Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Strafftull

Startat av magnus lindström, 24 januari 2007 kl. 12:42:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Erik

Citat från: "Scipio"
Citat från: "Erik"Som Andreas säger så är det lite lotteri när du tvingas betala tull på varor från USA.
Håller inte med, efter 70+ ebayköp så har jag ännu inte en enda gång fått ett paket fast i tullen.
Fast det är ju klart jag kanske bara har haft jättetur...

1 av 4 eller 5 för min del. Resultaten varierar uppenbarligen.

Stardust

Citat från: "magnus lindström"Kanske ska smugglas över fjällen, så kan de läsa om hur hjältemodiga vi var och trotsade EU som lagt Europa under sina fötter.

Kan tipsa om gränsen mot norge vid Storlien (jämtland), där har dom bevakning en gång i veckan tror jag  :). Så där har du en god chans att slippa träffa på en tulltjänsteman.

Scipio

Citat från: "Stardust"Kan tipsa om gränsen mot norge vid Storlien (jämtland), där har dom bevakning en gång i veckan tror jag  :). Så där har du en god chans att slippa träffa på en tulltjänsteman.
Hmm, jag ska till Åre snart. Det kanske skulle kunna fungera utmärkt att kombinera en sådan aktivetet med ett Armfeldts dödsmarsh-reenactment...
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

CiteraHmm, jag ska till Åre snart. Det kanske skulle kunna fungera utmärkt att kombinera en sådan aktivetet med ett Armfeldts dödsmarsh-reenactment...

Det bygger förstås på konceptet att någonting skulle vara billigare att köpa i Norge till att börja med...  :shock:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Vvornth

Ligger Åre i Norge?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Lundin

Citeraen sådan aktivetet med ett Armfeldts dödsmarsh-reenactment...

Du menar tomtar som dom här? (obs pdf!)

Fast jag har faktiskt gått karolinermarschen en gång och det var en helvetesupplevelse utan dess like. Själva marschen över fjällen var en bit kaka! Men det var inte den tomte som hade en bandspelare med sig som timme ut och timme in på skorrande högtalare skrålade ut marschen Carolus Rex! Vidare förekom under marschens gång ett anta förargelseväckande och löjliga ceremonier vid olika monument ute i vildmarken. Vi sket i det övriga sällskapet efter bara ett dygn och tog oss till Jämtland på egen hand.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Citat från: "Andreas Lundin"
Citerahttp://www.naboer.se/pdf/vintertur_i_karolinernas_spar_2007.pdf

Du menar tomtar som dom här? (obs pdf!)
Nähä absolut inte! Det står att det ingår bra utrustning, skidor och varmt klimatförändringsväder omöjliggör nog vad jag tänkte på.  
Ska det vara trovärdigt så ska man invänta lagoma minusgrader och snöstorm och sen ska det genomföras till fots utan mat och eld.

CiteraMen det var inte den tomte som hade en bandspelare med sig som timme ut och timme in på skorrande högtalare skrålade ut marschen Carolus Rex!
Hmm, ja jag tror inte dom stackars människospillrorna som försökte ta sig hem igen var inne på samma spår...
"Randomization is too important to be left to chance"

robopants

Jag brukar hävda att det är rollspel och då får jag bara betala bokskatt... :)

magnus lindström

nu står man inför ett val:

Eurofront
Westfron
East front
Hammer of the Scots

Hos worl of boardgames: 3162kr fraktfritt

Hos Columbia games: 2538.10 med frakt
lägger man mongotull på det (25%) så blir det 3172,625kr lägger man på straffavgift på straffavgiften 100 kr så blir det 3272,625 kr.

4 blockspel från USA kan väl inte smyga igenom tullen? så i såfall skulle det vara billigare att handla i sverige och stödja en spelförsäljare.

Leveranstiden vet jag inget om varken Hammer of the scots eller eurofront finns hos world of boardgames och frakten från columbia lär ju ta en tid.

Ska man chans på Columbia?? Någon som har erfarenhet av leveranser från Columbia Games?

Andreas Lundin

Jag har fått igenom stora paket genom tullen... Inga problem för mig i alla fall. Jag skulle välja CG 10 fall av 10.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Doomfarer

Citat från: "magnus lindström"Ska man chans på Columbia?? Någon som har erfarenhet av leveranser från Columbia Games?

Måste medge att CG är ökända för att fastna i tullen. De två gångerna jag beställt från CG är de enda gångerna jag fastnat och en kompis har en liknande historia. Kanske tullen här nere i Skåne inte gillar CG men kan vara värt att veta.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

Okej. bra att veta. Jag har bara fått Harnmasterprylar från dem och de kommer i små bruna kuvert... De fastnar (kanske inte förvånande) ingalunda i tullen.

magnus lindström

4 tunga lådor med träklossar drar nog till sig uppmärksamheten :(

Andreas Lundin

Citera4 tunga lådor med träklossar drar nog till sig uppmärksamheten

...fast jag undrar om det fukar så... Jag kanske är blåögd, men jag tror att Tullen har mer sofistikerade metoder än att gå efter storlek.

Doomfarer

Jag tror problemet är att CG inte ljuger med värdet på varan. De skriver verkligen ut $100 i värde osv medan GMT skriver mycket lägre än det verkliga vilket säkert gör att de fastnar mindre ofta.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on