Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

TCS: GD'42 (MMP/The Gamers)

Startat av BigPapaBear, 29 mars 2008 kl. 17:03:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Anders Fager"I Blitzkrieg Legend

Förträfflig bok!  :up:

Finns det några andra intressanta spel om Stonne?

Duger ASL och/eller ATS?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "tinG"
Citat från: "BigPapaBear"Finns det några andra intressanta spel om Stonne?

Duger ASL och/eller ATS?

Dom striderna blir rimligtvis ännu mer standard än dom i TCS. Det vore koolare med ett kompani-nivåspel där du kan driva det Franska anfallet hela vägen upp till Sedan.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Dom striderna blir rimligtvis ännu mer standard än dom i TCS. Det vore koolare med ett kompani-nivåspel där du kan driva det Franska anfallet hela vägen upp till Sedan.

Nej, ASL duger inte. Har otroligt svårt för generiska kartor. Men... det här ser ju ut som Stalingrad, fast upp och ned?  :down:

Precis som Anders säger vore en sträckning av kartan upp till Sedan kanon.
En mycket bitter liten man.

tinG

Citat från: "BigPapaBear"Har otroligt svårt för generiska kartor. Men... det här ser ju ut som Stalingrad, fast upp och ned?  :down:

Kartan är det nog inte något fel på. Det är en historisk modul:

Stonne Heights (formerly Ghosts at the Meuse) Själv har jag ingen erfarenhet alls av ATS, ville bara upplysa dig om att det finns "andra spel om Stonne".

Någon gång skall jag nog orka scanna in mina egna bilder som jag tog från hex V11 sommaren 1994...  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Kartan är det nog inte något fel på. Det är en historisk modul

Själv har jag ingen erfarenhet alls av ATS, ville bara upplysa dig om att det finns "andra spel om Stonne".

Hmm.... Intressant. Nu gäller det bara att komma över min rädsla för ASL.  :D

Tack för tipset, Jonas.  :up:

Andreas Lundin

Jag har spelat ASL-modulen i Stonne. Minns ej vad den hette. Inget vidare alltså. Väldigt mycket fordon SAMT infanteri och infanterivapen - allmänt kaos.

I ASL kan man ju blanda förband hur man vill och förbandscheferna agerar ögonblickligen på spelarens "order". Detta sammantaget ger en oerhört fragmenterad bild och till slut ett helt ohanterligt kaos.

GD '40 är bättre i det här sammanhanget, men inte perfekt. Fagers idé om kompaninivå är inte så dum.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"I ASL kan man ju blanda förband hur man vill och förbandscheferna agerar ögonblickligen på spelarens "order". Detta sammantaget ger en oerhört fragmenterad bild och till slut ett helt ohanterligt kaos.

Gissar att du vill rikta den kritiken mot hela ASL-systemet och inte bara Stonne.  :)

Andreas Lundin

CiteraGissar att du vill rikta den kritiken mot hela ASL-systemet och inte bara Stonne.

Nej, faktiskt inte. I små scenarier funkar ASL bra (som ett kompetetvit SPEL). Som simulering av strid på stridsteknisk nivå suger det förstås!  :wink:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Efterssom det är minst två regemetesstora stridgrupper som konvergerar på Stonne så kan jag tänka mig att det bara blir ett jättemelee om man använder ASL. Kul, kanske, men mest cirkus.

Andreas Lundin

Fråga på BGG
CiteraSuppose unit A is attacked by rocket artillery in the Aircraft & Artillery Phase. The result is a SYR. The unit flees and is attacked by the same artillery again in each hex of its SYR (Katyusha with 5 hex radius). The unit ends up in a hex occupied by unit B still within the blast radius. Again, unit A is attacked but unit B is not (18.8b). SYR is ended and unit B is Suppressed.

Now the hex is attacked again because it's still in the blast radius and so far no attack has been rolled against unit B.

5. Is unit A now also attacked again? (I should guess not...)

Samt svar:

Citera5. 18.3, step 3: "Make any Morale Checks or Vehicle Morale Checks only after all attacks have been executed." The situation you propose can't occur.

Vi gjorde fel här på FF, eller hur Jakob? Jag minns inte hur det blev.

A F

Såg för övrigt kartan till GD42 i helgen. Helvete så opraktisk den var.

Vvornth

Citat från: "Andreas Lundin"Vi gjorde fel här på FF, eller hur Jakob? Jag minns inte hur det blev.

Jo det stämme rnog att vi missade detta i alla SYR.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Lundin

CiteraSåg för övrigt kartan till GD42 i helgen. Helvete så opraktisk den var.

...fast jag tycker inte det är så farligt faktiskt. Den är rätt så "mild i tonerna", vilket gör att man vänjer sig snabbt utan att bli "trött i ögonen" (som man kan bli av t.ex. vissa spel från ADG eller AP).

A F

Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraSåg för övrigt kartan till GD42 i helgen. Helvete så opraktisk den var.

...fast jag tycker inte det är så farligt faktiskt. Den är rätt så "mild i tonerna", vilket gör att man vänjer sig snabbt utan att bli "trött i ögonen" (som man kan bli av t.ex. vissa spel från ADG eller AP).

Såg inga vägar. Det var lite knepigt. OCh den var gul. Mitt i vintern.

Elias Nordling

Du börjar bli en "det var bättre förr" :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"