Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fenomenet world in flames

Startat av theeverything, 13 september 2025 kl. 14:01:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

theeverything

Jag såg att det finns en gammal tråd om spelet men det var så länge sedan att jag startar en ny.

Jag tycker att det är intressant att spelet verkar spelas fortfarande och att det verkar finns en grupp som är väldigt fokuserade på just detta spel samtidigt som det varit stendött i forumet.

Så jag skulle vilja höra lite vad ni som inte spelar/inte spelat eller aldrig skulle komma på tanken att spela det, tycker och om det. Själv har jag många av mina bästa och mest engagerade erfarenheter av WiF samtidigt som jag tycker det verkar ganska trist att bara köra ett spel hela tiden.

Att spelet har brister som simulering av andra världskriget är väl helt klart, men det är väl oundvikligt med omfattningen och ambitionen men jag för mig är det ändå så trovärdigt att det inte blir axis&allies av det hela. Är problemet ändå detta att man ser det mer som ett brädspel med andra världskriget-tema än som en simulering? Eller är det mer att det är otillgängligt? Det tar ju tid att bli bra på spelet på grund av omfattningen, behovet att planera långsiktigt och hur alla delar interagerar med varandra. Spelar man tävlingsinriktat blir det ju lite gamey men det behöver man ju inte göra. Och spelet kanske inte är så populärt som jag tror men namnet poppar ju upp lite här och där ändå?

Delirium

Jag blir lite osäker på vad du frågar och till vem, men jag svarar ändå. För det första, om du bor i Lund och har spelat mycket WiF är det ju inte osannolikt att vi spelat någon gång, men du skriver inte vad du heter?

För det andra, jag tror WiF är bland de populäraste krigsspelen i bemärkelsen att det är ett av ganska få spel folk fortfarande återvänder till gång på gång i en bransch där vi ofta går från nytt till nytt. WiF är nog ett spel folk antingen spelar/har spelat mycket eller hållit sig borta ifrån/testat en gång. Jag känner/har känt säkert ett tiotal som i stort sett enbart spelar World in Flames.

"Nya" Collector's Edition är en fantastisk produktion men som också riskerar att drunkna i allt krom om man inte ser upp.

/Björn
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

aegneus

Vi som spelat spelar nog inte just nu för vi är klara med det, åtminstone för tillfället & jämfört med allt annat. WiFs starka sidor är väl också dess svaga - skalan & antalet brickor, sandlådigheten/vald realismnivå, politiskt perspektiv - och det finns ju så många andra takes som serverar en annan mix.

Så de aktiva WiFarna bryr sig kanske inte så mycket om forumet och pratar WiF någon annan stans?

theeverything

Citat från: Delirium skrivet 15 september 2025 kl. 07:47:26Jag blir lite osäker på vad du frågar och till vem, men jag svarar ändå. För det första, om du bor i Lund och har spelat mycket WiF är det ju inte osannolikt att vi spelat någon gång, men du skriver inte vad du heter?

För det andra, jag tror WiF är bland de populäraste krigsspelen i bemärkelsen att det är ett av ganska få spel folk fortfarande återvänder till gång på gång i en bransch där vi ofta går från nytt till nytt. WiF är nog ett spel folk antingen spelar/har spelat mycket eller hållit sig borta ifrån/testat en gång. Jag känner/har känt säkert ett tiotal som i stort sett enbart spelar World in Flames.

"Nya" Collector's Edition är en fantastisk produktion men som också riskerar att drunkna i allt krom om man inte ser upp.

/Björn

Jag ber om ursäkt att jag inte såg ditt svar förrän nu... jag trodde jag höll koll på trådarna jag skapat men har missat här tyvärr! Det hör ju till god ton att ha koll på det om man skapar en tråd och någon faktiskt svarar tycker jag, såg ursäkta för det!

Till saken. Tråden riktas till alla krigsspelare, så även du. Grejen är att jag växte upp i lilla Torsby i Värmland där det fanns exakt två krigsspelare förutom jag. Den ena finns här på forumet och den andra är tyvärr avliden sedan några år. Så jag har extremt dålig koll på vad krigsspelare tycker om saker och ting förutom vad jag kan läsa mig till på forum som detta och då tycker jag mig se en diskrepans som jag inte förstår och därav min fråga. Detta besvarar också frågan om vi spelat ihop. Det har vi alltså inte utan jag flyttade till Lund för några år sen efter lite turer i Norden.

Angående det du skriver om WiF är det precis det intryck jag fått. Jag kunde inte formulerat det bättre själv, både angående spelets svagheter och att vissa spelar nästan bara detta spel. Och kanske är det så enkelt att det är ett sånt jäkla projekt att sätta upp och investera tid och lära sig reglerna och hur man spelar vettigt att de inte enkelt går varva med så mycket annat om det ska bli ordentligt gjort.

För övrigt heter jag Lars Thornström, men det är knappast särskilt upplysande för någon då jag inte har någon koppling förutom till EvilSpook här på forumet. Ska väl försöka göra något åt det genom att åka på friendly fire, planen var nu i höst men det fick tyvärr gå bort.

theeverything

Citat från: aegneus skrivet 16 oktober 2025 kl. 14:23:00Vi som spelat spelar nog inte just nu för vi är klara med det, åtminstone för tillfället & jämfört med allt annat. WiFs starka sidor är väl också dess svaga - skalan & antalet brickor, sandlådigheten/vald realismnivå, politiskt perspektiv - och det finns ju så många andra takes som serverar en annan mix.

Så de aktiva WiFarna bryr sig kanske inte så mycket om forumet och pratar WiF någon annan stans?

Jo men det vore väl fint om de pratade WiF här istället. Så stor är ju inte hobbyn att de liksom skulle försvinna bland alla die-hard-Drang nach Osten-sekterister som försöker kväva alla alternativa tolkningar av historien;)

EvilSpook

Citat från: theeverything skrivet 16 oktober 2025 kl. 22:14:38Grejen är att jag växte upp i lilla Torsby i Värmland där det fanns exakt två krigsspelare förutom jag. Den ena finns här på forumet och den andra är tyvärr avliden sedan några år.

Vi hade ju Källgren också, så ca 3,3 krigsspelare totalt.  :P
Men WiF var väl det som på nåt sätt förenade oss och som kunde dra in ytterligare några "mugglare".
Det var ju synd att jag var så ointresserad av ämnet bara.

//EvilSpook

ErikLj

Jag har under en period spelat mycket och regelbundet WiF+DoD. Riktigt kul!

Det jag uppskattar är att det både är långsiktig planering och taktiska utmaningar. Mycket lång kul storytelling. Tillräckligt med krom för att vara involverande, inte för mycket detaljer som mest tar tid. Inte allt för mycket totalat orealistiskt.

En sak jag verkligen gillar är att systemet har fått ihopp flotta, flyg och land på ett bra sätt. Det blir ett sjö och flygkrig också. Ingen del är för abstrakt och alla viktigt. Sen måste man ha lite överseende med vissa detaljer.

David Sunnergren

Citat från: theeverything skrivet 16 oktober 2025 kl. 22:23:40
Citat från: aegneus skrivet 16 oktober 2025 kl. 14:23:00Vi som spelat spelar nog inte just nu för vi är klara med det, åtminstone för tillfället & jämfört med allt annat. WiFs starka sidor är väl också dess svaga - skalan & antalet brickor, sandlådigheten/vald realismnivå, politiskt perspektiv - och det finns ju så många andra takes som serverar en annan mix.

Jo men det vore väl fint om de pratade WiF här istället. Så stor är ju inte hobbyn att de liksom skulle försvinna bland alla die-hard-Drang nach Osten-sekterister som försöker kväva alla alternativa tolkningar av historien;)

Min spelgrupp har spelat oerhört mycket WiF. Av de i den gruppen tror jag jag är den enda som skriver här, och endast en till som läser här i någon utsträckning, så det kan mycket väl vara så att Wiffare hänger på andra ställen. Vår grupp har nog mest diskuterat spelet internt.

theeverything

Citat från: David Sunnergren skrivet 17 oktober 2025 kl. 12:44:29

Min spelgrupp har spelat oerhört mycket WiF. Av de i den gruppen tror jag jag är den enda som skriver här, och endast en till som läser här i någon utsträckning, så det kan mycket väl vara så att Wiffare hänger på andra ställen. Vår grupp har nog mest diskuterat spelet internt.

[/quot
Citat från: David Sunnergren skrivet 17 oktober 2025 kl. 12:44:29

Jo storytellingaspekten är nog viktig. Flera av mina starkaste krigsspelsminnen är från WiF. Varför vet jag inte riktigt.

aegneus

Vi spelade ju på sex pers på Rimforsa för ett år sedan... hann nov 41 till juni 42 på typ tre dagar (setup gjorde vi i vassal innan och så lade de som kom först upp pjäserna enligt det)  Det var kul!

Om jag bara fick ha ett krigsspel är det mycket möjligt att jag skulle välja WiF även om näst senaste gången jag spelade var typ 1990.

theeverything

Citat från: aegneus skrivet 17 oktober 2025 kl. 19:46:34Vi spelade ju på sex pers på Rimforsa för ett år sedan... hann nov 41 till juni 42 på typ tre dagar (setup gjorde vi i vassal innan och så lade de som kom först upp pjäserna enligt det)  Det var kul!

Om jag bara fick ha ett krigsspel är det mycket möjligt att jag skulle välja WiF även om näst senaste gången jag spelade var typ 1990.

Så du var med där. Jag läste om detta i recapen av eventet. Är inte det lite väl långsamt ändå? Regelproblem? Man vill ju gärna komma hyfsat långt påsett konvent så att man har en hyfsad idé om vem som vinner.

David Sunnergren

Citat från: theeverything skrivet 17 oktober 2025 kl. 21:38:21
Citat från: aegneus skrivet 17 oktober 2025 kl. 19:46:34Vi spelade ju på sex pers på Rimforsa för ett år sedan... hann nov 41 till juni 42 på typ tre dagar (setup gjorde vi i vassal innan och så lade de som kom först upp pjäserna enligt det)  Det var kul!

Jag m åste säga det är snabbt marscherat. I min spelgrupp brukar ett parti ta ca ett år och då kanske vi spelar 12-20 timmar per månad.

Så du var med där. Jag läste om detta i recapen av eventet. Är inte det lite väl långsamt ändå? Regelproblem? Man vill ju gärna komma hyfsat långt påsett konvent så att man har en hyfsad idé om vem som vinner.

Delirium

Tips är att se upp lite när ni svarar och redigerar poster då kan det bli inbäddat så det är svårt att se vem som säger vad.

En styrka med WiF är att det faktiskt inte finns något annat spel att jämföra med. Visst finns spel som återskapar enbart Östfronten eller kanske hela Europa bättre men absolut inget globalt värt namnet så att man byta världsdel utan 14 extraregler. Och integrerar flyg och flotta (och ubåtar, om än omdebatterat). Och det är 3 mot 3 eller 4 och alla har vettigt att göra. Och US Entry är ett bra politiskt system. Och...och...

Uttryckt annorlunda, det finns spel som gör delar av WiF bättre men ingen helhet som är nära.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

aegneus

Som sagt. Om du bara får ha ett krigsspel, är det nog det här?