Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

1914- Nach Paris

Startat av Fredrik H, 26 oktober 2022 kl. 20:03:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Jag har haft det lite knivigt med inspirationen i år. Det beror säkert på orsaker. Men jag blev lite glad igår, det landade nämligen ett spel om västfronten 1914. Skalan är divisioner/brigader, en mil per hex och två dagar per turn. Spelet täcker de första sex veckorna av invasionen. Spelet ges ut av det tyska företaget Vuca Simulations.

Det som jag emellertid vill ta upp i den här tråden är den fysiska produkten som anlände. Allt är rimligen så bra det kan vara. Spelbok och regelbok, bra tabeller och dessutom brickor som inte behöver klippas. Varje enskilt scenario i scenarioboken har en egen karta (!) utöver kampanjens flera större kartor (som är av något speciellt material och inte rakt av vanlig papperskarta).



Notera också scenarioinfo; egen karta, hur många brickor och hur lång tid det tar. Jag är otroligt imponerad av hur dom lagt upp det och jag inte riktigt se hur analoga krigsspel kan komma så mycket längre. Jag har gärna fel förstås, men bra är det.

Det är förstås många brickor. Dom är, i mitt tycke, snygga och funktionella. Brickornas design antyder att det är ett skapligt avancerat spel (regelboken är typ 36 sidor, men med många illustrerade exempel). Organisationen är färgmarkerad, det finns högkvarter och olika typer av artilleri och annat man behöver för ett världskrig. De flesta divisioner har fyra steps (och därmed två brickor).



Tärningen som används är udda nog en D20. Vi får se vad jag tycker om det. Jag kan konstatera att alla modifikationer då är 5% förskjutning och på det sättet enkelt att hantera. Jag gillar 2D6 men modifikationer slår lite annorlunda då det är en kurva. Moralvärdet uppe till höger på brickorna är alltså på en tjugogradig skala.

Jag hoppas jag gillar spelet. Det kommer i alla händelser komma upp på bordet.

Strv102r

Det verkar ju hur intressant som helst! Kommer följa din rapportering. Same procedure as every game.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

CiteraDet verkar ju hur intressant som helst! Kommer följa din rapportering. Same procedure as every game.

Det är ett rimligt projekt för mig, ska sikta på att genomföra något slags rapporterad genomspelning.

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Tommy_la

Jag tycker det där är en extremt snygg karta! Vägar, floder och terräng som alla följer hexarna utan att det ser hexigt ut och väl avvägda färgval. Hexkanter och hexnummer finns där utan att störa det estetiska. Sånt får mig att bli sugen på att köpa spel.  :up:


Brickornas estetik kan jag däremot inte säga detsamma om...

Kanger

Har spelat en hel kampanj. Min verdict är: ... Nja

Allt är otroligt snyggt, men det finns delar av systemet som är rena dumheter. I ett spel med massor av blippar tvingas man komma ihåg vilka som har gjort vad i vilken game turn när man ska ta bort vissa markörer. Saker och ting som en utvecklare borde ha strömlinjeformat, om nu designern inte är kapabel till detta (detta har tydligen varit ett pet-project under 10 år, så tydligen skulle ALLT med). Det finns grundteman i systemet som är coolt, men min övergripande känsla när kampanjen var över var irritation.