Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Battles from the Age of Reason (BAR)

Startat av tinG, 20 december 2004 kl. 11:53:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 10 Gäster tittar på detta ämne.

Engelbrekt

Har delar av primern utskrivna. Jag har Fontenoy med lilla Melle, som är ett bra scenario för nybörjare, det kanske man kunde testa på FF.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

tinG

Just i detta nu hemma hos mig...

Uffe och jag fortsätter ikväll.
Är någon intresserad av att se oss göra taktiska blunders så är det bara att hojta till och komma förbi på Stigbergstorget.  :)

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Citat från: tinG skrivet 14 juli 2014 kl. 08:22:12
Just i detta nu hemma hos mig...

Uffe och jag fortsätter ikväll.
Är någon intresserad av att se oss göra taktiska blunders så är det bara att hojta till och komma förbi på Stigbergstorget.  :)
:up: Är riktigt avundsjuk, måste se till att få testköra BAR.
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Samma här, har precis börjat läsa reglerna faktiskt. Som jag skrev till Jonas hade jag mycket gärna anslutit ikväll men måste prioritera barnens farfar.  :roll:
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

tinG

Slutet

Gee... Vad stryk mitt brittiska fotfolk fick! Trots att Cumberland's armé gav mer än dom tog räckte det inte till seger. Efter edast två timmars slakt var den brittiska kontigentens slagstyrka bruten och de Saxe's franska armé stod som segrare.

Ett mycket lärorikt parti. Det är bara på't igen. Nästa gång skall jag igenom och parkera mina brigader i den franska kungens knä!

J
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Väldigt snyggt! Har börjat få lite kunskaper om spelet, men till och med brickorna är svåra att förstå sig på just nu. Hur svårt tycker Ulf spelet är (bortsett från att hans armé vann slaget ;) )?
Imperial Elegy
Space Empires

tinG

Citat från: Delirium skrivet 16 juli 2014 kl. 10:23:01
Hur svårt tycker Ulf spelet är (bortsett från att hans armé vann slaget ;) )?

Det är inget regelsvårt spel. Regelboken innehåller all information och tabellerna är välgjorda. Det är däremot ett tärningstungt spel, man slår oändligt mycket träning, och tämligen mycket bläddrande efter rätt tabell. Special Results (random events typ) sker ju titt som tätt, så fort någon slår en '00'-'09' behöver man ofta rulla om tärningarna med nya modifikationer. Står man ut med detta, kanske till och med njuter av det, så störs man inte av att det förlänger spelet. Rundorna blir iaf ganska långa när båda sidor har massvis av olika Commands och End Turn numret är högt ('11' i Fontenoy).

Jag tror att Uffe håller med mig... om nu hans åsikt kring "svåra spel" skulle vara av större vikt för dig.?  :P

Jonas
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Obscure Battles

Jag må vara den sista som hittade fram till dessa sidor men jag tycker ändå att det kan vara värt att pusha för detta. Intressant och lärorikt om två slag under 7-årskriget:

Lobositz 1756

Leuthen 1757

-- Napoleon Bonaparte

P-O Jönsson

Spännande med Fontenoy! Lyckades ta och hålla FOntenoy med Holländarna vid ett av våra speltestpartier.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Delirium

Citat från: tinG skrivet 16 juli 2014 kl. 14:34:11
Jag tror att Uffe håller med mig... om nu hans åsikt kring "svåra spel" skulle vara av större vikt för dig.?  :P

Jonas

Nästan, hans åsikt om hur tålamodskrävande ett spel är brukar väga tungt för mig. :)

Att det är tärningstungt har jag inga problem med alls. Ju mer jag ser av det verkar det värt att lära sig, men att lära sig det verkar innebära en stor investering i tid och hjärna. Får se när jag hittar den.
Imperial Elegy
Space Empires

tinG

Du vet var du hittar mig och Ulf iaf. Vi är "Currently Committed" till BAR

Skickat från min iPhone med Tapatalk
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

När jag har "ledigt" hemifrån dyker jag gärna upp och tittar när ni spelar, skicka gärna ett sms när ni planerar nästa spel.
Imperial Elegy
Space Empires

tinG

Uffe i Ryssland och själv går jag på semester nu. BAR Fontenoy kvar på bordet här hemma och jag är tre rundor in i mitt soloparti i ett försök att göra bättre ifrån mig än sist mot Ulf.

Oklart hur mkt jag kommer att vara hemma under kommande veckan men må hända kan du och jag ses framöver för lite testing testing!

J

Skickas från min iPad via Tapatalk
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Den här tråden har fått mig att ställa upp Fontenoy! Jag har klippt färdigt brickorna till Prague men det känns som om jag ska börja med Fontenoy. Det ska bli kul att se fransmännen i BAR, för att inte tala om holländare. Det är märkligt vad lätt man blir inspirerad av ett par bilder.   :up:

BAR känns som systemet som La Bat borde ha varit. Det är tajta regler och en härlig tidsatmosfär. Sen kan ju reglerna verka avskräckande, men det är inte särdeles komplicerat när man väl sitter vid bordet. Det kan ta lite tid dock...

tinG

Studie av en misslyckad kavallerichock:

Slaget vid Prag, 6 maj 1757

FM Schwerin's preussiska kavalleri under GL Schönaich tror sig kunna svepa undan det österrikiska kavalleriet under GdK Lucchese

Utgångsläget kl. 9:40:

Uppmarsch:

Attack!:

Efter avgörandet:

Carl Pálffy's Kürassiärer motanfaller:

Skickat från min iPhone med Tapatalk
-- Napoleon Bonaparte