Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fantasy-forum uppe!

Startat av tobias, 1 december 2004 kl. 11:52:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

tobias

Nu har vi startat en avdelning kallad "Fantasy", i detta forum kan man diskutera spel i alternativa världar.
Observera dock att vi fortfarande vill hålla alla diskussioner om Sci-fi i forumet "Framtid"!
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

A F

Citat från: "tobias"Observera dock att vi fortfarande vill hålla alla diskussioner om Sci-fi i forumet "Framtid"!

I vilken folder vill du ha John Carter - Warlord of Mars? Viktoriansk Rymdfantasy? :D

tobias

Om ett spel är svårbedömt så gå efter vilken nivå teknonogin ligger på i spelet. Eftersom killen på framsidan har ett svärd blir svaret med andra ord, fantasy. :)
/Tobias

P-O Jönsson

Men han har ju en radiumpistol också!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

P-O Jönsson

För att inte tala om alla typer av flygande skepp av olika storlekar, atmosfärmaskiner etc. :insecure:

A F

Citat från: "tobias"Eftersom killen på framsidan har ett svärd blir svaret med andra ord, fantasy. :)

Och lasersvärd räknas som?

tobias

För all del, ta det i så fall i science fiction.
/Tobias

Holmgren

Citat från: "Anders Fager"I vilken folder vill du ha John Carter - Warlord of Mars? Viktoriansk Rymdfantasy? :D

Så här ser jag på det hela (om jag har greppat Edgar Rice Burroughs rätt):

Warlord of Mars utspelar sig i en alternativ värld där utvecklingen inte gått från Musköt till M1 Garand till M16 till Svärd och Radiumpistol. Man har med andra ord i den bakgrundsstoryn inte passerat vår tid i förfallet (eller utvecklingen beroende på hur man ser det) på vägen till Mars. Alltså hör spelet hemma i Fantasy-avdelningen.

Ett spel som däremot bygger sin bakgrund på att man passerat vår nutid hamnar i Framtid. Vi vet ju t ex inte när Flygvapnet byter ut sina sista JAS 39 Gripen till förmån för att flyga incidentberedskap med valfritt terranskt skepp ur Stewart Cowleys böcker!

Just Star Wars är besvärligare eftersom skägglurken George Lucas har envisats med att påstå att det hela utspelas A long time ago in a galaxy far, far away..., men då vi alla(?) hoppas att just efterträdarna till JAS 39 Gripen kommer att vara tillverkade av Seinar Fleet Systems och gå under namnet TIE Interceptor så lutar jag åt att vi trots allt placerar eventuella diskussioner om West End Games Star Warriors, Escape From The Death Star, Assault On Hoth och Battle For Endor i avdelningen Framtid!
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

P-O Jönsson

John Carter utspelas på Mars i slutet av 1800-talet, enligt vår tideräkning.

P-O Jönsson

Om man baserar klassningen av SF på att det skall i tid ha passerat vår egen utveckling för att sedan hamna i en framtid, diskvalificerar man inte det mesta inom SF som någonsin gjorts då?

Holmgren

Citat från: "Peojon"John Carter utspelas på Mars i slutet av 1800-talet, enligt vår tideräkning.

Utmärkt! Alltså historisk tid, men i en alternativ värld varför Fantasy-avdelningen blir slutdestinationen!  :up:

Holmgren

Citat från: "Peojon"Om man baserar klassningen av SF på att det skall i tid ha passerat vår egen utveckling för att sedan hamna i en framtid, diskvalificerar man inte det mesta inom SF som någonsin gjorts då?

Risken finns, men vi får ta och försöka styra upp det här i takt med att oklarheterna om vart vilket spel skall höra hemma dyker upp. Lugn och fin, ingen panik, alla på en gång!  :shock:

P-O Jönsson

CiteraUtmärkt! Alltså historisk tid, men i en alternativ värld varför Fantasy-avdelningen blir slutdestinationen!

och där kan man lugnt säga att det mesta SF som gjorts nu omdefinierats till Fantasy. Häpp! :D

Holmgren

Citat från: "Peojon"och där kan man lugnt säga att det mesta SF som gjorts nu omdefinierats till Fantasy. Häpp! :D

Japp, i alla fall utifrån de spel-relaterade diskussioner som kan tänkas dyka upp här. 8) Fantasy-begreppet har väl enligt dagens populärkultur kommit att definieras som drakar, magiker och någon sorts förfluten tid, men här klamrar vi oss benhårt fast vid en allt skakigare tidslinjeindelning där man i Fantasy även inkluderar radiumpisstoler på mars så länge det är placerat i slutet av 1800-talet enligt vår tideräkning.

Hur som helst, då jag inte helt sällan befinns vara ute och cyklar i mina tankebanor så välkomnar jag naturligtvis förslag på hur vi skall dela in det istället! Idéer?

A F

Citat från: "Holmgren"Fantasy-begreppet har väl enligt dagens populärkultur kommit att definieras som drakar, magiker

Hur gör vi med DMZ som är ett bordgame till Shadowrun? Det har både bila, drakar och orcher med STORA kulsprutor?

Citat från: "Holmgren"Hur som helst, då jag inte helt sällan befinns vara ute och cyklar i mina tankebanor så välkomnar jag naturligtvis förslag på hur vi skall dela in det istället! Idéer?

Stunta i det. Låt rymdhoberna parkera sig själva. Det roliga med hela den här diskussionen är nämeligen just din stävan efter ordning. :up: