Jag kan ge ett kort svar men det finns mycket mer att diskutera.
Det finns spel som jag har spelat och sedan tittat på en dokumentär om efteråt eller läst om och det visar sig jag har spelat som beslutfattarna gjorde i verkligheten.
Få spel då det har hänt.
Amateurs to Arms!
1918: Brother Against Brother
Angola: Cold War Struggle in Africa (2014) (tidningsspel men möcke bra)
Förstnämnda är ett unikum bland spel tror jag, till och med vår youtuber Calendale rankar det topp av alla spel han har provat. Det är ett spel som nästan är en öppen värld med alla olika val man kan göra.
Brother against brother är mer styrt då det är point to point karta och ett simpelt spel.
Sistnämnda är mindre styrt vad jag kommer ihåg och kan nog bero på hur spelaren spelar.
Men mycket av frågeställningen beror ju på vad det är man vill ska simuleras.
Just nu har jag The dragon and the cross på bordet och trots att jag har läst lite om konflikten innan finns det mycket detaljer som spelet adderar som jag inte har läst om. Ett annat perspektiv på sätt och vis. Spelmekanik och events kan ge ganska mycket. Vissa events känns som man borde ha lärt sig om innan men som västerlänning så är man väldigt ovetande och det ger en känsla av att man lär sig mycket och att spelet ger en förståelse av konflikten, men förståelsen var ju låg från början. Ett ww2 spel i Europa sätter nog andra krav.
Det finns spel som jag har spelat och sedan tittat på en dokumentär om efteråt eller läst om och det visar sig jag har spelat som beslutfattarna gjorde i verkligheten.
Få spel då det har hänt.
Amateurs to Arms!
1918: Brother Against Brother
Angola: Cold War Struggle in Africa (2014) (tidningsspel men möcke bra)
Förstnämnda är ett unikum bland spel tror jag, till och med vår youtuber Calendale rankar det topp av alla spel han har provat. Det är ett spel som nästan är en öppen värld med alla olika val man kan göra.
Brother against brother är mer styrt då det är point to point karta och ett simpelt spel.
Sistnämnda är mindre styrt vad jag kommer ihåg och kan nog bero på hur spelaren spelar.
Men mycket av frågeställningen beror ju på vad det är man vill ska simuleras.
Just nu har jag The dragon and the cross på bordet och trots att jag har läst lite om konflikten innan finns det mycket detaljer som spelet adderar som jag inte har läst om. Ett annat perspektiv på sätt och vis. Spelmekanik och events kan ge ganska mycket. Vissa events känns som man borde ha lärt sig om innan men som västerlänning så är man väldigt ovetande och det ger en känsla av att man lär sig mycket och att spelet ger en förståelse av konflikten, men förståelsen var ju låg från början. Ett ww2 spel i Europa sätter nog andra krav.


