Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bilder från Krigsspelsrummet på SydCon (Stora bilder)

Startat av unic, 5 augusti 2006 kl. 01:42:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

unic

Första dagen har gått till ända... och här några få bilder från den:

unic

#1
Först, ett meddelande från vår sponsor, Amelias spelhörna :)

Amelias spelhörna sponsrar oss med några spel, ziplockpåsar och tärningar som vi vid konventets spel kommer att lotta ut bland de som deltagit i spel i rummet.

Columbia Games "War of 1812" och The Gamers "The Mighty Endeavor" kommer förhoppningsvis att falla i smaken hos de som vinner dem.

Lest Darkness Fall (S&T #234), om Romarriket mot barbarerna, och Millennium Wars: Korea, om en hypotetisk nutida konflikt i Korea, är de andra två något mindre spelen vi kommer att lotta ut.

Dessutom lottar vi ut ett antal paket med tärningar och ziplockpåsar - användbara tillbehör för varje seriös gamer :)

unic

#2

Borden med de spel som Peter och jag hade tagit med oss och hade tillgängliga för folk att spela.

Peters bidrag - flera klassiska blippspel här!

Mina bidrag - huvudsakligt fokus på blockspel, men även en del annat.

unic

#3

Eftersom det inte kom så mycket folk i början lärde jag ut Rommel in the Desert till Peter... här är Tobruk under belägring av mina tysk-italienska styrkor.

Peter funderar intensivt på hur han bäst skall hantera situationen...

... men till ingen nytta - ett antal trupper isolerades och dog runt Bardia, och sedan föll Tobruk, och axelmakterna satte kurs mot Alexandria, vilket också föll inom kort.

unic

#4

Peter lär ut Memoir '44 till två intresserade krigsspelare.

Amelia (min hustru, som driver Amelias Spelhörna) hjälper till med regler och råd i ett parti War of the Ring.

Några drag in i partiet - Mordors trupper samlar sig i trakterna av Minas Tirith.

Här ser vi situationen runt Minas Tirith strax innan det belägras - många röda figurer!
I slutändan föll Minas Tirith, men det hjälpta Sauron-spelaren föga eftersom de fria folken tog Moria och Isengård och därigenom vann en militär seger.

Peter lär ut ännu ett spel - denna gång Britannia, i Fantasy Flight Games nya utgåva.

Närmare bild på den nya kartan med stora counters och allt.  I bakgrunden Peters hand medan han förklarar någon detalj i reglerna med ett exempel :)

Det var allt för i dag från mig - jag vet att Peter också tog en del bilder.  Om jag kommer ihåg att ladda upp kamerabatterierna och ta med kameran så kommer fler bilder i morgon!

/Ola (unic)

BigPapaBear

#5
Bra jobbat, boiz!

Trevligt att ni ägnade så mycket tid åt att sprida hobbyn. En rejäl samling spel var det oxå.

 :up:

Andreas Johnson

#6
Trevliga bilder! Man blir verkligen sugen på att spela...
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Scipio

#7
Ser så trevligt ut, bra jobbat!!  :)
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Jon Karlsson

#8
Mycket trevligt med beskrivande text vid varje bild. Fast lite mindre storlek på bilderna nästa gång vore ännu bättre.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

unic

#9
CiteraFast lite mindre storlek på bilderna nästa gång vore ännu bättre.
Tja, själv tycker jag 1600x1200 är en bra storlek :)  Men jag ändrade ämnes-rubriken så de med alltför långsam lina (eller som ogillar stora bilder av annan anledning) kan undvika det hela ;)

Lördagen har gått till ända... har inte varit lika flitig med fotograferandet idag, så det blev bara en bild tyvärr.  Detta återspeglar dock inte mängden spelande som pågick!

Target Arnhem, MMPs nybörjarspel (som kan fås gratis, förutom frakten på $5, på deras websida) spelades.  Litet spel, bara ett par sidor regler, och inte många blippar, men sägs ändå innehålla en hyfsad mängd strategi.  (Har inte provat det själv ännu, tyvärr.)

Andra spel som jag såg bli spelade under dagen var Age of Napoleon, Memoir '44, A Game of Thrones, Wizard Kings, Command & Colors: Ancients, samt Britannia-partiet som påbörjades förra kvällen avslutades under dagen.

I morgon blir det en kort dag - får se om jag tar fler bilder - men som helhet tycker jag att krigsspelsrummet fungerat väl - vi har haft ca 20 personer som spelat i det under konventet hitintills, och en del har varit aktiva i åtskilliga spel.  Nya spel har lärts ut, och folk har haft roligt.  Detta trots att informationen från SydCon i förväg var synnerligen sparsam, och vi var länge osäkra på om konventet skulle bli av.  Förhoppningsvis  planerar och informerar arrangörerna i bättre tid nästa år.  Jag hoppas också de kan använda samma lokaler - jag tyckte de var bra och hade ett bra läge.

unic

#10
Tredje och sista dagen var i dag.  Jag tog inga fler bilder, men Peter kommer förhoppningsvis snart att bidra med sina bilder :)

Spel som jag såg spelas idag inkluderade mera Command & Colors: Ancients och Memoir '44, samt två killar höll fortfarande på med nya utgåvan av East Front (Måste skaffa!  Måste skaffa!  ... behöver övertala hustrun att jag har råd med det... fast det faktum att det blir inköpt från hennes affär hjälper nog med övertalningen ;) Hmm... fast hon tar in Epic of the Peloponnesian War som också är ett garanterat inköp - vilket skall man skaffa först?  Beslutsångest - för många intressanta spel som kommer ut!) när jag begav mig iväg!

Slutligen, ett stort tack till Peter som var huvudarrangör och drog det tyngsta lasset!

sfclinken

#11
Jaha, så var man hemma. Schyssta bilder Ola. Och tusen tack för hjälpen med rummet! Och för demot av Rommel in the Desert. Förvisso fick jag storstryk men intresset har väckts för blockspel...Kanske det blir nästa inköp??

Jag kommer förhoppningsvis också lägga upp lite av de bilder som jag tagit inom kort.

Faktum är att vi fick fler besökare än vad jag kanske hade räknat med vilket ju bara var kul. Andra spel som Ola inte nämnt som kördes var Paths Of Glory och History of the World. Totalt hade vi 25-30 spelande gäster.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Ölme

#12
Också jag var ny till blockspel (tja, jag har inte spelat så mycket krigsspel öht). Jag tycker det var jättekul att prova på Eastfront (II). Jag är också sugen på att skaffa Britannia efter att ha spelat det.

A F

#13
Citat från: "unic"Tredje och sista dagen var i dag.

Hur mycket folk har det varit på Sydcon?  Fick Amelia ens komma in i egenskap av buitk?

sfclinken

#14
Citat från: "Anders Fager"Hur mycket folk har det varit på Sydcon?  Fick Amelia ens komma in i egenskap av buitk?

Lite dålig koll på hur många deltagare men SM i Magic verkar ju ha en magisk dragningskraft med säkert flera hundra deltagare. Men ska vi räkna RIKTIGA spelare så var det nog mer sparsamt  :ultra:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "