Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av HFDs Bloody Dawns

Startat av Strv102r, 30 augusti 2019 kl. 07:58:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r



Kurdisk gerilla besätter Kirkuk.







Med min nya islamiska revolutionära gardespansardivision i täten anfaller två kårer mot Basra. Insatser av de irakiska ingenjörerna, sannolikt minfält, misslyckas hejda anfallet. 






Jag fortsätter mot oljefälten i Rumailah. Irakiskt attackflyg som räddar honom. Mina förluster är avsevärda.





Jag förstärker Basra för kommande offensiver mot Rumailah. Basra ärerövrat! Fish Lake är nu avskuret. Stor seger för Iran!






Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Irakiern anfaller mot Basra från Nasiriyah, men stoppas.





Han försöker igen, under ledning av sin bäste general. Det hjälper inte.






Jag beskjuter hans städer med Scuddar. Irakierna chockas och moralen tvärdyker.





Bakom vågor av barnsoldater tar det islamiska revolutionära gardet Rumailah trots det irakiska attackflygets insatser.






Jag anfaller också från Dezful mot Dehloran med understöd av attackflyg, men irakisk jakt gör att understödet uteblir, och anfallet misslyckas.






Mitt anfall från Kermanshah mot Ilam understöds av kraftsamlat artilleri, och lyckas.






Min räcka av offensiver avslutas med ett anfall från Majnun Islands mot Fish Lake under ledning av en begåvad general. Det misslyckas ändå.

Gott och blandat i utfall, men det är tydligt att jag tagit kommandot.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Den nyuppsatta republikanska gardespanasrdivisionen Hammurabi och en kår återtar Kirkuk från kurderna och fortsätter och slår den ena kurdiska grupperingen.






En offensiv i söder återtar Basra med stöd av attackhelikoptrar.






Offensiven fullföljs med att Rumailah återtas.






Jag anfaller från Ilam och återtar först Mehran och sedan Dehloran.
Nedan tre bilder som visar läget inför nästa GT när jag omgrupperat ett par förband med strategisk förflyttning.

Läget i norr dit jag tillför två kårer.






Läget i centern.






Läget i söder






Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

html image hosting

Irakierna svänger om och utraderar den andra kurdiska rebellgruppen. Det kurdiska upproret i Irak är över.






Jag anfaller mot Basra från  Ulm Quasr. Irakiska bombare gör att offensiven blir ett fiasko.





Men anfallet från Dehloran mot Al Amarah lyckas med hjälp av mitt attackflyg.






Med hjälp av vågor av plastnyckelförsedda barnsoldater tar det islamsika revolutionära gardet Quasr e Shirin när de anfaller från Ilam. Nu är irakierna helt utslängda från iransk mark och striden står hos fienden.





Avslutningsvis anfaller jag från Majnun Island och tar det välbefästa Fish Lake.

Detta var en bra fyra-månaders period för mig!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Nästa GT växer de iranska framgångarna snabbt till en flodvåg. Den irakiska prioriteringen att använda de ta stridsunenderstödskorten till just strid, och inte till att massersätta förluster gör att han snart står utan de truppmassor som behövs för att möta de med erövrade oljekällsinkomster dopade iranierna.

När min omgång är klar står jag i Kut i söder och kan nå Baghdad, som har lite samma roll som Berlin i VK2, och i centern närmar sig det islamiska revolutionära gardet också Baghdad. Nedan bilden efter irakierns omgång. TT försvar av Baghdad byggs upp.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Jag tar Karbala. Nu är Baghdad illa ute.





Irakierna återtar Karbala med stöd av raketartilleri från Baghdad.






Han försöker fullfölja mot Kut, men misslyckas.






Läget efter omgrupperingar i slutet av GT.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Ett anfall mot Baghdad från Kut misslyckas trots kraftsamlat artilleriunderstöd.






Med barnsoldater i täten lyckas en offensiv från Mandali ta Baqubah. Nu kan Bagdad ansättas från två riktningar.






Med sina bristande resurser, jag sitter nu på nästan alla oljefält, lägger irakierna resurserna på ett ersätta förluster och hamstra bra stridskontakt. En händelse spelas dock. Kanske för sent? Det finns ett antal kort som gör att USA blir allt mer gramse påIran och vidtar åtgärder som sänker Irans moral och vilja till krig. Nu kommer de lite sent...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Det islamiska revolutionära gardet anfaller mot Baghdad från nordost med vågor av entusiastiska barnsoldater i täten. Irakierna senapsgasar dem och det blir katastrof. Övriga planerade anfall från Kut inställs då förutsättningarna saknas.

Måste beställa mer plastnycklar.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Irakiern svarar med att spela stöd från gulfmonarkierna och med att omgruppera det republikanska gardet från norra Irak mot Bagdad.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



En ny motgång för Saddam. Sovjet förefaller anpassa sig till att det inte är Irak som är det framtida regionala stormakten och börjar stödja Iran med resurser. Jag tar tacksamt emot dem inför slutoffensiven.






Jag sätter in bombflyget för att mjuka upp försvaret av Baghdad. Det ger stor effekt. Men irakierna har också resurser kvar. Deras attackflyg tar nästan helt ut effekten av mitt bombflyg. Offensiven från Kut misslyckas.






Det islamiska revolutionära gardet i Baqubah har fått leverans av nya plastnycklar så vågor av barnsoldater inleder deras offensiv mot Baghdad. Irakiernas ingenjörer tar nästan helt ut effekten så offensiven misslyckas.






Fiasko så långt. Men jag försöker igen från Kut. Och det lyckas nästan. Steploss på alla på båda sidor.






En uppföljande offensiv från Baqubah får amma resultat, men det innebär att den despotiske diktatorn och hans parti krossas av hämndlystna horder från öster påtagande av en hänsynslös tyrann. Ragnarök och Götterdämmerung i Mesopotamien.  För att säkerställa att motanfall inte återtar Baghdad omgrupperas förband från bakre ställningar dit i den strategiska förflyttningsfasen.



Game over. Iransk seger på knock out. Inte så historiskt kanske.

Enkelt och kul med många omslagspunkter. Man lär sig mycket. Inte så mycket svepande manövrar, men det är ju ett spel på strategisk nivå med operativ och taktiskt krom.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Rickard

Stort tack för intressant läsning.
För mig så är ett bra spel även ett sådant som lockar till att läsa mer om en aktuell tidsperiod. Det här faller mig därför i smaken.
Lite nyfiken på var du hittade spelet. Beställt direkt från tillverkaren?
Har hittills inte hittat någon återförsäljare.

Mvh
Rickard

Strv102r

Tack!

Köpte direkt från High Flying Dice hemsida.  Smidigt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Rickard