Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Presentation av GNW Battles

Startat av Scipio, 7 januari 2025 kl. 01:18:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 26 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Som liten pojk och med ett stort krigshistorieintresse så läste jag naturligtvis Peter Englunds Poltava och fascinerades mycket över den periodens krigföring, framförallt att medans resten av Europa ansåg att vapenutvecklingen nu hade nått en punkt som gjorde att huvud-fokuset nu borde ligga på eldkraften och inte i närstrid med blanka vapen så var den svenska armens slutsats den raka motsatsen och under några decennier så visade sig den också slutsatsen sig vara korrekt med flera spektakulära segrar som följd.
Faktum är att ju längre fram man kommer i stora nordiska kriget desto mer fokus flyttades från eldkraft över till att ännu mer att få till avgörande i närstrid av den svenska armen.

Längre fram när jag började spela krigsspel så letade jag naturligtvis upp vilka spel som gjorts på stora nordiska kriget på taktisk nivå och det har ju gjorts några på ämnet men det fanns inga som visade detaljerna i vad som gjorde den karolinska stridstekniken unik och även visade spelarna vad som gjorde att den fungerade och även vilka var nackdelarna med den för det fanns ett antal sådana också.
Jag önskade att bättre förstå hur det kunde vara rimligt för exempelvis Karl XII och Rhensköld under planeringen av ett slag kunde tycka att även om motståndaren är 3 gånger så många som svenskarna, krutet är mycket dåligt och saknar i många fall kraft att ens nå fram till fienden, fienden är nedgrävda i befästningar, fienden har understöd av 100 artilleripjäser medans svenskarna har 4 pjäser m.m. så fanns det ändå inte på kartan hos dom att den karolinska armen inte skulle vinna ändå.
Man skulle ju kunna säga att dom de föregående nio åren innan Poltava hade vunnit gång på gång med liknande stora uppförsbackar så det är förklaringen, men det är att göra det lite enkelt för sig och är så långt som man kanske kan komma om man läser en bok.
Spelar man krigsspel så har man möjligheten att gå längre och ta en närmare titt på andra detaljer som kan ge en djupare insikt än så.

Efter att jag plöjt igenom Generalstabens mastodontverk "Karl XII på slagfältet" under tidigt 2000-tal som ansågs vara det ultimata verket på ämnet och mer eller mindre de facto sanningen av vad som skedde i slaget så tyckte jag att det fanns tillräckligt mycket att gå på för att bygga en prototyp på slaget vid Poltava på bataljonsnivå med en rimlig detalj-nivå för att se stridsförloppet med de nyanser som jag tyckte krävdes för syftet.
Jag tittade som hastigast på vilka andra spelsystem som fanns på närliggande perioder på liknande skala om dom skulle gå att använda men kom till slutsatsen att dom i huvudsak är byggda för mycket större slag än SNK (Stora Nordiska Kriget från här) och om jag började mixtra med dom så skulle det ändå aldrig bli riktigt bra och fungera på ett tillfreställande sätt. De saknar också ordentligt utbyggda och tvingande "Command and Control" ordersystem som jag hade på kravlistan för att spelsystemet skulle spegla verkligheten på ett rimligt sätt.
Andra saker som var på kravlistan var att spelarna skulle få följa sina bataljoners marsch mot fienden och steg för steg uppleva hur karolinsk stridsteknik fungerade och hur den kunde fälla avgörande under strid men också känna på svagheterna i densamma.
Kavalleri måste också fungera på ett vettigt historiskt sätt vilket är grymt klurigt att få till för de som känner till hur de olika ländernas olika kavalleri och dragooner från perioden stred.
Faktum är att lika mycket tid har nog ägnats åt få kavalleri-striden i systemet rätt som har gått åt på C&C och ordersystemet.

Efter reglerna var redo att börja testas så skapade jag OOB för båda sidor på Poltava och ritade en karta (två hopsatta kartor egentligen då skalan är 110 meter per hex) baserat på generalstabens verk och några andra källor som tillkommit under åren.
De första speltesterna bestod i att se om systemet kunde på ett rimligt sätt replikera vad som hade hänt i verkligheten i slaget om man gav enheterna samma order som historiskt (dvs. vi struntade i att använda ordersystemet som skrivet i de testerna).
Efter en mängd itererande tester så kunde spelet med en vettig sannolikhet återskapa vad som hände historiskt på ett trovärdigt sätt, dels i striden genom redutterna och dels det svenska anfallet i slutstriden.
Men det var efter det som problemen uppstod.
Om man följde vad som hände efter att svenskarna bröt igenom reduttlinjen och när jag försökte återskapa det på brädet så var det ett antal saker som jag tyckte skavde och inte riktigt stämde med de överlevandes skildringar av förloppet.
Ju mer jag provade fram och tillbaka så fick jag det att stämma allt mindre i mitt huvud med hur jag förväntade mig det att vara så jag bestämde mig för att släppa Poltava trots att det var det som låg närmast om hjärtat att göra och i stället så valde jag slaget vid Helsingborg 1710 som var ungefär en tredjedel så stort och får plats på en karta.
I början på 2004 så gjorde jag OOB och skrev ut kartan men någonstans här så försvann sugen ur mig, idéerna försvann upp på någon hylla och jag började i stället ägna mig åt alla andra idéer och projekt som man har.

Och så var det fram till för ett par år sedan då Rensarn här på forumet en dag undrade om inte jag hade några gamla projekt som det aldrig blivit något med som han skulle kunna ta en titt på?
Rensarn är ju grafiskt väldigt begåvad och är ett bra bollbplank så jag skrapade ihop mina gamla filer från 2003/2004 och skickade över dom och sa: "Titta på det är och säg vad du tycker så ska jag börja undersöka närmare vad som hänt på forskningsfronten de senaste 20 åren och fila vidare på regelboken."
Det som hänt på forskningsfronten visade sig vara ett genombrott då en stor mängd tidigare "vedertagna fakta" var rent felaktiga och andra kan anses som tveksamma såsom storlekar, antal och placeringar av befästningar; exakt var slutstriden skedde, vilka förband som närvarade och vilken numerär som desamma hade som dom hade osv.
Regelboken gick från bara bestå av stolpar till att nästan allt gick att läsa där.
Rensarn riitade om kartan och brickorna och de uppdaterades med den senaste forskningen som jag hittat.
Och sedan så gjordes första speltesten på den nya prototypen på Friendly Fire hösten 2024.
Poltava fungerar nu mycket bra och att spela genombrottet genom reduttlinjen och slutstriden som scenarios är vettiga scenarios men att spela hela slaget är otestat i någon större utsträckning i skrivandes stund och behöver mer arbete och tester.
Däremot så när vi ändå var igång efter FF så gjorde vi också Helsingborg 1710 till spelbart skick och där har ett par fullskaliga tester genomförts och designen känns i princip färdig minus eventuella justeringar som ytterligare testande säkerligen kommer att leda till.
Skoj också att det är väl lämpat att spela 2 vs. 2 spelare med en infanteri-chef / Supreme commander och en kavalleri-chef per sida och tar runt 10 timmar i speltid.
Själv har jag haft mycket glädje av prototyperna så här långt och har fått insikter och förståelser om båda slagen som jag inte hade kunnat få från enkom skrivna källor som jag har haft att tillgå.
Taggad av detta så satte jag också igång research på både Gadebush 1710 och Holowczyn 1708 där har jag kommit rätt långt och kan nog vara redo med den första prototypen i vår, även Fraustadt 1706 har jag börjat titta på.

Flera har redan frågat om dessa projekt kommer att publiceras och jag har svarat lite svävande på det, anledningen till det är att målgruppen kan vara lite väl liten då det främst skulle tilltala en sub-grupp av spelare i kategorin La Battille och BAR som är intresserad av just SNK och vill ha ännu mer detaljer och interaktivitet och ett mer detaljerat C2-system så jag vet inte om det kommer att gå att sälja ett tillräckligt antal av ett sådant spel för att det ska gå att motivera tryck-kostnaderna.
Nu när det ska testas lite bredare så kommer nog det att bli tydligt vad som är tänkbart och hur stort intresset faktiskt är men om inte annat så kommer jag annars att web-publicera det när det är i lämpligt skick för det, entusiaster kommer säkert finna det intressant.

Det som talar för att det kan vara lite mer lättillgängligt än vad jag kanske initialt befarat är att rättframma slag som Helsingborg, Gadebush, Fraustadt osv. är roliga att spela 2vs2 eller 3vs3 och är spelbara på 10-16 timmar med systemet, dvs. rätt så hanterbara tycker jag.
Poltava är i motsatt sida av spektrumet en rätt komplicerad historia och som är minst 2 - 3 gånger så stort som de flesta andra drabbningar och drabbningen är också utsträckt i tid på 14 timmar till skillnad från Helsingborg som bör vara klart på 3 timmar.

Jag kommer att ha med mig både prototyperna för Helsingborg och Poltava till Freindly Fire i februari så om någon vill prova på så anmäl er i FF-diskussions-tråden eller PMa mig.

Tanken är att senare fylla på den här tråden med lite AARs och kanske fler historiska kommentarer och diskussioner om SNK.

Ryssarna har gått ut ur sitt befästa läger och ställt upp på fältet framför svenskarna, den svenska hären rycker framåt från sänkan och börjar formera för anfall.
2024-10-04 12.26.02 (Stor).jpg

Den svenska högerflygeln träffar den ryska främsta infanteri-linjen.
2024-10-04 21.37.33 (Stor).jpg

Det går galet, det går galet!
2024-10-05 10.24.22 (Stor).jpg

Utanför Helsingborg 1710, den svenska hären under Stenbock har överaskande dykt upp från norr och inte via ängelholms-vägen som väntat och den danska armén börjar försöka korrigera att den är ur position.
2024-11-12 20.11.37 (Stor).jpg

Vänstra flygeln rycker fram mot Brohuset medan resterande av den svenska armén formerar sig för strid.
2024-12-21 12.39.46 (Stor).jpg

Östgöta och Västgöta kavalleri-regimenten drabbar samman med danska högerflygelns dragooner.
2024-11-13 23.13.02 (Stor).jpg

På den vänstra flanken så står hårda drabbningar mellan svenskt och danskt rytteri.
2024-12-21 15.13.45 (Stor).jpg     
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Jon Karlsson

Så, är den historiska svenska strategin den bästa vid Poltava? (För svenskarna.)
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Scipio

Citat från: Jon Karlsson skrivet  7 januari 2025 kl. 22:19:44Så, är den historiska svenska strategin den bästa vid Poltava? (För svenskarna.)
Det vet jag inte ännu, jag har fokuserat testerna på två mindre scenario-delar (passagen genom redutterna och slutstriden) för att "kalibrera" värden och tabeller så att de två delmomenten ska kunna utveckla sig som historiskt med de historiska ordrarna.
Dvs. spelsystemet har hittils varit på alpha-test-stadiet på Poltava och nu ska de första betatesterna påbörjas då kan man kanske få en liten känsla för din fråga även om jag har vissa aningar om vad jag tror.
På Helsingborg så har testandet kommit lite längre än Poltava tack vare en mycket mindre komplicerad situation och att slaget är mycket, mycket mindre i sig.

Scipio

Citat från: Jon Karlsson skrivet  7 januari 2025 kl. 22:19:44Så, är den historiska svenska strategin den bästa vid Poltava? (För svenskarna.)
En annan sak som jag ser fram emot att pröva i de fullskaliga testerna av kampanjen är att se vilken skillnad det kunnat göra om den svenska armen hade tagit med sig allt artilleri från trossen i stället för endast 4 trepundare samt vilken skillnad det hade gjort om infanteriet även hade tagit med sig faskiner.

Scipio

Roade mig med att skapa några framsidor till regelböckerna för att de inte skulle se så trista ut.  :)
Lånade bilder så det kommer nog inte vara så dom kommer att läggas ut i slutändan.

Omslag_Helsingborg_web.png

Omslag_Poltava_web.png

Omslag_Rulebook_web.png   

BjornH

Yes, vad coolt! Bra jobbat!

Kenji

Kampanj-spelet Poltava 1709

låter ju helt underbart roligt!

Scipio

Ja av alla slag så kommer Poltava med marginal vara det mest variationsrika scenariot iom. att det fortfarande råder stor kontrovers om vad som egentligen hände samt att det är väldigt många tänkbara "what ifs" som har spekulerats i såsom:

- Om ursprungs-ordrarna hade hanterats mycket bättre
- Om svenskarna hade utrustat sig med fasciner
- Om artilleriet i trossen hade tagits med
- Om fler förband i trossen, omgivningen och från Poltava-belägringen hade tagits med
- Om Lewenhaupt hade fått storma det ryska lägret direkt som han först ville få göra
- Om kavalleriet hade fullföljt förföljandet av det ryska kavalleriet
- Om svenskarna hade attackerat genom Jakovtsi i stället (vilket Peter förväntade sig skulle ske)
- Om svenskarna hade attackerat genom Maloje Budisjtje i stället
- Om reduttlinjen inte såg ut som enligt vedertagen svensk historik utan med en sannolikare konfiguration
- Om Menshikov fått fortsätta striden vid redutterna längre som han önskade
- Om inte krutet hade varit dåligt
- Om utformningen av det ryska lägret
- Om Kalle fått som han ville och fått driva bort det ryska kavalleriet först i slutstriden
- Osv...

Micke G

Citat från: Scipio skrivet 10 januari 2025 kl. 09:50:06Ja av alla slag så kommer Poltava med marginal vara det mest variationsrika scenariot iom. att det fortfarande råder stor kontrovers om vad som egentligen hände samt att det är väldigt många tänkbara "what ifs" som har spekulerats i såsom:

- Om ursprungs-ordrarna hade hanterats mycket bättre
- Om svenskarna hade utrustat sig med fasciner
- Om artilleriet i trossen hade tagits med
- Om fler förband i trossen, omgivningen och från Poltava-belägringen hade tagits med
- Om Lewenhaupt hade fått storma det ryska lägret direkt som han först ville få göra
- Om kavalleriet hade fullföljt förföljandet av det ryska kavalleriet
- Om svenskarna hade attackerat genom Jakovtsi i stället (vilket Peter förväntade sig skulle ske)
- Om svenskarna hade attackerat genom Maloje Budisjtje i stället
- Om reduttlinjen inte såg ut som enligt vedertagen svensk historik utan med en sannolikare konfiguration
- Om Menshikov fått fortsätta striden vid redutterna längre som han önskade
- Om inte krutet hade varit dåligt
- Om Kalle fått som han ville och fått driva bort det ryska kavalleriet först i slutstriden
- Osv...
Hur såg reduttlinjen ut egentligen? Jag har läst att den inte såg ut som man alltid antagit (som ett "T"). Detta låter jätteintressant må jag säga!

Scipio

Citat från: Micke G skrivet 10 januari 2025 kl. 10:46:42Hur såg reduttlinjen ut egentligen? Jag har läst att den inte såg ut som man alltid antagit (som ett "T"). Detta låter jätteintressant må jag säga!
Ja det är en av de frågor som det råder kontrovers om fortfarande, vad jag kan säga är att det mesta tyder på att den vedertagna "T"-formationen av redutterna som var en genialisk ide av Peter den store är en efterhandskonstruktion av rysk propaganda för att få Peter att framstå som arkitekten bakom segern i Poltava, det är först en månad efter slaget som det plötsligt dyker upp information om den genialiska "T"-formationen.

Dessutom för att få plats med denna "T"-formation så flyttades även bas-linjen för reduttlinjen ett antal hundra meter söderut (positioneringen av var dessa redutter gjordes tidigt 1900-tal där man har försökt återskapa i efterhand var redutterna var genom att gissa då det inte längre fanns några synbara spår kvar av dom och är sannolikt felaktig).

En av den tidigaste kända kartorna är ritad av General Hallart (som även ledde den vänstra ryska infanteri-flygeln närmast redutterna i slutstriden) som var ingenjörofficer och därför är sannolikt också den som själv gjorde designen och ledde fältarbetena av både reduttlinjen och det befästa lägret (då han gjorde detsamma för det första lägret som byggdes längre norrut) och där är reduttlinjen utformad som ett liggande "V" som bestod inte av 10 redutter utan 9.

2007 så var ett en grupp slagfältsarkeologer under ledning av Bo Knarrström på plats och gjorde utgrävningar på slagfältet och kom till slutsatsen att platsen för "T"-formationen låg var fel och att redutterna var sannolikt 8 till antalet och utformade som ett liggande "E".
Dom kom också till slutsatsen att det ryska lägrets utformning enligt ryska propagandan och de svenska verken på ämnet var felaktig eftersom det i så fall skulle betyda att de mest intensiva striderna i slutstriden i såfall skulle ha inträffat innuti det ryska lägret vilket gör Hallarts ritning mer trovärdig än de ryska senare kartorna på lägret som visar lägret som en monstruös vabaun-skapelse av enorma proportioner vilket förefaller orimligt särskilt om man jämför den visionen av lägret med det läger som ryssarna först byggde längre upp längs Vorskla tidigare.

I början när jag startade speltestandet och började flytta runt de svenska infanteri-bataljonerna så var en av sakerna som störde mig hur de svenska infanteribataljonerna faktiskt måste ha rört sig för att sluta upp på det sättet som den vedertagna "T"-reduttformationen hade krävt. Jag har dock ännu inte testat redutt-genombrytningen med "V" eller "E" formeringen av redutter så det får framtiden utvisa.

Stefan Ekström

Bra jobbat!
Verkligen intressant.
Pågående 3CG-projekt: A Most Bitter Blow (Op. Battleaxe), Stalin's Lost Chance ( Ladoga-Karelia), Fighting Hard ( Mersa Matruh), Allenby's Gamble ( 3rd Gaza and Beersheba)

Scipio

Väldigt roligt att få så mycket positiv feedback!
Det har varit roligt och lärorikt att designa och testa Poltava och Helsingborg så här långt.
Jag har fått lite frågor om det går att designa andra slag än dom i systemet och svaret på det är ja, det är därför jag ville bygga det från första början.
Däremot är det så att det först just nu som speltestandet har gått från alpha-tester (regelkoncepts-testande) till beta-testande (testande av balans på scenarion och styrkemässigt mellan enhetstyper och länder).
Det innebär att "kampanj"-scenariot på Poltava är helt otestat än så länge. Jag har nyss precis spelat igenom Helsingborg-kampanj-scenriot en gång, dvs. jag har precis påbörjat speltestandet på riktigt.

Regelboken är på 38 sidor just nu och med de justeringar och tillägg och spel-exempel som kommer att tillkomma så slutar dom säkert upp på 46-48 sidor och sedan har vi special-situations-regler i scenario-böckerna för respektive spel.

Så summan av kardemumman är att jag jobbar mycket på regelboken just nu och håller på med en fullständning omskrivning av den just nu där målet är att allt ska stå där (vilket det gör nu), till att det ska vara en regelbok som förklarar hur man spelar det på ett bra sätt.

Jag tänker jobba så mycket jag kan på regelboken till FF. Målet är att den ska vara klar på ett bra sätt till FF och därefter så kan jag dela den som PDF till dom som utryckt ett intresse att designa andra slag än Poltava och Helsingborg.

Lite om systemet:
- Bataljoner och kavalleri-regimenten eller halv-kavalleri-regementen beroende på
- 110 meter per hex
- 33 man per "step"
- 2 pjäser artilleri per bricka
- 10 minuter per turn

Jag tror att systemet fungerar väl med mellan 5000 och 50000 man per sida efter vad jag sett hittils.
Jag är dock sugen på att också göra exempelvis slaget vid Saladen 1703 där en svensk arme under Lewenhaupt på 1100 man besegrar en Rysk-polsk-saxisk arme på 6000 man.
Det kommer att kräva lite justeringar i systemet för att bli intressant så det får vänta tills några slag på "rätt" nivå är färdiga.

Jag har också tittat på att designa några slag från Spanska tronföljdskriget i systemet och en del av slagen går säkert bra men ett många slag befarar jag kan vara lite för stora för att fungera jättebra (såvida dom inte skulle vara väldigt lämpade för lagspel på 3-4 spelare per sid då).

Så vill du designa något passande slag i systemet så avakta till runt FF och så kan vi titta på detaljerna då så jobbar jag under tiden på att putsa på reglerna så att jag kan vara stolt över det jag delar med mig av.

Scipio

Den klassiska uppställningen är redo för strid vid Poltava.

Svenskarna står uppställda hitom redutterna när morgonens första strålar träffar skogarna med pikar.
2025-01-24 21.01.31.jpg

Man kan se de ryska styrkarna börjar vakna till liv vid horisonten.
2025-01-24 20.42.59.jpg

Micke G