Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La Bataille

Startat av Maglica, 30 november 2004 kl. 18:09:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Vi började i tisdags och spelade igenom två rundor.

1.40 pm
M. Grouchy har beordrat Vandamme's III kår att avancera mot Blüchers högerflank och Lafol's (8 div) skirmärer har kommit i kontakt med preussarnas första linje i St Amand la Chataeu. Under den inledande eldstriden lyckas fransmännen nedkämpa ett par fientliga kanoner och skapa viss oordning i den sydvästra delen av byn när en bataljon faller tillbaka. Vandamme har ställt upp två divisioner framför St Amand, den tredje bakom i reserve. Till vänster finns Girards 7 division, avdelad från Reilles II. kår som för närvarande är under befäl av Ney vid Quatre Bras. III. kårens kavalleri skyddar arméns flank.

Samtidigt paraderar de tre divisionerna ur Gerard's IV kår upp öster om Fleurus nedanför Kejsar Napoleon stabsplats vid vindsnurran och grupperar längs landsvägen mot Sombreffe.

Framför infanteridivisionerna inleds en mindre kavalleribatalj omkring Tombe de Ligny, en mindre kulle på vilken preussarna grupperat ett batteri hästdragna kanoner. Batteriets flanker skyddas av dragoner och ulanlansiärer. De senare tvingas dock snart retitera framför franska dragoner ur Gerard's kavalleridivision (6 cav) under Jacquinot. Detta öppnar för en våghalsig men framgångrik storming av det preussiska batteriet som nedgörs av 6 Hussarregimentet. Från den preussiska huvudlinjen längs norra banken av Lignyån kommer sporadisk och ineffektiv haubitseld.

Längre överut har Pajols lätta kavallerikår avancerat upp mellan Ligny och Tongrenelle i syfte att skydda IV kårens gruppering mot fientligt kavalleri. Bakom Pajols I kavallerikår finns Exelmans's kryassiärer ur II kavallerikåren.

Blücher's armé är också i rörelse. Delar av Pirch I's II. kår förstärker högerflanken med en brigad och kavalleri, samtidigt som centern förstärks genom att mer artilleri tilldelas Zieten's I kår som håller St Amand byarna. III. kåren under Thielemann som just anlänt är på väg att gruppera ur sin marschkolonn omkring Sombreffe, och den ledande brigaden är redan på väg i riktning mot Ligny.

Omkring 1.30 börjar det franska gardesartilleriet rulla fram genom  Fleurus och Gardeskårens befälhavare, Drouot anländer hos Kejsaren för närmare instruktioner.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Trevligt att Thomas får vara med, nu när han är Nyckelbärare och allt :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

P-O Jönsson

Jonas, roligt att du skriver en AAR. Vi funderar också på att göra det. Kanske vi borde göra två nya trådar så att vi inte blandar ihop dem?
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

tinG

Citat från: "Peojon"Jonas, roligt att du skriver en AAR. Vi funderar också på att göra det. Kanske vi borde göra två nya trådar så att vi inte blandar ihop dem?
Så får det bli: http://krigsspel.se/forum/viewtopic.php?p=48436#48436

Och så skall jag försöka lägga till ngr bilder jag har i mobilen också.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Johnson

Fast det är Lutzen jag och PO ställt upp, inte Leipzig...
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

P-O Jönsson

ligger ju bara ett stenkast därifrån......
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards