Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Andreas Lundin

Pax Romana

Startat av Andreas Lundin, 29 mars 2006 kl. 19:25:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Någon som fått något slags besked när deras p500 beställning skickas ännu (eller om den redan har skickats)? Eller är jag den enda som förbeställt detta (Pax Romana)?

Har rätt höga förväntningar på denna titel... Liksom Gustav Adolf...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Daniel*U2*

#1
Jag har den på p-500. Antar att de börjar skicka nästa vecka som de lovat

Scipio

#2
Gene sa nyss på Consimworld att utsicket av Pax ska påbörjas i morgon.
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

#3
Åfan! Gôtt :D
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

#4
Yep, kommer dock precis för sent för att få med det till GothCon. Hade varit kul att testköra det där annars.
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

#5
Fick mitt Pax idag, såg riktigt trevligt ut i sann GMT-stil...dags å sätta sig å läsa lite regler nu...  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

#6
Japp! Det var en hel del regler till detta lilla monster! Men det ser fantastiskt ut! Speltiden (lång) är dock något som gör att jag tror att det inte blir spelat så mycket dessvärre.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

#7
Väntar fortfarande på spelet...med spänning.

Har även beställt Onward Christian Soldiers därifrån, ser också coolt ut.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Scipio

#8
Citat från: "Delirium"Väntar fortfarande på spelet...med spänning.

Har även beställt Onward Christian Soldiers därifrån, ser också coolt ut.
Vi spelade kampanjen förrförra helgen. Mycket positivt överraskad. Kanske nivån är en bit abstrakt men det är ändå en nagelbitare.
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

#9
CiteraVi spelade kampanjen förrförra helgen.

Åfan! spelade ni med alla avancerade regler? Hur lång tid tog det?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

#10
Jo, vi körde med dom avancerade reglerna. Scenario V.

Det tog sin lilla stund.
Första turnen tog säkert över tre timmar, setupen tog också en bra stund att sätta upp och gå igenom alltihopa.
Men när vi kom till runt turn fem så var vi nog nere i 1,5-2 timmar per runda.

Med lite mer erfarenhet så tror jag nog att man kan köra en runda på under 1,5 timmar.
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

#11
OK. Så det låter som man skulle kunna spela ett parti på ett konvent? Kanske skall upp till Lincon ändå... Kanske nån som vill lira?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

#12
Det ska nog fungera bra, särskilt inte om någon som har spelat det tidigare är med också.

Man bör nog hinna med det på två speldagar utan problem.
"Randomization is too important to be left to chance"

Holmgren

#13
I krigsspelsrummet på LinCon fick jag förmånen att få prova på Pax Romana under ledning av Andreas Lundin (jag spelade East). Jag tycker att det finns både bra och dåliga saker att säga om spelet.

Positivt: Jag tyckte att spelet var snyggt och att stridssystemet var intressant. Händelsekorten gav också en dynamik till spelet som jag uppskattade och drabbade samtliga spelare ungefär lika mycket, i alla fall under vårt provspel.

Negativt: Jag upplevde spelet som segt. Förvisso hade det säkert gått snabbare om vi inte varit nybörjare, men frågan är om ens rutinerade rävar kan pressa tiden för varje runda till en nivå som känns acceptabel.

Slutligen skulle jag vilja säga: "Talenter, talenter, jag erbjuder halva mitt rike för fler talenter!"
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Andreas Lundin

#14
CiteraJag upplevde spelet som segt. Förvisso hade det säkert gått snabbare om vi inte varit nybörjare, men frågan är om ens rutinerade rävar kan pressa tiden för varje runda till en nivå som känns acceptabel.

Japp, jag håller med fullt och helt. Det värsta som kan hända är ju att man får agera två gånger i rad i början på en runda. Sedan är det bara att sitta och vänta. Man kanske skulle ha ett simpelt sidspel på gång parallellt när man spelar Pax Romana?

Direkt efter att vi hade testat spelet på Lincon, så var jag säker på att jag skulle sälja mitt exemplar, men jag skall nog ge det några chanser till först. Kanske skall spelet avnjutas i små doser? Som maltwhisky?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East