Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Grand Illusion (GMT)

Startat av BigPapaBear, 2 maj 2006 kl. 15:21:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Hittade Grand Illusion billigt på nätet och bestämde mig för att slå till. Har fått mycket positiva vibbar från spelet, samt att jag går igenom en "första världskriget-fas". Elias hade en del positiva saker att säga om spelet. Är det någon annan som har några tankar kring det?

Länk: http://www.boardgamegeek.com/game/12282
En mycket bitter liten man.

Scipio

Enkelt och relativt snabbt och ett roligt innovativt system.
Gav en bra känsla tyckte jag och en hel del action utan att överrumpla spelarna med massor av pluppar och tabeller osv.
Brukar plocka med det på konventen hoppandes att någon är sugen på att spela...  :)

Finns en bild på komponenterna från när jag fick det från P500 beställningen här.
http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic.php?t=120
"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

Då kanske det blir ett parti på LinCon, om du ska dit?

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"Då kanske det blir ett parti på LinCon, om du ska dit?
Absolut, its a date.
"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

:up:

BigPapaBear

Goddammit!

Spelade lite idag med Daniel U2. Regelboken är fortfarande pissusel för att använda ren svenska. Grymt spel - virriga regler.  :down:

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"Grymt spel - virriga regler.  :down:

Spelade mitt första parti GI i helgen och jag kan inte annat än hålla med om att reglerna är virrigt skrivna. Vårt parti inledde lite förvirrat men när man väl fick kläm på det så flöt spelet riktigt bra. Det vi misstolkade i reglerna som ställde till det lite både för tysken och fransmannen var att man tydligen fick aktivera hexar som var OOS. Det enda riktigt negativa som jag kan komma på är stridssystemet, men det är väl rent personligt att jag inte gillar spel där varje enhet har en "träffchans" och att man sen räknar antalet träffar. Däremot gillade jag systemet med CAPS. Dvs poängen för att kunna aktivera/göra olika saker som förflyttning, reinforcements, refit mm mm. Jag tror vi spelade vårt parti på 8 timmar ungefär. Inkluderat enhel del regel fibblande ibörjan...

I vårt parti stormade tysken (jag) genom Belgien som väntat samtidigt som fransmannen (ting) gav sig på att försöka komma fram genom Vogeserna vilket misslyckades. Tysken nådde fram till Marne/Paris innan en lite väl aggresiv framryckning skapade supply problem för dom. Därefter var det bara till att falla tillbaka och gräva ner sig längs med den Belgiska gränsen.

Vi hade lite svårt att förstå vad man skulle ha sitt CAV till men jag tror vi insåg i slutet att det fungerar bäst (för tysken iallafall) till att bland annat täcka flankerna med hjälp av "CAV delay" för att avvärja att man plötsligt står OOS. Men som med alla spel tar det väl ett par omgångar innan man har kläm det.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Intressant! Jag har det liggande inför att jag och motspelaren drar igång en serie VK1 spel.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

sfclinken

Citat från: "Strv102r"Intressant! Jag har det liggande inför att jag och motspelaren drar igång en serie VK1 spel.

Glöm inte plocka living rules för det var bland annat det som ställde till det för oss.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Men som med alla spel tar det väl ett par omgångar innan man har kläm det.

GI är trots sina brister ett sånt där spel som väcker mersmak. "Nästa gång ska jag...". Jag är alltid sugen på att köra det (att det sedan kommer en massa OCS emellan är en smäll man får ta).

Säg till om ni lyckas få fransmannen att vinna. I de tre partier jag spelat har det varit omöjligt. Enligt rykten på CSW har ett parti slutat oavgjort som bäst för fransmannen. Men det ska gå!!! Nästa gång...  :P

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"Säg till om ni lyckas få fransmannen att vinna. I de tre partier jag spelat har det varit omöjligt. Enligt rykten på CSW har ett parti slutat oavgjort som bäst för fransmannen. Men det ska gå!!! Nästa gång...  :P

Vi avslutade förvisso inte vårt parti och räknade aldrig VP. Stora delar av den tyska armén förintades utanför Paris pågrund av OOS som uppstod bland annat för misstolkning av regler. Men som sagt, till nästa gång vet vi bättre.
GMY Peter

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Vi avslutade förvisso inte vårt parti och räknade aldrig VP. Stora delar av den tyska armén förintades utanför Paris pågrund av OOS som uppstod bland annat för misstolkning av regler. Men som sagt, till nästa gång vet vi bättre.

Har töskarna kommit i närheten av Paris har de garanterat vunnit stort.  :roll: Tror att en stor del ligger i den lilla "regelbuggen" som tillåter att tyskarna avancerar längs hela fronten när de gör en general withdrawal. Den historiska uträtningen av linjen genom "the race to the sea" uppstår inte. (svårt att rejsa när det bara handlar om att flytta en hex...)