Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Euro front

Startat av magnus lindström, 25 januari 2007 kl. 19:27:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Vvornth"Hmmm.. lider Europe Engulfed av samma problem?

Absolut. Där är situationen värre än i EuroFront, eftersom det finns färre områden att röra sig i. Men den viktiga skillnaden är att Europe Engulfed känns som ett enhetligt spel då manöverförmågan är begränsad överallt. Man får sitta och mysa åt all gullig krom och annat gos som ger spelet en härlig känsla istället. EuroFront lider av att EastFront är ett jättebra spel som bygger på tjusig manöverkrigföring, medan West Front (som EE) är två svettiga lastbilar som knuffar på varandra.

Inte med det sagt att det inte kan vara roligt. Personligen är jag inne i en fas då jag ogillar spel på strategisk nivå. Bataljoner är fina grejer...

Nu är det väl satt det är just så västfronten borde beskrivas på kårnivå, man kan inte se mycket manövrerande där, undantaget skulle väl vara sensommar-höst 1944. Men som jag menar så är du emot västfronten på kårnivå oavsett spel.

magnus lindström

Ja man fick betala över 700 för att få ut faanskapet.

Men första intrycket är verkligen imponerande.

Kartorna är vackra till skillnad från missfoster som World in flames etc. Blossarna är även de vackra.

När det gäller reglerna så löses en hel del knepiga frågor på ett bra sätt Ryssrna behöver inte ge sg in i polen men behöver göra det för tt säkra sina gränsanspråk. Ryssen behöver nte heller ge sig på finlan men genom att göra så så kan man örja reformera armén.

Så man lockas att göra historiska sar utan att tvingas till dem.

Kul att se att den svenska armén kan vara riktigt slagkraftig vid full styrka och den kan e sig in i kriget på båda sidor. Finnrna är inga supertruppe som i andra spel utan m löser det genom att e dem vissa bonusar på hemmaplan, detta äller också svensken. Norrmännens armé är en sorglig samling mer eller mindre statiska förband.

Grekiska armén är intressant den estår av en blandning förband 2 armeér är specaliserade bergsförband medan 2 är skräp. Vilket kan skapa en förståelse för hur olika man försvarade sig mot Ialien respektive tyskland.

Jugoslavien har 8 armeér men alla dessa kommer inte vara med i spelet samtidigt. Om Jugoslvien ansluter tll axelmakterna är det 3 armér bestående av kroater och slovenier som kommer stå för krigandet. Om Jugoslavien däremot slåss för de allierade kommer det istället vara de 5 serbiska som står för krigandet. En smidig lösning enligt mig. Istället fö desserterande armeér och liknande.

Stormakterna represnteras av kårer medan resten och ryssarna har ármeér. Så istället för massa svaga kårer har rumänerna 2 skapligt starka ´förband att sätta in på östfronten. Fransmännen har inte heller kårer men detta löses genom specialregler som gör dessa förband starkare. Ryssarna är de som får stå tillbaka när det gäller identitet. Detta pga alla förändringar som skedde hos ryssarna under kriget.

krigandet leds av högkvarter som byggs upp med hjälp av resurser. dessa förbrukas sedan under stridandet. Ryssarna kan inte hålla lika mycket resurser men är billiga att bygga upp. Detta skapar situationer där ryssarna kan genomföra kortare offensiver men med hög frekvens. Genom att resurser ingår i spelet så är det vettigt för tyskarna att försöka hålla orter i södra ukraina så länge som möjligt.

landstigningar och flodövergångar ka slås tillbakamen man kan mista chansen ör det genom att sätta i lufturna förband. detta gör att luftburna förban används på ett historisk sätt. Kavalleri har också en funktion att fylla. Dessa kan röra sig under gyttjeperioder och  svår terräng smidigare, dessutom har de lämpliga so eftertrupp vid reträtter.

East front och westfront ärrena krigsspel medan eurofront tillför en hel del diplomati och andra händelser.

Har bara spelat lte introscenario med mig själv än. Och det verkar inte helt möjligt att spela ett schizoparti faktiskt.

sosagt vackert spel. enda invädningen är att det kan bli lite trångt vid full stacking.

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Men som jag menar så är du emot västfronten på kårnivå oavsett spel.

Helt riktigt. För stor skala, för liten yta.
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

Inte för mig:)mer eller mindre frälst än så länge:)

Profit

Vi spelar någon gång i veckan i Stockholm och har fruktansvärt roligt. Efter en axelmaktseger i förra partiet har vi nu börjat om på nytt, nu med start 1940, och det ser klent ut för axelmakterna. Frankrike höll ut två månader längre än historiskt, vilket har försvagat Barbarossa ordentligt. Engelsmannen har byggt upp med rekordfart i Nordafrika och gör sig redo att kasta ut tysken tidigt.

magnus lindström

Frankrike är alltid lite av ett "problem" när det gäller att få till ett spel som omfattar hela kriget. Går det att få till en sån seger som tyskarna fick 40 utan att deras situation är helt hopplös.

Får man känslan av andra världskriget? När man läser reglerna så får man verkligen den känslan med alla specialregler.

Profit

Ingen aning om det känns som andra världskriget, jag var inte där!

magnus lindström

Det var ett givande svar

BigPapaBear

Citat från: "Profit"Ingen aning om det känns som andra världskriget, jag var inte där!

Var höll du hus då?  :P
En mycket bitter liten man.

Kenji

Hej!

jag har nyligen införskaffat mig hela Eurofront serien (för dryga 6500:- med frakt)
Jag är nu sugen att få kontakt med andra som spelar spelet eller är sugna på att testa det

thermopylai

Jag spelade det mycket för ca 15 år sen. Bra spel, oändligt mycket intressantare än Europe Engulfed. Upptagen med andra spel nu.

Du bör nog specificera VAR du bor eller vill spela, om du ska hitta motspelare.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Kenji

jag bor i Jönköping!

wingnut

Kan inte agera speldeltagare, men vill råda att du startar med enbart East Front för att enkelt få grepp på grunderna. Senast vi spelade hela Eurofront på fyra pers var speltiden 72 timmar om än inte heleffektiva, och oooo så kul vi hade.
wingnut