Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Starfire?

Startat av melcer, 16 december 2004 kl. 00:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

melcer

Jag känner mig manad att skriva ett inlägg här. Är det någon på detta forum som spelar det gamla rymdstrategispelet Starfire? Vad jag förstått från spelets mejlinglista så är det inte många svenskar som spelar spelet.

Hmm, detta påminner om att jag måste skaffa tillbaka reglerna från en Ylvait.... Det var nog ca ett år sedan han lånade dem.   :down:

Melcer

Elias Nordling

Spelade Starfire en hel del i min barndom, men gav upp det för en herrans massa år sedan. Inte minst för att scenariorna drabbades av sån hysterisk elefantiasis. 150 hangarfartyg på vardera sidan och sånt...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Tommy Röhs

Citat från: "Elias Nordling"Inte minst för att scenariorna drabbades av sån hysterisk elefantiasis. 150 hangarfartyg på vardera sidan och sånt...

Det var väldigt sällan det blev jämna strider i den kampanj som jag med i. Mest typ 100+ skepp mot 5.  När slagen blev förstora så började vi istället med att beräkna förlusterna, det fungerarde alldeles utmärkt.

Men det var inte striderna utan allt det administrativa som till slut knäckte
den kampanjen.

Delirium

För oss som aldrig spelat, hur är det rent speltekniskt? Att folk slutar spela för att scenariorna innehåller för många skepp säger liksom inte så mycket.
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

Enkelt uttryckt: Ett typiskt litet skepp kan se ut så här:

SSSAAWHIFWIHLIIII

Där S är sköldar, A är pansar, H är hull, W är missiler, L är laser och F är force beam. I är motorer.

Sex I betyder att skeppet har hastighet sex (max). Skada tar man från vänster till höger, och skölsar och pansar går således först. Missiler har lång räckvidd men ger bara ett i skada vardera. Lasrar har hyfsad räckvidd och ger två i skada. De hoppar dessutom över sköldarna. Force Beams kan maxa ut upp till fem i skada, men har relativt kort räckvidd.

Sen finns det naturligtvis myriader av system, men detta är grunden. Enkelt och effektivt. Och kul.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

melcer

Hmm, det var tydligen ett tag sedan ni spelade spelet. I den tidigare utgåvans olika scenarion urartade det sig ganska snabbt till GIGANTISKA slag som också ofta var väldigt ojämna. Den senaste versionen Galactic Starfire (GSF) med tillägsreglerna Elite (samt numera också Ultra som jag inte har) så är fokus mer inriktad på kampanjspel. Mängden teknologi är nu också mycket utökad och mer balanserad. Ekonomin i kampanjspelet är också mer begränsad i senaste utgåvan så mängden skepp i ett slag är inte längre så stor. Det största slag jag har spelat har haft ca 40 större skepp på vardera sida och det var större delen av två rasers flottor.

Det tråkigaste med starfire är att skalan är så storslagen. Varje hex är 1/4 ljussekund! Då hela flottor utan problem får plats i en hex så är en standard strategi den så kallade "Empire State Formation", dvs alla skepp i en ruta för att maximer eldkraften. Jag antar vad som menas med namnet....  :roll:   Då vapenräckvidderna i GSF är mer spridda än i tidigare versioner så är dett dock något jag sett så ofta i GSF.

Jag får fortsätta senare; efterrätten kallar....

Melcer

Conny Depp

Om man kan nöja sig med något småskaligare och om man vill att teknik och att fysiken skall kännas ganska trovärdig så skulle jag rekommendera Brilliant Lances. http://www.waynesbooks.com/TravellerTheNewEra.html

De har löst vektorförflyttningar i ett hexagonmönster på ett elegant vis.