelade något som hände i onsdags, känns ju lite konstigt.   :?   Jag vet inte hur mycket intresse som finns här, men har skrivit ihop en AAR i alla fall.   8)


Scenariot omfattar ett område i Luhansk län, nära gränserna mot Donetsk och Charkiv län, där ryssarna i veckan genomförde offensiva operationer mot samhällena Nevske, Maiivka och Novovodyane. Jag printade helt enkelt ut en satellitbild från Google Earth och ställde upp bordet efter den, med vissa praktiska förenklingar.




Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Norr är till höger på kartan. Ryssarna startade längs den nedre (östra) kartkanten medan tre ukrainska enheter startade i de tre byarna på den övre (västra) delen av kartan. Området genomkorsas i östvästlig riktning av trädkantade bäckraviner vilket representerades på spelbordet med smala remsor med skog.

Skalan är sådan att spelbordets bredd är 8km (80cm) och spelytan någonstans omkring 150 km2. De fyra byarna är "victory objectives".





Du kan inte se bilagor på denna tavla.

En rysk kolonn avancerar genom byn Ploshchanka i frontavsnittets center. LDPR-styrkor med lastbilar som transportmedel håller själva byn medan de väntar på ytterligare order.




Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Ryskt pansar gör sig redo att rycka fram på den norra flanken. Ryssarna är utgångsgrupperade med varsin mekaniserad formation redo att rycka fram mot respektive by. En fjärde formation hålls i reserv och dessutom finns två enheter dåligt utrustade värnpliktiga från "Folkrepubliken Luhansk" (LDPR). Den numerärt underlägsna ukrainska armén finns utgångsgrupperade i de tre byarna och dessutom finns två mindre enheter med skyttesoldater som gömmer sig någonstans bland bäckravinerna.





Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Ovan, ukrainska trupper i utkanten av Makiivka. Det blir nästan en fog of war-känsla när man tittar från andra sidan spelbordet. Man kan se att där står pansarfordon, men det är svårt att avgöra av vilken sort eller om det finns fler bakom träden. Soldaterna blir knappt ens tydliga i en inzoomad bild.  :up:




Du kan inte se bilagor på denna tavla.

LDPR-trupper blir varse en av de dolda ukrainska enheterna då en Javelin-missil plötsligt förintar ett BMP2 stridsfordon. Javelins är en begränsad resurs i det här scenariet. Kanske hade ukrainarna kunnat använda den bättre tänker den ryska befälhavare.




Du kan inte se bilagor på denna tavla.

När de ryska styrkorna på den nordliga flanken stöter på ukrainskt infanteri som dolt sig i en annan ravin beslutar sig det lokala befälet för att genomföra en mycket långsam framryckning mot Novovodyana där maximal nytta dras av den täckande terrängen.




Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Ryssarna kan inte observera ukrainarnas positioner, utan kallar in ett artillerianfall som förstör flera oförsvarade hus i Novovodoyana.




Du kan inte se bilagor på denna tavla.

I söder har ryssarna samlat en överlägsen pansarstyrka genom att rycka fram i skydd av ravinerna och föra över styrkor från centern. Ett massivt anfall inleds mot Nevske och ukrainarna genomför en hastig reträtt i riktning mot Makiivka. När ryska förstärkningar dyker upp på vägen från Ploshchanka börjar den ukrainska befälhavaren att misströsta. Men segern vid Nevske har dock inte varit billig. Många brinnande ryska vrak står kvar på åkrarna.




Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Så här mycket terräng hade jag aldrig trott var möjligt att få plats med på mitt vardagsrumsbord. 3mm-skala öppnar verkligen möjligheter.




Du kan inte se bilagor på denna tavla.

3mm-ryssar i villaträdgårdarna i Ploshchanka...

Pilligt att spela?   Nae... inte värre än vanliga hex and counter krigsspel i alla fall.




Fortsättning följer imorgon.

jerry

Imponerad....... gissar du styrkorna, eller har du information som inte jag har ???
Mycket initiativrikt o effektivt att läsa om en strid o ett par dar senare sätta upp ett spel om det....

BRAVO
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

EvilSpook

Citat från: Tommy_la skrivet 31 oktober 2022 kl. 22:51:55Jag vet inte hur mycket intresse som finns här, men har skrivit ihop en AAR i alla fall.  8)

Jodå! Intresse finns! Det är en väldigt fin AAR! Tack!

//EvilSpook

Tommy_la

Citat från: jerry skrivet 31 oktober 2022 kl. 23:00:56Imponerad....... gissar du styrkorna, eller har du information som inte jag har ???
Mycket initiativrikt o effektivt att läsa om en strid o ett par dar senare sätta upp ett spel om det....

BRAVO

Jag har gissat utifrån vad jag trott blir ett bra scenario och vad som verkar hyfsat rimligt utifrån mina begränsade kunskaper och de miniatyrer jag har.

Innan ryska agenter försöker hacka sig in på min dator vill jag återigen poängtera att jag inte sitter inne på hemlig information kring truppstyrkornas storlek och utrustning.  :D


Tommy_la

Citat från: EvilSpook skrivet  1 november 2022 kl. 08:50:06
Citat från: Tommy_la skrivet 31 oktober 2022 kl. 22:51:55Jag vet inte hur mycket intresse som finns här, men har skrivit ihop en AAR i alla fall.  8)

Jodå! Intresse finns! Det är en väldigt fin AAR! Tack!

//EvilSpook

Tack! Del 2 är på gång.

Strv102r

Väldigt snyggt uppbyggd terräng! När jag höll på med moderna figurspel på 80-talets första halva fantiserade man om sånt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Tommy_la

Del 2.




Du kan inte se bilagor på denna tavla.


En BTR-80 ur den ryska reservern förblir stående vid vägkanten som en följd av bristande fordonsunderhåll. Kanske räddade det livet på soldaterna i den. I bildens vänsterkant kan anas resultatet av ett anfall från pricksäkert ukrainskt artilleri. Samtidigt lyckas det numerärt överlägsna ryska artilleriet åstadkomma mycket lite. Kanske att tärningarna stått och blivit dåliga i mobiliseringsförråden.  :)




Du kan inte se bilagor på denna tavla.

När ukrainska förstärkningar anländer från söder blir den starka pansarstyrka som tagit Nevske tvungen att avbryta en framryckning mot Makiivka för att istället försvara Nevske.




Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Uppgiften att ta Makiivka faller nu helt på den ryska reserven, med den begränsade uppbackning den kan få av LDPR-trupper.

Samtidigt sker en del strider kring Novovodyana, mestadels till ryssarnas nackdel.




Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Försvararna i Makiivka visar sig vara extremt svåra att träffa, samtidigt som den ryska reservstyrkan gradvis nöts ned. Vissa stridsvagnar slås ut på mer spektakulära sätt än andra...




Du kan inte se bilagor på denna tavla.[bild]

Jag är kanske lite konstig som skapar händelsekort till ett miniatyrspel? De två sidorna har separata lekar och man börjar sin tur med att dra ett kort och det spelas när man får och vill. Korten får reglera när reserverna kommer i spel och de introducerar lite chrome och friktion och gör livet allmänt lite jävligare för ryssarna. :)




Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Det börjar bli sent på dagen då ryskt infanteri inleder en stormning av Makiivka och lite otippat lyckas köra in två BTR-80 längs vägen och släppa av soldater inne i samhället.




Du kan inte se bilagor på denna tavla.[bild]

Utanför samhället immobiliseras den sista ryska stridsvagnen och besättningen hoppar ut.




Du kan inte se bilagor på denna tavla.[bild]

De ukrainska försvararna gör processen kort med ockupanterna medan stridsröken lägrar sig över hela samhället. Kvarvarande ryska soldater i området flyr för livet.



Dagen slutade med att ryska armén kontrollerade Ploshchanka och Nevske medan Ukraina framgångsrikt försvarat Makiivka och Novovodyane. Så oavgjort?


Nja, när vi börjar analysera läget och räknar förluster ser det inte oavgjort ut längre. Den ryska styrkan i Nevske är stark, men isolerad då ukrainarna kontrollerar vägen och har tagit upp positioner i omgivande terräng. Och när vi börjar räkna förluster ser vi att:

Ryssland förlorat 13 stridsvagnar mot Ukrainas 2.
Ryssland förlorat 13 infanteristridsfordon och pansarfordon mot Ukrainas 2.
Ryssland har förlorat 6 gånger så många skyttesoldater som Ukraina.


Ryssarnas stora förluster beror av en kombination av att de var den anfallande sidan, javelins, och att ukrainarna har en bättre quality rating. Högre quality rating representerar högre moral, bättre stridsledning och min bias. Sen kändes det nog också som ryssarna slog lite dålig tärning vid några tillfällen.

Terrängen kändes som den blev väldigt bra. Det fanns goda möjligheter till manövrerande och olika val av anfallsriktningar. Ukrainarna kunde omgruppera genom att snabbt förflytta styrkor längs vägen som förband de tre samhällen de kontrollerade, men tillräckligt med folk för att finnas överallt fanns inte.




 


tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Tommy_la

Citat från: Strv102r skrivet  1 november 2022 kl. 12:38:05Väldigt snyggt uppbyggd terräng! När jag höll på med moderna figurspel på 80-talets första halva fantiserade man om sånt.

Väldigt enkel terräng är det också. Rulla ut en rulle gräsmatta, häll ut clump foliage, ställ ut lite hus och grå pappersremsor, sen är det klart.  :)

Jag är en sån där person som har spelat historiska figurspel på konvent någon gång varje år i ett par decenniers tid, men tyckt att det verkat alldeles för tidskrävande, svårt, utrymmeskrävande och dyrt att skapa något själv. Men går man ner i skala blir alla de där hindren mycket mindre.

En 15-pack med stridsfordon i 3mm-skala från Pico Armor kostar typiskt $4.75 och att måla ett enskilt fordon tar nästan ingen tid alls när man massproducerar.

Okej, är man intresserad av utseende på soldatuniformer och infanteristbeväpning blir ju inte mikroskala  kul, men jag tycker mer om att se det estetiska i ett landskapande och en masseffekt av figurer och fordon.


Nu står lite mer målande på programmet, för det ramlade in något med posten i måndags... Tydligen har Ukraina fått donationer av några västliga vapensystem.   :D

EvilSpook

Figurspel i modern tid får ju också ofta problem med storleken på bordet. Robotvapen, helikoptrar och liknande gör att slagfältet växer kraftigt mot tidigare eror. Så även ur den synvinkeln tror jag att en mindre skala är att föredra.

//EvilSpook

Nisse

Fin terräng och fina modeller. Trevlig AAR. Pico armor gör fina modeller men de är lite för små för mig. Ju mindre skala ju trognare kan man vara mot 1:1 i avstånd och fordon. Bra jobbat, kom gärna med fler AAR:s. Dock känns Ukrainakriget nästan lite "tråkigt" då Ryssen känns väldigt ineffektiv utifrån min högst amatörmässiga kunskap. De har ju inte direkt imponerat i förmåga, ledning eller effektivitet.Generellt blir det trevligare spel om sidorna är lite mer jämspelta i skicklighet.

Strv102r

Man kan ju alltid välja en situation där ukrainska T-64BV möter ryska T-90A, T-80BVM eller T-72B3, eller om man vill vara riktigt elak, T-90M. Då blir det svettigt för ukrainaren i duellerna. 
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.