Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

World In Flames - Spel och Regler

Startat av Elvis74, 30 september 2007 kl. 11:09:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

"Det blir inte flygstrid eftersom inga plan är med."

:up:

Andreas Lundin

CiteraÄr det någon som orkar förklara de nya högkvarteren i WIF?
Nä, det är inihelvete många grejer och de står på tusen olika ställen i regelboken. Pansarhögkvarteren är ju förstås bra eftersom man kan blitza med dem och de har bra move. De är däremot bränsleslukande av bara fan...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

magnus lindström

Ursäkta jag ska inte förstöra detta forum, men jag är förundrad över WIF-historien. Finns det någon anknytning eller förankring i historien? Eller är det ett gäng australiensare som bara godtyckligt hittar på saker och så försöker en värld av spelare översätta det i praktiken. Jag har en bekant som spelade detta men jag förstog det inte riktigt. Men jag ska inte förstöra denna tråd utan bara förundras:) och vad har elvis med WIF att göra?? han är ju en av mina husgudar.:)

Elvis
Fonzie
Benny Hill
Al Bundy
Han Solo
Jerry Williams
Homer Simpson

och så tror jag att Leslie Nielsen klämmer sig in där:)

Nicklas

Citat från: "C-N"Ytterligare ett exempel:

Allierade har Convoys och kryssare i 0-boxen
Axis har Convoys, subs och kryssare i 0-boxen samt Subs i 2-boxen.

Axis initierar sökning och committar ubåtarna.

Allierade slår 1 -> 0 eftersom det finns Axis CONVs i sjözonen
Axis slår 4 -> 3 eftersom det finns Allierade CONVs i sjözonen.

Axis hittar ingenting.
Allierade hittar med enheterna i sin 0-box. (De Allierade drar av ett från sitt sökslag då det finns Axis-CONVs i sjözonen.)

Det blir strid mellan de allierade i 0-boxen och de enheter som de väljer att slåss mot. De väljer bara Axisenheterna i 0-boxen.

Axis får 0 + 0 surprisepoäng.
Allierade får 3 + 0 surprisepoäng.

Totalt får Allierade 3 surprisepoäng som inte räcker för att undvika strid.

Det blir inte flygstrid eftersom inga plan är med.
Eftersom Axis har ubåtar och Allierade har CONVs med i striden så väljer Axis Sub-combat.

Det blir Sub-combat.
I ovanstående exempel så är uträkningarna utav Suprise points inte helt korrekta.

You get surprise points equal to:
• the modified search number in the highest section of the seabox that contains a unit you have included in the combat; and
• your opponent's unmodified search roll

Konvojer modifierar search roll dvs du får minus ett på slaget om motståndaren har konvojer i rutan, de modifierar inte search number (vilket är det värde man skall slå under för att hitta), det gör däremot närvaro utav sjöplan. I detta exemplet blir resultatet det samma (4+0) -(1+0) 3 allierade SP så det har ingen betydelse, men det kan ha det om man har en blandning utav sjöplan och konvojer inblandade.

Nicklas

Citat från: "yvig"Är det någon som orkar förklara de nya högkvarteren i WIF? DÅ menar jag alltså när det blev HQ-I och HQ-A och att värdena steg dramatiskt. När jag spelade Fanns endast en typ och värdena var lägre. Manstein har ju tex- 8 i första värde. Hur används det? Vad är skillnaden mellan HQ-A och -I, jag är medveten om att a står för armour och i för infantry men vad är de speltekniska konsekvenserna?

Med vänliga hälsningar
/Lasse

I Wif-5 representerade HQ'n enbart stab och tross funktioner medans i WIFFE så representerar HQ't också tillhörande stridande förband.
En HQ-A har tillhörande pansarkår fungerar alltså precis som en vanlig ARM, de kan blitza göra overrun etc, medans en HQ-I har tillhörande infanterikår.

Manstiens 8(5)5 betyder att HQ't stridande enhet är det är ett 8-5 pansar(8 i combat och 5 i move) med 5 i reorg-värde

Det är ingen skillnad på HQ-A och HQ-I i egenskap utav HQ's dvs det är mittenvärdet som avgör hur bra det kan genomföra HQ-support, reorga trupper etc.

Andreas Lundin

CiteraDet är ingen skillnad på HQ-A och HQ-I

Jo de kostar mer olja att underhålla
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

yvig

Citat från: "Nicklas"
Citat från: "yvig"Är det någon som orkar förklara de nya högkvarteren i WIF? DÅ menar jag alltså när det blev HQ-I och HQ-A och att värdena steg dramatiskt. När jag spelade Fanns endast en typ och värdena var lägre. Manstein har ju tex- 8 i första värde. Hur används det? Vad är skillnaden mellan HQ-A och -I, jag är medveten om att a står för armour och i för infantry men vad är de speltekniska konsekvenserna?

Med vänliga hälsningar
/Lasse

I Wif-5 representerade HQ'n enbart stab och tross funktioner medans i WIFFE så representerar HQ't också tillhörande stridande förband.
En HQ-A har tillhörande pansarkår fungerar alltså precis som en vanlig ARM, de kan blitza göra overrun etc, medans en HQ-I har tillhörande infanterikår.

Manstiens 8(5)5 betyder att HQ't stridande enhet är det är ett 8-5 pansar(8 i combat och 5 i move) med 5 i reorg-värde

Det är ingen skillnad på HQ-A och HQ-I i egenskap utav HQ's dvs det är mittenvärdet som avgör hur bra det kan genomföra HQ-support, reorga trupper etc.

Tack Niklas, det var exakt den informationen jag var ute efter! Det är ganska värdelöst att bara torrwiffa, som jag gjort ett antal år nu. Torrwiffandet består i att läsa afteractionreports och pyssla runt i cyberboard...
Rapporterna ger överlag en känsla av att spelet är otroligt välbalanserat vid det här laget. Dock verkar axelmakternas kollaps ofta komma väl snabbt. Ofta redan 1943. Jag ser väldigt sällan sjöstrider där japaner, italienare eller tyskar vinner ens en taktisk sjöstridsseger efter 1943. Kommentarer på detta? Är det ett overstretching-problem?
/Lasse

Andreas Lundin

Ja, overstretch och olja...Kassa fartyg också...

Vvornth

Japanerna har gott om möjligheter att vinna sjöstrider efter '43, personligen har jag fortfarande sänkt amerikanska CVs under detta år.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

C-N

Citat från: "Nicklas"I ovanstående exempel så är uträkningarna utav Suprise points inte helt korrekta.

You get surprise points equal to:
• the modified search number in the highest section of the seabox that contains a unit you have included in the combat; and
• your opponent's unmodified search roll

Konvojer modifierar search roll dvs du får minus ett på slaget om motståndaren har konvojer i rutan, de modifierar inte search number (vilket är det värde man skall slå under för att hitta), det gör däremot närvaro utav sjöplan. I detta exemplet blir resultatet det samma (4+0) -(1+0) 3 allierade SP så det har ingen betydelse, men det kan ha det om man har en blandning utav sjöplan och konvojer inblandade.

Detta är helt korrekt.
If voting could really change things, it would be illegal.

C-N

Citat från: "Nicklas"Det är ingen skillnad på HQ-A och HQ-I i egenskap utav HQ's dvs det är mittenvärdet som avgör hur bra det kan genomföra HQ-support, reorga trupper etc.

Förutom oljekostnaden nämnt ovan så är HQ-As reorgpoäng bättre än HQ-Is reorgpoäng om man kör med Option 45 Variable Reorganisation cost:

"Double the reorganisation cost for ARM and MECH units unless at least 1 of the reorganisation points comes from an HQ-A."
If voting could really change things, it would be illegal.