Fråga om reparation av pansar: short repair vs long repair

Startat av hybris, 5 maj 2006 kl. 12:33:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

hybris

Tjabba

Jag har införskaffat pansar porr böckerna tigers in combat 1 och 2 så nu så läses det osunt långt in på natten.

Fråga 1: Det nämns att vagnar som blir utslagna (Tiger 1) hamnar i short eller Long repair och jag skulle vilja veta hur lång respective period är.

Fråga 2: När jag läser om tiger 2orna så verkar det som om dessa hamnar i Long repair och nästan aldrig i short, sedan så får dessa sprängas eftersom dom riskerar att falla i fiendens händer.

Och läser man om stugar så hamnar dom nästan ALDRIG i Long repair.

Är det någon som har koll på respektive tids åtgång för reparationer av olika (Tyska) afv.
På ett ungefär?, Förutsättningarna är front insats och bataljons reparations rersuser, kanske divisionens men inte mer.

Birger

Holmgren

Trådens titel ändrad för ökad tydlighet (hoppas jag...)
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Citat från: "hybris"Fråga 1: Det nämns att vagnar som blir utslagna (Tiger 1) hamnar i short eller Long repair och jag skulle vilja veta hur lång respective period är.

Gissar att det handlar om vad som går att fixa lokalt och var som kräver seriösa renoveringar. När det gäller en lokalt reparerbar vagn så kan det handla om timmar. I motsatt fall om flera veckor beroende på vad för reservdel man måste få tag på. I slutändan kan det handla om skillnaden mellan att leta rätt på besättningen (som shappat) eller beställa nått special-fräst kugghjul från andra sidan jordklotet.

Citat från: "hybris"Fråga 2: När jag läser om tiger 2orna så verkar det som om dessa hamnar i Long repair och nästan aldrig i short, sedan så får dessa sprängas eftersom dom riskerar att falla i fiendens händer.

Vad var frågan?

Holmgren

Citat från: "hybris"Är det någon som har koll på respektive tids åtgång för reparationer av olika (Tyska) afv.
På ett ungefär?

En snabb sökning på google ledde mig till den här tråden som indikerar att "Short repair" är reparationer som tar upp till 14 dagar att uföra. Om det stämmer är short respektive long repair alltså bestämda tidsramar som inte skiljer sig beroende på vagntyp.

A F

Citat från: "Holmgren"[Om det stämmer är short respektive long repair alltså bestämda tidsramar som inte skiljer sig beroende på vagntyp.

Men ge dig fan på att "short repair" är tio dygn olika länge befroende på vilken armé du frågar och att samtliga pansarofficerare du tala med vet både hur lång denna tid borde vara om dom fick bestämma.

Holmgren

Citat från: "Anders Fager"Men ge dig fan på att "short repair" tio dygn olika länge befroende på vilken armé du frågar och att samtliga pansarofficerare du tala med vet både hur lång denna tid borde vara om dom fick bestämma.

Naturligtvis, och då har vi inte ens spekulerat i vad trossen anser om lämpliga tidsintervall....

hybris

Tackar för alla inlägg,nästan.

Birger

A F

"nästan"?