Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Figurer till Wasa skala 1:144

Startat av net, 5 december 2006 kl. 13:37:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

net

Hej! Vet inte om detta är rätt forum, men jag söker efter något som skulle passa som besättning till skeppet Wasa. Tydligen så var de civilklädda så något liknande denna bild sökes.

http://www.helsinki.fi/bioscience/ikp/m ... mage4.html

A F

Nog är det hyggligt rätt forum. Däermot så vet jag inte riktigt om det finns några sånna figurer. Du vill ha civilklädda 1600-talare?[/i]

net

Ja precis, eller möjligen pirater som man kan ändra lite. (eller några andra liknande figurer.)

A F

Vilken skala?

net

Skeppet är 1:144, så däromkring.

BigPapaBear

Citat från: "net"Ja precis, eller möjligen pirater som man kan ändra lite. (eller några andra liknande figurer.)

Man kanske kan låtsas att de har maskeradparty ombord och använda orcher?  :D
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Man kanske kan låtsas att de har maskeradparty ombord och använda orcher?  :D

Björn. Du ska bara posta när du är nykter.

Elimää

10mm borde väl passa bäst, soldater finns hos pendraken och irregular i 10mm. Men det är ju soldater

http://www.pendraken.co.uk/sub%20page/gnwruss.htm
http://www.irregularminiatures.co.uk/10 ... m18thC.htm
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

A F

Citat från: "Elimää"10mm borde väl passa bäst, soldater finns hos pendraken och irregular i 10mm. Men det är ju soldater

Kan man (när jag tänker efter) inte använda just artillerister från 16-talet? På den tiden så var vällan en kanonjär i princip en hantverkare.

net

Hm, låter bra. Synd att där inte är bilder. Vad är skillnaden på tricorn och felt hat?

På irregular miniatures, är priserna i pence? Är det per styck soldat?

A F

Citat från: "net"Hm, låter bra. Synd att där inte är bilder. Vad är skillnaden på tricorn och felt hat?

Tricorn är en sån där trekantshatt som karoliner har på tjusigare tavlor (i verkligheten så var tydligen pälsmössa vanlig). Felt hat är allt slokhattsliknande från 16-talet. Klart din stil.

net

Ja, detta låter helt klart intressant. Tack för all hjälp till alla!

Kan ni besvara de övriga frågorna om pris m.m. vore jag jättetacksam, annars får jag väl maila dom.

Elimää

Citat från: "net"Hm, låter bra. Synd att där inte är bilder. Vad är skillnaden på tricorn och felt hat?

Det är per styck, ja det är alltid svårt att få bilder, datormognaden i branchen...

Har ingen aning om irregular hur figurerna ser ut, men pendraken är för det mesta helt ok, men har ingen aning om den produktgruppen. Man kan ju alltid testa och beställa lite figurer och 10mm gör det ganska enkel affär för pluskan...
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

net

Ok, tack för svaret. Jo, man kan ju beställa några på prov. Som sagt, tack än en gång.

Elimää

Citat från: "Anders Fager"Kan man (när jag tänker efter) inte använda just artillerister från 16-talet? På den tiden så var vällan en kanonjär i princip en hantverkare.

Ja och under andra världskriget var teknikerna inte mer än en biografmaskinist.
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]