Brädspel baserat på Europa Universalis (baserat på Europa Universalis)

Startat av Delirium, 2 april 2019 kl. 11:42:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Sidan 2 i bot rules står:

"All of a Bot's manpower is always either Available or Deployed in its Army. Units available for recruitment are kept in the Manpower Re␂serve, and Deployed Units are placed in the Army area."

Så tillbaka till reserve med dem.
1914

Delirium

För den som till äventyrs följer våra göranden och låtanden med detta så har jag nu tränat upp lite folk lokalt och igår körde vi vår första "riktiga" session. Vi var fem man och spelade första stanardscenariot (i väst) med Danmark tillagt. Det gick lite ryckigt, dels eftersom England och Frankrike krigade järnet och hade nästan lika intensiv diplomati, men också eftersom en spelare var märkbart ovan vid den här typen av spel men tycker det är väldigt roligt ändå. Vi spelade ändå hela första agen och förevigade positionerna och ska fortsätta vid en andra session.
1914

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

Alltid kul att följa ett spel. Har inte själv kört med bottar än men måste väl ta steget. Hur känner du att det funkar, blir det någorlunda vettigt resultat?
1914

Andreas Lundin

Det är ju helt annorlunda än att spela med människor.

det som blir klurigt är lite gränsdragningsproblematik. Framförallt tycker jag att det blir lite "klyddigt" när botar (och deras allierade) förklarar krig mot varandra.

Sedan är det helt enkelt inte lika kul. Reglerna är ju lite annorlunda för botar vad gäller ideas, milestones, action cards, arméer, power &c. Många av de sakerna som är kul med spelet. Samtidigt har du ju kul eftersom du som spelare får göra alla dessa saker.

Men som i mitt part här så händer det en massa grejer som du inte kan påverka. Framförallt det här med att Kalmarunionen samlar en massa poäng.

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Andreas Lundin

Ponera att ett PR blir invaderat av NPR i 3. Peace & Rebels phase, B NPR invasions. Det finns ingen PR army där de invaderar så de belägrar de två unrest-provinserna i PRs core area. Det blir sedan en vit fred mellan PR och NPR D. Peace Resolutions. Blir de belägrade provinserna och NPR armén ändå kvar i PRs Core Area? Det vill säga, att de nu fungerar som Rebels istället? Jag finner ingenstans att de enheterna skall tas bort eller att Rebel Towns ska tas bort när det blir fred.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

Citat från: Andreas Lundin skrivet 21 mars 2023 kl. 12:25:04Det är ju helt annorlunda än att spela med människor.

det som blir klurigt är lite gränsdragningsproblematik. Framförallt tycker jag att det blir lite "klyddigt" när botar (och deras allierade) förklarar krig mot varandra.

Sedan är det helt enkelt inte lika kul. Reglerna är ju lite annorlunda för botar vad gäller ideas, milestones, action cards, arméer, power &c. Många av de sakerna som är kul med spelet. Samtidigt har du ju kul eftersom du som spelare får göra alla dessa saker.

Men som i mitt part här så händer det en massa grejer som du inte kan påverka. Framförallt det här med att Kalmarunionen samlar en massa poäng.

Gillar att du som invandrare har plockat upp det gamla hederliga skånska ordet klyddigt.

Jag har själv varit osäker på hur mycket det ger att spela själv med botar som solitärupplevelse/inlärning men har ju inte testat. I speltestgruppen var vi inne på att botarnas bästa funktion kanske var att fylla ut spelarantalet när man själv var för få för önskat scenario, alltså kanske två hu-mans plus två botar i ett fyrmanna.
1914

Delirium

Citat från: Andreas Lundin skrivet 21 mars 2023 kl. 19:21:49Ponera att ett PR blir invaderat av NPR i 3. Peace & Rebels phase, B NPR invasions. Det finns ingen PR army där de invaderar så de belägrar de två unrest-provinserna i PRs core area. Det blir sedan en vit fred mellan PR och NPR D. Peace Resolutions. Blir de belägrade provinserna och NPR armén ändå kvar i PRs Core Area? Det vill säga, att de nu fungerar som Rebels istället? Jag finner ingenstans att de enheterna skall tas bort eller att Rebel Towns ska tas bort när det blir fred.

Notera först att NPR Invasions är en sk Advanced Rule som man utan större problem kan spela utan. Notera sedan att det enbart gäller non-active NPR's, dvs sådana som inte är allierade med spelare, alternativt allierade som spelaren valt att inte aktivera (för att de ska försvara med full styrka). Notera för det tredje att det här är en ganska dålig regel.

Men proceduren här blir alltså att invasionen triggas redan i step B om du inte har units i deras areas (notera att städer inte räknas), så de skickar units = 1/2 NPR tax, skapar två unrest, efter ev strid slutligen blir dessa units rebel units (sista delen av NPR invasions-regeln sid 36). Det finns alltså inget minne i spelet av att detta är en specifik NPR som krigar mot dig. MEN det finns ett första kriterium som säger att invasionen måste riktas mot en area där du tagit provinser av dem.

I C belägrar alla rebel units alla provinser med unrest vilket detta är. De följer också den vanliga regeln att de kan gå vidare vid behov. Här är det värt att lägga märke till att städer de tar som inte är dina core befrias, antingen som del av gamla NPR eller återupprättar dem som självständiga, men med core blir de rebel towns. Som ovan, de försöker ta tillbaka sina förlorade städer först kan man tänka på. Rebel units tas bara bort en åt gången enligt absolut sista punkten i 4.3.C.

I D blir det faktiskt White Peace (när inte du håller något av deras) eftersom det inte är NPR:en som ockuperar dina provinser utan rebeller. Det är här det blir lite knasigt.

Så svaret på frågan är ja, de blir kvar (med ev justeringar i 4.3.C att de går vidare etc) och städerna de tagit är fortsatt rebellstäder (om de var core som sagt).

Återigen, jag tycker regeln är rätt kass men allt faller tillbaka på att inget ska behöva noteras utan enheters placering ska alltid avgöra vad de är och vad de kan göra. Man kan också tänka så här att det bara bör inträffa i speciella situationer, där din invasionsarmé drabbats av oväntade förluster t ex.


1914

Andreas Lundin

Citat från: Delirium skrivet 22 mars 2023 kl. 09:06:45
Citat från: Andreas Lundin skrivet 21 mars 2023 kl. 12:25:04Det är ju helt annorlunda än att spela med människor.

det som blir klurigt är lite gränsdragningsproblematik. Framförallt tycker jag att det blir lite "klyddigt" när botar (och deras allierade) förklarar krig mot varandra.

Sedan är det helt enkelt inte lika kul. Reglerna är ju lite annorlunda för botar vad gäller ideas, milestones, action cards, arméer, power &c. Många av de sakerna som är kul med spelet. Samtidigt har du ju kul eftersom du som spelare får göra alla dessa saker.

Men som i mitt part här så händer det en massa grejer som du inte kan påverka. Framförallt det här med att Kalmarunionen samlar en massa poäng.

Gillar att du som invandrare har plockat upp det gamla hederliga skånska ordet klyddigt.

Jag har själv varit osäker på hur mycket det ger att spela själv med botar som solitärupplevelse/inlärning men har ju inte testat. I speltestgruppen var vi inne på att botarnas bästa funktion kanske var att fylla ut spelarantalet när man själv var för få för önskat scenario, alltså kanske två hu-mans plus två botar i ett fyrmanna.

Ja, klyddig (och dess kusin klydderöv), fubbick, verbet att fyga, etc är en del av provinsens charm som jag anammat.

Jag tror också att fylla ut ett icke fullt parti är bästa användningen för botar, jämte att ersätta en spelare som lämnar partiet innan det blir färdigt med en bot.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Tommy_la

Min motståndskraft maldes långsamt ned och till slut införskaffade jag det här spelet. Jag har nu lyckats ta mig igenom 5 rundor solitärt med två mänskliga spelare och två bottar.

För den som försöker lära sig spelet kan jag rekommendera att se några delar av Callasmars (Lonesome Gamer's) genomspelning av spelet: https://www.youtube.com/playlist?list=PL8ALEHXj9QvHShBohGoWUsyzxeOrXBFsu . Nu lyckas ju visserligen inte han spela korrekt enligt reglerna hela tiden, men det kommer väl aldrig vi andra att lyckas med heller.  :)


Andreas Lundin

Ambitiöst: https://boardgamegeek.com/thread/3133646/grander-campaign-playing-solo-all-17-starting-real

Han spelar alltså Venedig solo - om jag förstår det rätt - mot 16 botar... ...vansinnigt på ett imponerande sätt.

(...och för er som undrar var jag tagit vägen på sociala medier så har fb kastat ut mig av helt okänd anledning... verkar som att de inte tänker släppa in mig igen heller... så fuck them!)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH