Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Välskrivna regler

Startat av Erik, 11 januari 2007 kl. 00:11:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Klas Malmström

Citat från: "Vvornth"Vad som är roligt är helt subjektivt, däremot ett spel som är allmänt accepterat av en stor skara är ett bra spel. Ta en titt på BGG topp 10 t.ex. ingen kan hävda annat än att de tio liren är bra spel. Om man personligen tycker de är roliga är en annan sak.
Vad som är ett bra spel (och vad som är bra med det) är väl också högst subjektivt ?

Man kan ju ha att ha roligt som främsta kriterie när man bedömer om ett spel är bra eller inte.
Klas Malmström
Linköping

Vvornth

Nej, kriteriet för vad som gör ett bra spel finns i det du precis citerade.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Klas Malmström

Citat från: "Vvornth"Nej, kriteriet för vad som gör ett bra spel finns i det du precis citerade.
Själv föredrar jag själv avgöra om ett spel är bra. Huruvida det är högt rankat på BGG eller någon annanstans känns relativt lite relevant.

Ett spel behöver inte vara bra, bara för att andra tycker det.
Klas Malmström
Linköping

Vvornth

Om "andra" är Bosse, Nisse och Sture nere i tvättstugan så håller jag med dig. En liten hop folk gör inget konsensus.

MEN om tusentals folk har en generellt överensstämmande positiv bild av ett spel så kommer det fortfarande vara ett bra spel oasett om du inte tycker det. Att hävda något annat är bara förnekelse, det skulle vara jämförbart med att t.ex. hävda att förra årets Tre Kronor efter OS- och VM-guldet var ett kasst lag.

Klas Malmström

Citat från: "Vvornth"MEN om tusentals folk har en generellt överensstämmande positiv bild av ett spel så kommer det fortfarande vara ett bra spel oasett om du inte tycker det.
Generellt sett kanske det är ett bra spel om ovanstående stämmer.
Men vad som en individ anser vara bra kan ju vara något helt annat.
Klas Malmström
Linköping

Maglica

Citat från: "Vvornth"Jag brukar ha som riktlinje att ett spel där man kan använda sund militär taktik/strategi och vinna utan att ha så stor koll på reglerna är ett bra krigsspel (inte nödvändigtvis roligt, men bra). ASL är inte sådant.

Citat från: "Vvornth"Vad som är roligt är helt subjektivt, däremot ett spel som är allmänt accepterat av en stor skara är ett bra spel. Ta en titt på BGG topp 10 t.ex. ingen kan hävda annat än att de tio liren är bra spel. Om man personligen tycker de är roliga är en annan sak.

Skall jag tolka detta som att man kan vinna tio i topp-spelen på BGG genom att kompensera sin okunskap för reglerna med "sund militär taktik/strategi"?     :wink:
Robert Maglica

Vvornth

Då får du först svara på vilket spel i BGG topp 10 som skulle vara ett krigsspel.

Doomfarer

Citat från: "Vvornth"Då får du först svara på vilket spel i BGG topp 10 som skulle vara ett krigsspel.

Både BattleLore och Twilight Struggle klassas som krigsspel och ligger på topp 10.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

A F

Citat från: "tinG"Tack Anders, nu fattar jag äntligen vad det är som gör mig så förvirrad.

Så du hittar inte heller top 10-listan? Jag gör det då inte.

Vvornth

Det låter lite som hårklyverier, kalla kriget skulle jag inte kalla ett krig i den benämning vi använder det här på krigsspel.se och Battlelore har inslag av fantasy och mig vetterligen finns ingen strategi/taktik i verkliga livet utvecklad för sådana inslag som enhörningar och magi. ;)

Generellt så syftar jag inte på spel som enbart inbegriper krig, (då skulle man kunna inkludera Fia med knuff om man ville ) utan behandlar det på en strategisk/taktisk nivå.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "tinG"Tack Anders, nu fattar jag äntligen vad det är som gör mig så förvirrad.

Så du hittar inte heller top 10-listan? Jag gör det då inte.

Klicka på GAMES eller WARGAMES i menyn högst upp för att komma till respektive lista.  :up:
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Om "andra" är Bosse, Nisse och Sture nere i tvättstugan så håller jag med dig. En liten hop folk gör inget konsensus.

MEN om tusentals folk har en generellt överensstämmande positiv bild av ett spel så kommer det fortfarande vara ett bra spel oasett om du inte tycker det. Att hävda något annat är bara förnekelse, det skulle vara jämförbart med att t.ex. hävda att förra årets Tre Kronor efter OS- och VM-guldet var ett kasst lag.

FEL, FEL, FEL!

Du förväxlar begreppen BRA och POPULÄR. Ett spel är aldrig BRA för att det har en stor spelarskara, däremot är det POPULÄRT. BRA är 100% subjektivt kriterium som aldrig kan härledas från en övergripande konsensus. Det finns inget objektivt i begreppet BRA.

Britney Spears är populär - inte bra.  :)

Vvornth

Ett exempel av den förnekelse jag pratade om tidigare.  :P

Klas Malmström

Själv tycker jag det är subjektiv huruvida "bra" är objektivt eller inte.  :D
Klas Malmström
Linköping

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Ett exempel av den förnekelse jag pratade om tidigare.  :P

Alltså var nazismen bra, eftersom en massa folk i Tyskland röstade på nazisterna?

Populär - bra = inte samma sak.  :ultra: