Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

World In Flames - Spel och Regler

Startat av Elvis74, 30 september 2007 kl. 11:09:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vvornth

Ja, men ubåtarna kan ju alltid välja att inte committa sig (dvs de dyker). Det enda sättet att skada ubåtar är därmed när de själva försöker hitta båtar.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Elvis74

Man måste väl bestämma sig om man skall "committa" sina "subs" innan man slår sin söktärning?

Så om en wolfpack bestämmer sig att "committa" o söker efter konvojer/SCS o misslyckas och eskorten hittar, blir det inte en SCS-strid, eller ev. "air to sea" och sjöplan finns?

Vvornth

Ok, du förutsätter att ubåtar redan sökt och missat.

Issåfall är svaret "ja", det blir fight. Kom ihåg att ubåtar får -1 på gunnery value då.

Holmgren

Trådens titel ändrad till förmån för fler små och färre stora bokstäver.

Trådens titel modifierad.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Vvornth

En ska bör tilläggas, om du inte har flyg i sjörutan så måste du ha en massa surprise för att kunna välja en sjöstrid, annars smyger ubåtarna också iväg. Minsn inte värdet men det ska ju stå pritnat, typ 3 eller 4 poäng. Vilekt ör att ubåtar för det mesta är rätt safe.

Elvis74

Det kostar 4 "surprise points" att välja vilken typ av strid du vill ha. Enligt kap. 11.5.7 så finns det 4 val vid en sjöstrid.

1. Om du har 4 surprise points - välj strid
2. Naval Air om det finns flyg inkluderat (även FTR)
3. Subcombat (om SUB är inkluderat och konvojer finnes)
4. Varken naval air eller subcombat - ger en surface combat

Som jag tolkar det borde det bli en surface utan att spendera 4 surprise points om ubåtar söker och missar söktärningen o försvararen hittar med x antal surface fartyg, men jag kan ju ha tolkat det hela fel.

Andreas Lundin

Ja, det skulle jag kalla feltolkning, men jag är inte säker. Jag har alltid kört på det andra sättet, att man måste ha suprise points för allt annat än luftstrid - om inte motståndaren väljer att ta strid förstås.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elvis74

Jo jag föstår den synvinkeln och vi har väl kört på samma linje, men när jag läste de nyare reglerna (raw 7) så blev jag faktiskt osäker då jag läste lite mer i detalj var det står.

4. "If it is neither a naval air combat nor a submarine combat, it is a surface combat".

Vilket gör att man faktiskt skulle kunna tolka det hela på ett annolunda sätt. Hur som helst är det en intressant frågeställning tycker jag. Vi får väl se vad övriga tycker Andreas?

Andreas Lundin

Ja, precis...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Vvornth

I min grupp har vi alltid kört att 4 surprise point krävs trots den vaga formuleringen. Det känns som det är mer logiskt helt enkelt, det skulle annars gå otroligt hårt på Tyska ubåtar och surface raiders.

C-N

Korrekt tolkning är att oavsett vem som hittar under en sökning så beslutas vilken sorts strid det är av:

1) den som kan spendera 4 surprise-poäng för att välja
2) inkluderade enhetstyper och väder.

När det gäller inkluderade enhetstyper så börjar man med flyg:

1) Om en sida har flyg med och vill ha Naval Air Combat så blir det så, förutsatt att det inte är Storm eller Blizzard
2) Om det inte är Naval Air Combat och en sida har ubåtar *och* den andra sidan har CONV-poäng med i striden kan den sidan välja Sub Combat.
3) Om det varken är Naval Air eller Sub combat enligt ovan så blir det ytstrid.

Enligt exemplet ovan (med lite tillägg för klarifiering)

Axis söker med sina Subs i en sjözon.

Allierade har Convoys och kryssare i 0-boxen.
Allierade har kryssare i 3-boxen.
Axis har Subs i 3-boxen.
Vädret är Fine.

Allierade slår "3" på sökslaget.
Axis slår "5" på sökslaget-> "4" då de Allierade har CONVs i sjözonen.

Allierade hittar med kryssaren i 3-boxen. Axis hittar inte alls. Det blir strid mellan kryssarna i 3-boxen och Axissubbarna i 3-boxen. (Eftersom den ena sidan hittade måste det bli strid).

Allierade får 5+3 surprisepoäng.
Axis får 3+3 surprisepoäng.
Totalt har således Allierade 2 surprisepoäng. Det räcker inte till avsluta striden.

Det blir inte flygstrid för ingen har flyg med i striden.
Det blir inte Sub-strid trots att ena sidan har Subs med, eftersom andra sidan inte har Convs.
Det blir ytstrid.

Kryssaren i treboxen hittar ubåtarna i ytläge och det blir skottväxling. Ubåtarnas attackvärde är ett sämre var pga att det är ytstrid.

Edit: Korrektion till beräkningarna
If voting could really change things, it would be illegal.

C-N

Ytterligare ett exempel:

Allierade har Convoys och kryssare i 0-boxen
Axis har Convoys, subs och kryssare i 0-boxen samt Subs i 2-boxen.

Axis initierar sökning och committar ubåtarna.

Allierade slår 1 -> 0 eftersom det finns Axis CONVs i sjözonen
Axis slår 4 -> 3 eftersom det finns Allierade CONVs i sjözonen.

Axis hittar ingenting.
Allierade hittar med enheterna i sin 0-box. (De Allierade drar av ett från sitt sökslag då det finns Axis-CONVs i sjözonen.)

Det blir strid mellan de allierade i 0-boxen och de enheter som de väljer att slåss mot. De väljer bara Axisenheterna i 0-boxen.

Axis får 1 + 0 surprisepoäng.
Allierade får 4 + 0 surprisepoäng.

Totalt får Allierade 3 surprisepoäng som inte räcker för att undvika strid.

Det blir inte flygstrid eftersom inga plan är med.
Eftersom Axis har ubåtar och Allierade har CONVs med i striden så väljer Axis Sub-combat.

Det blir Sub-combat.

Edit: Korrektion av beräkningarna
If voting could really change things, it would be illegal.

Andreas Lundin

:up:  :up:  Suvve med exempel!

Elvis74

Det var ett bildrikt och beskrivande exempel C-N! Det verkar som om du bra  kläm med sjöreglerna :=)

Jag tackar så mycket!

yvig

Är det någon som orkar förklara de nya högkvarteren i WIF? DÅ menar jag alltså när det blev HQ-I och HQ-A och att värdena steg dramatiskt. När jag spelade Fanns endast en typ och värdena var lägre. Manstein har ju tex- 8 i första värde. Hur används det? Vad är skillnaden mellan HQ-A och -I, jag är medveten om att a står för armour och i för infantry men vad är de speltekniska konsekvenserna?

Med vänliga hälsningar
/Lasse