Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Euro front

Startat av magnus lindström, 25 januari 2007 kl. 19:27:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Nu är jag förvirrad. Är Eurofront från Columbia games både east front och west front pluss lite till? det är ju samma pris på alla 3.

magnus lindström

http://www.boardgamegeek.com/image/179403

medlem i krigsspel.se?:) ser ju förskräckligt ut med allt krimskrams på kartan.

Organ

Med hjälp av Eurofront så kan man bygga ihop Eastfront och Westfront. För att ha nytta av Eurofront behöver man alltså alla titlarna i serien. Så har i alla fall jag fattat det.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

BigPapaBear

Citat från: "Organ"Med hjälp av Eurofront så kan man bygga ihop Eastfront och Westfront. För att ha nytta av Eurofront behöver man alltså alla titlarna i serien. Så har i alla fall jag fattat det.

Precis. Du betalar alltså galet mycket pengar för en låda som innehåller en handfull träbitar och några regler för att länka spelen. Rip off!  :down:

EastFront är ett fantastiskt trevligt spel, men jag bojkottar Columbia Games tarvliga utsugarfasoner när man vill spela hela paketet...  :evil:
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

Man hör mycket gott om east front men west front då? Eurofront är väl mer än så. Man får ju fransmän, polacker och svenskar bland annat :) Men lite mysko att dte är så dyrt utan kartor. Men om dte bara är några klossar så kan man väl tälja själv:) lite mer än så är det nog, hände ju en del i västueropa/africa innan 43 (då west front börjar).

mib

Citat från: "BigPapaBear"Precis. Du betalar alltså galet mycket pengar för en låda som innehåller en handfull träbitar och några regler för att länka spelen. Rip off!  :down:

EastFront är ett fantastiskt trevligt spel, men jag bojkottar Columbia Games tarvliga utsugarfasoner när man vill spela hela paketet...  :evil:

Columbia Games som är ett sånt trevligt företag!

East Front
130 wooden blocks
Labels
2 Mapboards (each 22.5 x 34 inches)
60 Die-Cut Markers
2nd Ed. Rules 1.01
4 Dice

West Front
130 wooden blocks
Labels
2 Mapboards (each 22.5 x 34 inches)
60 Die-Cut Markers
2nd Ed. Rules 1.0
4 Dice

Euro Front
243 wooden blocks
Labels include Axis & Allied versions of the minor powers
9 full color OB Cards
Complete System Rules
4 Dice

Något mer än en handfull block...

Men Columbia Games spel är inte billiga, 99.95$ styck eller 259.99$ för alla tre på en gång.

/M

magnus lindström

Det intressanta med detta spel är att västfronten avhandlas på kårnivå. Östfronten har ju ofta kårer men så fort man ska spela västfronten så måste divisionerna till. I detta spel så löser man det ju genom att båda sidor kan ockupera samma hexagon. Så om man vill återuppleva market garden så är det ju bara att de luftburna och 30 kåren förlorar några steps och inte lyckas kasta ut tyskarna ur hexagonen i fråga. Intressant tycker jag. Att man koncentrerat sig på 41 och frammåt (43 på västfronten) tycker jag också var en rätt bra lösning i och med att det är rent krig mellan stormakter det handlar om. De brukar alltid bli lite mycket joxande med tidiga tyska segrar och ovetande fransmän. Så jag undrar hur bra Eurofront är.

Att kårerna är namngivna skadar inte heller det ger lite mer realism än bara könlösa block med olika siffror. Men ett sak stör mig, detta är vad jag lärt mig: Ryssar=röd, tyskar=grå, amerikaner=grön, britter=brun fransmän=blå. svart går väl bra för tyskarna men blå för de västallierade ser lite fel ut i mina ögon, gröna eller möjligen bruna skulle varit mer estetiskt. Hoppas man slipper rosa svenskar i Eurofront.

magnus lindström

äger mib spelen i fråga?

Jon Karlsson

Citat från: "magnus lindström"Men ett sak stör mig, detta är vad jag lärt mig: Ryssar=röd, tyskar=grå, amerikaner=grön, britter=brun fransmän=blå.

Spela mer spel. Så tappar du snart alla förutfattade meningar om att någon skall ha någon speciell färg, och är glad om bara intilliggande länder har olika färger...

"Röda amerikaner och blå ryssar? Visst."

"Gröna ryssar och en nyans ljusare gröna turkar? Och vissa ryssar är solblekta. Visst."
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

mib

Citat från: "magnus lindström"äger mib spelen i fråga?

Nej, jag äger inte Front-serien. Jag är sugen på att köpa dem, men det måste nog vänta tills likviditeten är bättre.

/M

magnus lindström

Ja det skulle inte sitta fel med lite extra pengar till spel. Jag vet inte om det är bäst att börja med ett eller ta alla samtidigt. om man beställer från world of boardgames för mer än 2000 så är det fraktfritt.

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Det intressanta med detta spel är att västfronten avhandlas på kårnivå. Östfronten har ju ofta kårer men så fort man ska spela västfronten så måste divisionerna till. I detta spel så löser man det ju genom att båda sidor kan ockupera samma hexagon.

Tyvärr så försvinner all form av manöverkrigföring på västfronten. Det blir mer sumobrottning. Detta är givetvis sant för alla(?) spel på kårnivå på västfronten.

magnus lindström

Jo det blir ju en form av brottning men det är inte heller så många kårer. Jag tycker det är intressant att se fronterna på samma skala. Kan ju också bidra till att visa skillnaden på olika fronter.

Vvornth

Citat från: "BigPapaBear"Tyvärr så försvinner all form av manöverkrigföring på västfronten. Det blir mer sumobrottning. Detta är givetvis sant för alla(?) spel på kårnivå på västfronten.

Hmmm.. lider Europe Engulfed av samma problem?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Hmmm.. lider Europe Engulfed av samma problem?

Absolut. Där är situationen värre än i EuroFront, eftersom det finns färre områden att röra sig i. Men den viktiga skillnaden är att Europe Engulfed känns som ett enhetligt spel då manöverförmågan är begränsad överallt. Man får sitta och mysa åt all gullig krom och annat gos som ger spelet en härlig känsla istället. EuroFront lider av att EastFront är ett jättebra spel som bygger på tjusig manöverkrigföring, medan West Front (som EE) är två svettiga lastbilar som knuffar på varandra.

Inte med det sagt att det inte kan vara roligt. Personligen är jag inne i en fas då jag ogillar spel på strategisk nivå. Bataljoner är fina grejer...