Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_thermopylai

Tips sökes: Mekanismer för EW/TK/Cyber/ledningskrigföring

Startat av thermopylai, 3 november 2022 kl. 14:55:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

thermopylai

EW, telekrig, sensorer, signaturanpassning, Cyber, ledningskrigföring?

Någon som sett något innovativt? Något intressantare/mer djupgående än att investera EW-poäng i specifika strider eller jaga motståndarens HQs. Eller kort-event "Wireless intercepts" ger +1 drm på CRT (PoG).

Fog of war-mekanismer med ex. blocks eller att man inte får titta i motståndarens stackar möjliggör ju t.ex. ett visst mått av vilseledning.
I Next War-serien kan man t.ex. jaga HQs, depåer och sensorer med specialförband (ett antal poäng som man investerar per mål).
I tråden om krigsspel som racespel diskuterade vi att man kunde ta sig innanför motståndarens OODA-loop genom att vinna strider och får fler aktiveringar än fi (ex. Flashpoint Golan):
http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,4760.msg69119.html#msg69119
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

Ingen som sett någonting?

På jobbet har vi t.ex. ett cyberförsvarsbrädspel där man bygger IT-säkerhetsförmåga för att skydda sig mot olika typer av attacker på ett företag.

Andra exempel på BGG:
https://boardgamegeek.com/boardgame/297139/potato-pirates-enter-spudnet
https://boardgamegeek.com/boardgame/320025/cyberstrategy
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Fredrik H

Intressant ämne, men jag har inte så mycket att tillföra. I Crisis: Sinai (GMT) så finns det en SNAFU-table som kan generera uteblivet art/flyg, kolumnskiftningar eller out of supply. Israel har bättre ordning på sina grejer än araberna. :o  En sådan tabell skulle kunna användas för att ge EW-effekter då det är kommunikationen man stör. Men jag vet inte om det är sådant du är ute efter, i det spelet är det mer generell friktion som skildras.

thermopylai

#3
Det finns ganska många spel som har t.ex. EW-poäng, eller random event-tabeller som genererar stridseffekter, t.ex. +1 drm, eller minskad command&control.

Jag är intresserad av spel där specifika åtgärder genererar specifika effekter. Så att det blir ett spelarval vad jag vill attackera eller skydda.

Om jag t.ex. investerar begränsade resurser för att sätta upp skenmål för en ledningsplats som blir hq-blippar på kartan och motståndaren inte vet vilken han ska bomba.

PÅ cyberfronten skulle man ju lätt kunna tänka sig olika effekter av attacker på t.ex. försvarsmakten direkt eller civila sektorer som energiförsörjning (aktuellt ämne  :roll: ), betalningssystem eller transportinfrastruktur.

Fog of war-mekanismer är ju ganska välutforskat, och friktioner i ledning som gör att ordern inte kommer fram, eller underlydande förband inte gör vad man vill.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

jerry

Hur är det med gamla ASSAULT... ?
AIR & ARMOR....?
TAC AIR.... ?
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

thermopylai

Citat från: jerry skrivet  9 november 2022 kl. 08:13:34Hur är det med gamla ASSAULT... ?
AIR & ARMOR....?
TAC AIR.... ?

Vet ej, men låter intressant. Har ingen kunskap om dessa spel även om jag hört namnen.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Elias Nordling

Assault har inget som jag minns.

C3-serien (Less than 60 miles, Dogs of War, Festung Hamburg) har EW-poäng som man sätter på högkvarteren som du sedan slår för och ser om de orsakar skift i strid och bortfall av artilleri- och flygunderstöd. En annan intressant mekanism är att enheter har olika detection level för bombardemang beroende på hur nära de är fronten, vilken typ av enhet med mera. Du kan använda flyg och EW-poäng för att öka detection-level.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Vengardo

Citat från: Elias Nordling skrivet  9 november 2022 kl. 15:10:23Assault har inget som jag minns.

C3-serien (Less than 60 miles, Dogs of War, Festung Hamburg) har EW-poäng som man sätter på högkvarteren som du sedan slår för och ser om de orsakar skift i strid och bortfall av artilleri- och flygunderstöd. En annan intressant mekanism är att enheter har olika detection level för bombardemang beroende på hur nära de är fronten, vilken typ av enhet med mera. Du kan använda flyg och EW-poäng för att öka detection-level.

Även OODA-loopen simuleras ju specifikt via ordergivningsförfarande där man binder upp poäng(stabskapacitet) på att färdigställa operationsplaner som sedan trillar ned till respektive underlydande förband osv. Ganska intressant, men inledningsvis lite yxigt. Borde lossna med lite övning i vanlig ordning.

ErikLj

Citat från: Vengardo skrivet  9 november 2022 kl. 21:03:03
Citat från: Elias Nordling skrivet  9 november 2022 kl. 15:10:23Assault har inget som jag minns.

C3-serien (Less than 60 miles, Dogs of War, Festung Hamburg) har EW-poäng som man sätter på högkvarteren som du sedan slår för och ser om de orsakar skift i strid och bortfall av artilleri- och flygunderstöd. En annan intressant mekanism är att enheter har olika detection level för bombardemang beroende på hur nära de är fronten, vilken typ av enhet med mera. Du kan använda flyg och EW-poäng för att öka detection-level.

Även OODA-loopen simuleras ju specifikt via ordergivningsförfarande där man binder upp poäng(stabskapacitet) på att färdigställa operationsplaner som sedan trillar ned till respektive underlydande förband osv. Ganska intressant, men inledningsvis lite yxigt. Borde lossna med lite övning i vanlig ordning.

Att komma innanför motståndarens OODA-loop är väl något som själva spelet handlar om. Att mina beslut och drag  sabbar min motståndares plan och tvingar honom att hela tiden reagera för sent.