Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BjornH

Lightning Strikes

Startat av BjornH, 14 oktober 2023 kl. 21:38:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BjornH

Det här ser jag fram emot: Länk

Jag är stor fan av hans tidigare spel Blitz! A World in Conflict. Detta nya, Lightning Strikes, är liknande men täcker båda världskrigen och beyond. Verkligen ambitiöst och kan bli riktigt kul om det håller. Jag är optimistisk!

David Sunnergren

Citat från: BjornH skrivet 14 oktober 2023 kl. 21:38:54Det här ser jag fram emot: Länk

Jag är stor fan av hans tidigare spel Blitz! A World in Conflict. Detta nya, Lightning Strikes, är liknande men täcker båda världskrigen och beyond. Verkligen ambitiöst och kan bli riktigt kul om det håller. Jag är optimistisk!

Har inte spelat Blitz sedan betatestet och då tyckte jag ej att det var ett bra spel? Blev det bra sen?

thermopylai

Jag tycker det är ett holy grail-spel. Global VK2-sandbox(ish) på en lång heldag med rimligt mycket krom. Sweet spot mellan A&A och WiF.

Men smaken är som baken... en rimlig kritik är att det går att göra grejer som aldrig hade gått i verkligheten (men det går väl i WiF också, trots högre simuleringsambitioner).
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

jerry

Ser ut som om design av karta o counters har hämtats från WIF
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

thermopylai

Definitivt WiF-inspirerat! Målet var från början att göra ett snabbspelat WiF-Blitz i samarbete med Harry Rowland och ADG, och för mig känns det så (framför allt i de vidöppna produktionsstrategierna och i valet av offensive options). Men av nån (för mig okänd) anledning är Blitz publicerat av Compass Games i stället för ADG.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

BjornH

Citat från: jerry skrivet 16 oktober 2023 kl. 12:28:39Ser ut som om design av karta o counters har hämtats från WIF

Ja Lightning Strikes (och Blitz! a WiC) har båda rötter i WiF. Lightning Strikes har också en del från Fatal Alliances vad jag föstrått.


Citat från: thermopylai skrivet 16 oktober 2023 kl. 10:55:07Jag tycker det är ett holy grail-spel. Global VK2-sandbox(ish) på en lång heldag med rimligt mycket krom. Sweet spot mellan A&A och WiF.

Håller med! Lightning Strikes kommer förmodligen ta längre tid att spela eftersom både VK1, 2 och ev 3 ska hinnas med, men sandboxigheten lär vara ännu större med mer politik och liknande.

Delirium

1914

thermopylai

Citat från: thermopylai skrivet 16 oktober 2023 kl. 10:55:07en rimlig kritik är att det går att göra grejer som aldrig hade gått i verkligheten (men det går väl i WiF också, trots högre simuleringsambitioner).

2 favoritminnen är den tyska invasionen av amerikanska mellanvästern (det var ogarnisonerat, men de kastades ut i allierad runda) och tyska fallskärmsjägarna som avslutade kriget grupperade på östra Nya Guinea (eftersom de kan göra både 1 flygmove och 3 land-MP varje turn + vilka blitz-options man köper) (detta är inte en avrådan från spelet, utan en effekt av hänsynslöst utnyttjande av rimliga "design for effect"-regler)
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."