Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hell's Highway

Startat av aknaton, 18 februari 2007 kl. 11:41:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aknaton

Igår samlades Jerry, Torbjörn, Carl-Johan och jag i Karlskrona för ett parti Hell's Highway.

Den första landningen av trupp gick bra för de allierade och 1st Airborne lyckades skapa sig en osedvanligt bra position i Arnhem tack vara att tyskarna misslyckades med att förstöra en av färjorna över Rhen.

30:e kåren avancerade i början utan större missöden. Utan det var först när man ryckte fram från Eindhoven 'en masse' och glömde bort en tysk enhet där som man fick lite problem med underhållet.

Men det som avgjorde hela spelet var att molnen hängde tunga över Holland nästan hela spelet (fram till den 22:e september då vi avbröt). De allierade hade bara klar himmel en turn. Så man hade alldeles för lite flygunderstöd och när vi avbröt hade 82:a fortfarande bara lyckats landsätta halva sin styrka (så läget i Nijmegen såg långt ifrån bra ut).

Några bilder från slaget:

/henrik
Henrik S Törnblom

C-J

Jag ledde de tyska styrkorna vid Arnhem och Nijmegen.

Efter att varit mycket nära att eliminera den brittiska bataljonen vid Arnhembron, så fick britterna fram ytterliggare en bataljon till dess försvar. Efter denna förstärking lyckades inte mina tyska förband åstadkomma britterna vid bron några ytterligare förluster, trots väl understödda anfall som pågick flera dygn. Polska brigaden luftlandsattes också senare på andra sidan bron(södra sidan).

Bättre gick anfallen mot den brittiska luftlandlandsättings- och underhållszonen . Den brittiska försvarsringen krympte långsamt efter väl förberedda tyska anfall som metodiskt nötte ner deras försvar och samtidigt höll nere de tyska förlustsiffrorna.

Vid Nijmegen böljade striderna inledningsvis fram och tillbaka och förlusterna var kännbara för det tyska infanteriet. Då tyska enheter ur 10ss förstärkt försvaret av Nijmegen, gick tyskarna sedan till motattack och de amerikanska förband som stått i utkanterna av staden drog sig tillbaka mot sin luftlandsättningszon.

/C-J