Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fall Gelb-spel

Startat av BigPapaBear, 17 augusti 2006 kl. 15:08:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Då jag för närvarande befinner mig i (bl.a) en Västfronten 1940-fas är jag lite nyfiken på vad den genren har att bjuda.

Finns det några klockrena spel om tyskarnas framfart i Benelux & Frankrike.

Victory in the West (GMT) vet jag. Ted Raciers framtida vidareutveckling av Grand Illusion temat för 1940 verkar ju oxå spännande.

Mer tips???
En mycket bitter liten man.

P-O Jönsson

Ifrån MMP/The Gamers finns (fanns?) GD40 och Fallshirmsjager.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Mattias Rönnblom

Det jobbas på ett OCS för 1940-kampanjen. Mums!

BigPapaBear

Citat från: "Mattias Rönnblom"Det jobbas på ett OCS för 1940-kampanjen. Mums!

Det verkar onekligen spännande, om inte kartan blir idiotstor... Kan vara värt att förlora OCS-oskulden för.

Andreas Lundin

För ett tag sedan blev jag intresserad av slaget vid Stonne efter att ha läst Guderians självbiografi. Jag slukade några böcker som bland annat behandlade Stonne och operationerna som ledde fram dit. Jag har dock inte funnnit ett bra spel som behandlar slaget.

GD '40 köpte jag, men har aldrig kommit mig för att spela det. Jag tycker det verkar vara meckigt med TCS. Spel med en massa pappersarbete brukar sällan funka i längden.

Jag har också spelat en ASL-kampanj som utspelar sig Stonne. Den var lite roligare, tycker jag, trots att jag egentligen inte gillar "micro-lirkandet" med triljoner olika spelbrickor i ASL.

Nån borde fixa ett bra spel om Stonne helt enkelt!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Jag tycker oxå att TCS känns meckigt. Lite större skala. Kanske något operationellt på hela kampanjen?

A F

Citat från: "Mattias Rönnblom"Det jobbas på ett OCS för 1940-kampanjen. Mums!

Kan (med ett visst insider-perspektiv) tipsa dig om att inte hålla andan. Frankrike 1940 ligger ytterst långt ner i "pajpen". Troliga OCS efter Fall Wiess är ett av två Baltspel (Race for Leningrad eller Race for Köningsberg, typ), eller AG Syd 1941.

Scipio

OCS: Fall Weiss har jag missat!!?
Vem gör det?
När kommer det?
Hur kewlt blir det på en skala?
Oh, kan knappt bärga mig, Polenfälttåget är ju bara så tufft och det har inte gjorts något riktigt bra operationellt spel på ämnet med undantag för Europaserien som är ett av de absolut roligaste spelen i hela det systemet.

Ojsan, nu måste jag iväg och vrida ur kalsongerna.
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "Scipio"OCS: Fall Weiss har jag missat!!?

Sorry. Rörde ihop tyska färger. BLAU ska det vara. Sommar, höst och vinter 1942 mellan Voronesh och Baku, typ.

Holmgren

Citat från: "Anders Fager"Sorry. Rörde ihop tyska färger. BLAU ska det vara. Sommar, höst och vinter 1942 mellan Voronesh och Baku, typ.

Anders, det är så här konspirationsteorier startas. Nu kommer vi säkert att inom kort kunna läsa på amerikanska spelforum om hur det på en liten obskyr svensk hemsida läckt ut information om det superhemliga projektet "OSC: Fall Weiss"...  8)

Dessutom blir det väl du som får ta på dig att tvätta Scipios kalsonger (var har vi en skyddsmaskförsedd smiley?).
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Sorry. Rörde ihop tyska färger. BLAU ska det vara. Sommar, höst och vinter 1942 mellan Voronesh och Baku, typ.
Äh, det gamla skruttspelet som har varit på väg sedan Hedenhös...   :cry:

Anders: Du är skyldig mig ett par nya kallingar!
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "Scipio"Anders: Du är skyldig mig ett par nya kallingar!

Tssss. När fick du sånt gratis senast?

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

totte30

I spelet "Battles for the Ardennes" finns det ett Sedan 1940 scenario, samt campaign rules för hela kampanjen. Har inte testat Sedan scenariot än men spelade "St Vith" & "Clervaux" scenariona i somras med stort nöje :)

Spelmekaniken & framförallt "rolighetsfaktorn" var klart godkänt för att vara Bulge spel, så förhoppningsvis är det även skoj att spela fransman i 1940 scenariot.

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Maglica

Citat från: "BigPapaBear"Då jag för närvarande befinner mig i (bl.a) en Västfronten 1940-fas är jag lite nyfiken på vad den genren har att bjuda.

Finns det några klockrena spel om tyskarnas framfart i Benelux & Frankrike.

Victory in the West (GMT) vet jag. Ted Raciers framtida vidareutveckling av Grand Illusion temat för 1940 verkar ju oxå spännande.

Mer tips???

Fall of France (GDW) ur Europa-serien
1940 (GDW) ur 120-serien

Har inte spelatnågot av dom, men har sett jättehögarna anhopas runt den franska gränsen i Europa-spelet när mina kamrater spelade det en gång på 80-talet. Såg märkligt ut.
Robert Maglica

A F

Hela 1940-kampanjen är ett mörker, men just utbryningen ur Ardennerna och de Allierade motanfallen borde det gå att göra något kul på.