Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

MMP: Monty's Gamble: Market Garden

Startat av butch, 3 mars 2005 kl. 18:44:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

butch

Har spanat in Monty's Gamble: Market Garden och undrar nu om någon av er har provat på spelet och vill ge det ett omdöme?
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"
Hermann Goring - June 1940

Klas Malmström

Citat från: "butch"Har spanat in Monty's Gamble: Market Garden och undrar nu om någon av er har provat på spelet och vill ge det ett omdöme?

Jag har det. Har inte "punschat" ut brickorna ännu och har således inte spelat det ännu.

Kartan är inte lika snygg (enl. min åsikt) som t.ex. Breakout: Normandy.

Det jag har hört från en annan krigsspelare (en amerikan) är att MG:MG tenderar att spelas lite "scriptat" - men eftersom jag inte har spelar det själv så vet jag inte om det stämmer.
Klas Malmström
Linköping

butch

Ah tackar för svaret, jag har själv läst på lite granna om spelet men eftersom jag inte lirat Breakout Normandy och alla refererar till det spelet så är det svårt att bilda sig en egen uppfattning.

Jag ser du bor i Linköping, jag brukar hålla till där några gånger per år. Skulle vara kul om du hade tid nån gång att visa upp spelet.  :D
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"

Klas Malmström

Citat från: "butch"Ah tackar för svaret, jag har själv läst på lite granna om spelet men eftersom jag inte lirat Breakout Normandy och alla refererar till det spelet så är det svårt att bilda sig en egen uppfattning.

Jag ser du bor i Linköping, jag brukar hålla till där några gånger per år. Skulle vara kul om du hade tid nån gång att visa upp spelet.  :D

Det går nog att ordna.
Jag skall till GothCon i år, så om du ä där kan jag ta med det dit också.
Klas Malmström
Linköping

butch

Tyvärr så hinner jag inte med Gothcon iår.

Btw, finns du på boardgamegeek så att man kan spana in vilka spel du äger?

Klas Malmström

Citat från: "butch"Tyvärr så hinner jag inte med Gothcon iår.

Btw, finns du på boardgamegeek så att man kan spana in vilka spel du äger?

Svar nej.
Klas Malmström
Linköping

butch

Ingen som kan kommentera på om detta spel är värt att köpa eller om man istället ska försöka satsa på att få tag på Breakout: Normandy istället?

C-J

Jag har spelat MG:MG en gång och tyckte det var kul, jag tyckte också att komponenterna var snygga inklusive kartan och någorlunda enkla regler.

Det finns på listan av spel som man kommer spela igen när det finns tid.

Jag har aldrig spelat Breakout Normandy så jag kan inte göra någon jämförelse.

Jag förlorade som allierad, med någon poäng eller två

C-J

Klas Malmström

Citat från: "butch"Ingen som kan kommentera på om detta spel är värt att köpa eller om man istället ska försöka satsa på att få tag på Breakout: Normandy istället?

Jag har båda spelen men har bara spelat BKN - och det tycker jag är ett roligt/bra spel så det kan jag rekommendera att skaffa.

Det är ju OOP men jag såg ett ex. på finegames för $72.
Det finns även 4-5 auktioner på ebay f.n.
Klas Malmström
Linköping

butch

Citat från: "Klas Malmström"Jag har båda spelen men har bara spelat BKN - och det tycker jag är ett roligt/bra spel så det kan jag rekommendera att skaffa.

Det är ju OOP men jag såg ett ex. på finegames för $72.
Det finns även 4-5 auktioner på ebay f.n.

Jo jag håller mina ögonen öppna på ebay auktionerna :)

Hellstone

Jag tycker det här spelsystemet är otroligt skoj. Följde med, och köpte, ända från det första Storm over Arnhem.

Storm over Arnhem: Väldigt skoj när det kom ut, eftersom det var helt annorlunda. Rätt tungt att spela allierad dock. Har spelat det 1 gång under det senaste året.

Thunder at Cassino: LIte omarbetade regler och en helt annan situation. Spelade det rätt många gånger när det kom. Återkommer till nu och då (typ en gång vartannat år)

Turningpoint Stalingrad: Återigen en modifiering av reglerna. Samma med det här spelet, spelades massor när det kom ut. Nu har jag säkert inte spelat det på åtminstone 10 år. Det var lite trist att spela ryss, även om man kanske vann.

Breakout Normandy: modifierade regler. Det av spelen jag spelat mest och kommer tillbaks till ofta (bla därför att jag gillar landstigningsspel). Tycker det är skoj att spela både som tysk o allierad.

Montys gamble: Market garden: känns som reglerna inte ändrats så mycket. Gillar Arnhemsituationen också. Passar väldigt bra med det här systemet. Det är också snabbspelat, ett par timmar om man har lite fart på. Spelat det ca 5 gånger och kommer att fortsätta spela det (problemet som ni alla känner till är att det hela tiden kommer ut nya intressanta spel man vill prova + alla hundratals som ligger på hyllan och väntar på att bli spelade).

Summa summarum är att jag gillar spelen, båda spelarna är involverade hela tiden, och man har konstant beslutsångest (vilket område är viktigast, när man inte vet om dagen tar slut efter aktiveringen eller inte).

Det att reglerna har ändrats känns inte så farligt. Till skillnad från the Gamers TCS och andra system, så känns dom här som helt egna spel med egna regler. I systemspelen måste man lära om sig, kanske vänta på att nästa regelskrivning blir klar förrän man provar ett spel osv.

butch

Igår slog jag till och köpte Montys Gamble för 35 $ inkl frakt, några timmar innan fick jag loss ett opunchat ospelat Breakout: Normandy för 70$ inkl frakt.

Livet leker  :up:

butch

Fick Breakout: Normandy idag, gissa om jag blev glad då jag öppnade paketet och möttes av en spelkartong i nyskick, opunchade counters och en oläst regelbok som det fortfarande luktade nytt om  :shock:

butch

Förra veckan kom då Montys Gamble. Blev lite besviken vid första anblicken. Jämnför man mot Breakout Normandy som hade spelplan i riktig kartong istället för papper samt en riktig spelkartong så blev man lite nedstämd.

Men nu ska man inte gråta över det, ska istället försöka komma igång med spelandet och bedömma det istället.

Klas Malmström

Citat från: "butch"Förra veckan kom då Montys Gamble. Blev lite besviken vid första anblicken. Jämnför man mot Breakout Normandy som hade spelplan i riktig kartong istället för papper samt en riktig spelkartong så blev man lite nedstämd.

Håller med om kartongen. BKN har också en fördel med sin monterade karta - ger ett bättre intryck enl. min åsikt.

Citat från: "butch"Men nu ska man inte gråta över det, ska istället försöka komma igång med spelandet och bedömma det istället.

Det finns uppdaterade regler att ladda ner från http://www.multimanpublishing.com/OtherGames/prodmgmg.php
Klas Malmström
Linköping