Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La Bataille

Startat av Maglica, 30 november 2004 kl. 18:09:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

P-O Jönsson

Det är egentligen inte svårspelat. Vi spelar rätt korta pass, det är väl mest det som gör att det tar en väldans lång tid. Detta och att vi måste på grund av detta slå i regelboken rätt ofta då det ständigt uppstår nya situationer. Regelboken är å andra sidan riktigt tight nu.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Andreas Johnson

Reglerna är riktigt bra nu. De flesta gånger vi måste läsa regler har det med kavalleri att göra. Sen är väl iofs Borodino så stort att man ligger nära vad systemet kan klara av....
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

P-O Jönsson

1740 omgången precis avslutad. Nu har vi sex omgångar med dagsljus kvar.

tinG

Citat från: "Peojon"1740 omgången precis avslutad. Nu har vi sex omgångar med dagsljus kvar.

Dags att börja gravera i tapperhetsmedaljerna...

Vilken storartad uthållighet!  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

P-O Jönsson

Ska se om vi kan klämma in ett Lützen innan Dresden trillar in.

P-O Jönsson

Lyckades avverka en hel omgång igår kväll. Med bägge arneerna flämtande av utmattning börjar hastigheten i omgångarna också gå upp. Spänningen stiger då Det unga Gardet och det Rysska Gardet närmar sig varandra. Tar nya bilder vid nästa speltillfälle.

P-O Jönsson

En bit in i 18:20 omgången. Längst upp i bild ser man hur en fyrkant ur det Rysska gardet ansäts hårt av det unga Gardet. Två Franska Kyrrasiärdivisioner har grupperat för att vara beredda på den anstormning av Rysska Kyrassiärer som man väntar sig.

[/img]

P-O Jönsson

Utitsa: Den Polska V:e kåren stormar höjden. På deras vänstra flank har en Westfalisk division ur VIIe Franska kåren grupperat fram.

P-O Jönsson

Utitsa igen, slutet av omgången. Kullen är intagen, men det Ryssak Semenoskaya och Preoprashinsky gardet har grupperat fram för att möte det Polska och Westfaliska anfallet.

P-O Jönsson

Det unga Gardets anfall mot de Rysska fyrkanterna har slagit väl ut. Stora förluster för gardet och obetydliga för det unga Gardet.
Längst ner till vänster i bild står horder med trötta kyrassiärer efter en våldsam kavallerifäktning.

zilver

QS-reglerna?

Är det Reglement des Marie Louises (2011) eller de lite mer komplicerade Règlements de l'an XXX (2011) som gäller? Jag försöker orientera mig i de minst 6 (!) regelversioner som finns till La Bat utan att kunna bestämma mig vilka som verkar bäst. Något tips? Gärna varför också...

P-O Jönsson

QS reglerna som det hänvisas til i min signatur är Quick Start reglerna till Fighting Wings. Annat spel, annan epok, annat stridssätt.

Det finns 2 (två) regelversioner som gäller. Nummer ett är XXX reglerna. De är vansinigt genomarbetade och funkar väldigt bra, men det tar också mera tid.

Marie Louise versionen är den bantade varianten av ovanstående. De är rejält bantade när det gäller kavallerifäktandet, i första hand. Tror att de flesta som kör Moscowa gör det med denna regelversion.

Den där regelversion som numera finns tillgänglig på http://www.labataille.me/ är en återgång till en tid då reglerna bestod av pseudofranska och man var tvungen att ha esignern i samma rum för att förstå hur de skulle tillämpas. Rekomenderas ej!

Tactiques Napoleon versonen är ett hopkok av SIMTACS regler och CoA's regler. De ändras ständigt och de förutsätter lite att du har tillgång till båda regelversionerna för en del saker förklaras inte fullt ut utan man förväntas läsa i den regelbok det är taget ur, eller åtminstånde ha kännedom om ursprungsreglerna.

zilver

Tack för svar. Frågan är väl hur mycket ni tycker saknas i Marie Louise-versionen. Känns det väldigt light? Det finns ju ingen reaction charge vad jag förstår. Det gör allt mycket enklare, men det måste förändra en hel del om man vet att motståndarna inte kan hoppa in med sitt kavalleri? Förloras en del av dynamiken i att spela med kavalleriet?

P-O Jönsson

Ja, det gör det. Det är konstigt att man i ML reglerna har kvar opportunity charge men inte reaction charge, men Opportunity charge är det ju visserligen mindre regler för.
Opportunity charge är ju egentligen det man använder hela tiden! Det är vitalt för att kunna bevaka flanker och andra utsatta punkter med sitt lätta kavalleri.
En annan sak jag ser saknas i ML reglerna är gruppering i flera hexar, och de reglerna tillsammans med kavalleri reglerna blir en djungel!

jag skulle säga så här:
Börja med ett mindre kavalleritätt slag med använd ML reglerna.
Lägg till flerhexgruppering för infanteriet, kanske för kavalleriet också. Ta sedan och lägg till hela kavallerikapitlet. Hur man grupperar kavalleriet och hur man kan göra reaction charge hänger lite ihop och det gäller att se upp med hur motståndaren (eller man själv för den delen) grupperat sitt kavalleri. I linje eller kolonn, om linje, i hur många hexar?

Det finns några (2?) husregler har jag upptäckt. Den ena har vi själva föreslagit. Defense shiften i Assault, räkna dessa först och avrunda tabellen sen. Det kan bli väldigt konstigt annars.Den andra gäller artilleri richochetter. Sänk tabellen ett steg efter det första målet, eller till och med med en tabell för varje hex efter den första. Vi kör visserligen inte med den men det tar en jäkla tid för bägge att hålla på och spana efter det ideala skottet för att få så många richochetter som möjligt.

zilver

Vad jag kommer ihåg sedan jag spelat systemet tidigare är att det kan bli lite mexican standoff med kavalleriet då jag vet att om jag chargar med mitt kavalleri kommer han skicka in sitt för att stoppa det och så slutar det med en gröt med trötta kavallerister i mitten. Vilket är ungefär så det såg ut mitt i slaget om Waterloo exempelvis. Flerhexgruppering för infanteriet känns också lite centralt eftersom det skapar flera valmöjligheter. Så på det sättet lutar jag åt XXX, men spelar man la bat de la Moskowa så kan det nog bli lite mycket.