Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

Oceans of Fire - diskussion om spel och teater

Startat av Fredrik H, 21 januari 2024 kl. 18:51:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Jag har, av oklara skäl, glidit in lite på Stilla havet som ämne och företeelse. Jag har lyssnat på Dan Carlins podd Supernova in the East. Den kräver sina timmar, men han har många intressanta perspektiv som fått mig att titta på teatern och då naturligtvis spel om densamma.

Krigsskådeplatsen är i det närmaste obegriplig. Industridvärgen Japan går 1937 in på krogen och beställer en elefant (Kina). Under fyra år försöker man svälja elefanten på olika sätt, men den fastnar i halsen och kväver i det närmaste Japan. Istället för att hantera det problemet väljer man att 1941 beställa in ytterligare ett par elefanter! Det är så svårt att förstå. Vi behöver resurser för att kriga så vi startar ett krig för att få resurser. Oh well.

Sedan avstånden. Det är bokstavligen 1000 (!) mil mellan Java och Dutch Harbor. Allt underhåll måste åka båt, något alternativ finns inte. Japan samordnar attacker över en yta som är världshistoriens största krigsskådeplats (med bred marginal) och lyckas på ett halvår ta över runt tusen öar. Man tar så mycket så att USA de följande 3-4 åren bara lyckas ta tillbaka en del av det Japan tog.

Sedan allt annat. Hänsynslös grymhet. Det är omanligt att eskortera handelsfartyg. Man besegrar i det närmaste Kina 1944 och tränger in i Indien samma år! Flottan och armén gillar inte varandra och informerar inte varandra om vad som händer. MacArthur. Det finns mycket att gräva i.

När det gäller spel är situationen knepig. Strategiskt är det hopplöst för Japan, hur i hela friden ska dom vinna? Jag är samtidigt intresserad av den strategiska bilden, inte av att skicka upp sökplan på natten för att hitta en kryssare. Jag har spelat flera spel på ämnet som jag faktiskt gillar. SPI/TSR:s PTO gillar jag skarpt. Spelet fångar både en operationell känsla med en taktisk dito och lyckas väl som berättelse. jag kan nästan säga samma sak om Across the Pacific, som har en lägre upplösning (varje turn representerar mer tid). Empire of the Sun har sina poänger, men kräver ett ganska stort fokus och man bör vara ordentligt påläst på regler och kort för att få ut så mycket som möjligt av spelet.

Sedan mitt senaste köp, Oceans of Fire från Compass Games.



Spelet är gjort av en veteran, Rob Beyma. Han har varit ömsom vin och ömsom vatten för mig. Jag har haft roligt med War for the Union, men Struggle for Europe hade en hel del märkligheter. Här har han då gett sig på Stilla havet. Skalan är fyra månader per turn, men varje turn har fyra impulser, så i praktiken så är det månadsturns med strategiska faser var fjärde månad.
Enheterna är divisioner och brigader, 1-2 större fartyg och många av de mindre. Hangarfartygen är högupplösta med separat flygdisplay, jagarna ingår i de övriga flottbrickorna. Landflyget är bara landflygspoäng, ingen skillnad på typ eller så (man har till exempel fyra poäng landflyg, dom kan jaga eller bomba beroende på behov). Både land- och flygenheter har kvalitet (Japans piloter blir sämre med tiden). Stridssystemet bygger på nednötning, en 10-10 (atk-def) division har tio steps. Så gott som alla strider leder till förluster på båda sidor. 

Japan behöver slösa sina magra resurser för att få mer resurser så att man kan fortsätta kriga. Det verkar vara ett intressant system som hanterar både logistik, olja och generella resurser på ett sätt som känns rimligt.

En sak jag gillar (i alla fall innan jag börjat) är det operationella systemet. Man väljer ut ett operationsområde (exempelvis Salomonöarna). Man bedömer hur mycket man har råd och möjlighet att skicka dit (flotta, flygmarktrupp etc) och sedan kan motståndaren reagera. Det leder till att man tänker i resurser och operationsområden på ett bra sätt, man har inte råd att göra saker över hela ytan hela tiden. Det är svårt att förklara, men det känns rimligt när jag läser om systemet.

Läsa får man för övrigt. jag vet inte om det är inne nu, men regelboken är 90 sidor i av jag uppfattar som ett spel som är 32 sidor komplicerat. Jag har stött på det flera gånger den senaste tiden. Reglerna är inte svåra men det är mycket att läsa. Ledare och rendom events-kort är optional rules. Dom är inte optional om man spelar med mig, jag vill ha historiska rendom events i Fia med knuff.

Vi får se om jag rapporterar hur det går. Jag är inte igång än och vi får se hur det känns. Att ta alla resurser direkt är givet men sen? Antingen tar man Salomon-öarna och isolerar Australien eller så pressar man mot Indien för att försöka knäcka britten. Vad ska jag testa?

jerry

Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Strv102r

Bara för att inte göra det enkelt för dig säger jag Solomon-öarna. Australien har lättare att påverka Japan mer och snabbare än britterna i Indien kanske?
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Wes

Citat från: Fredrik H skrivet 21 januari 2024 kl. 18:51:05Vi får se om jag rapporterar hur det går. Jag är inte igång än och vi får se hur det känns. Att ta alla resurser direkt är givet men sen? Antingen tar man Salomon-öarna och isolerar Australien eller så pressar man mot Indien för att försöka knäcka britten. Vad ska jag testa?

Har missat denna tråd så jag har varit upptagen med att måla och fixa till mitt nya boende. Har faktiskt också lyssnat på supernova in the East medan jag har målat.

Hur har det gått? Åkte det ned i lådan igen eller kom du igång men det fanns inget kul att rapportera?

Fredrik H

Jag kom en turn och sedan kom det externa faktorer emellan. Jag gillade hur man tänker kring operationer, det skapar en känsla som känns rätt för skalan. Eventkorten gjorde sitt för berättandet i vanlig ordning. Japanen fick en bra start, det var lite synd att jag blev tvungen att plocka ihop det hela.
Det kommer absolut spelas igen.

aegneus

Alltså... jag vill bara lite gnällig här. Här kommer en ny post av Fredrik (++) och skall handla om "spel och teater" (++++ coolaste ämnesvalet jag hört på länge!)...och så är det bara Stilla Havet, kriget som förlorades när det startades.

Jag blev jättebesviken  :(  (men läser gärna om spelet när den tiden kommer  :)  )

Fredrik H

Citat från: aegneus skrivet  9 februari 2024 kl. 23:59:48Alltså... jag vill bara lite gnällig här. Här kommer en ny post av Fredrik (++) och skall handla om "spel och teater" (++++ coolaste ämnesvalet jag hört på länge!)...och så är det bara Stilla Havet, kriget som förlorades när det startades.

Jag blev jättebesviken  :(  (men läser gärna om spelet när den tiden kommer  :)  )

Haha, beklagar å det utförligaste! Jag ämnar skärpa mig i framtiden så att jag inte bidrar till tillvarons förfall och elände för forumets farbröder. Jag har fått (nåja) en massa nya spel men jag kan inte riktigt bestämma mig för vad som ska upp på bordet.