Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dyrt porto på e-bay på krigsspel!

Startat av Nisse, 3 juli 2008 kl. 12:25:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Nisse

Surfade runt på boardgamegeek och hittade ett spel som heter "Red Storm Rsing".

Eftersom det är min favorit (fantasy) period WWIII så pluggade jag på lite om spelet. Det är på en nivå jag gillar, kår nivå och precis det området jag gillar nämligen Västtyskland. Att spelet är OOP var självklart...

Hittade ett ex på E-bay utrop runt 10 dollar dock 25 GBP i frakt till Sverige!

Skämtar karln eller? Jag vet inte hur stort spelet är eller hur tungt men det ser ut att vara ung som ett något större monopol. Vikten borde inte vara så faslig, så 25 GBP, över 300 kr i frakt vilket skämt! Jag mailade en extra gång till honom för att dubbel kolla och fick svaret (igen) 24.99 GBP. Det känns orimligt, nån som vet var/hur man kan dubbelkolla det? Ta kontakt med Royal mail eller?

Jag är svårt sugen på spelet men det känns som att han saltat frakten rätt rejält. Nästan så jag har lust att beställa det och nogsamt notera den reella fraktkostnaden och sen antingen kräva tillbaka eller lämna dålig feed-back.

Förresten nån som vet/kan nått om spelet?

A F

#1
Du kan säkert kolla Kungliga Postens sida.

BigPapaBear

#2
Det låter larvigt dyrt.  En tredjedel känns skäligt.

Forumets Red Star Rising-tråd hittar du  HÄR  :)
En mycket bitter liten man.

Holmgren

#3
Antar att vi snackar om TSR:s spel från 1989? Länk

Citat från: "Nisse"Hittade ett ex på E-bay utrop runt 10 dollar dock 25 GBP i frakt till Sverige!
Betala i (amerikanska?) dollar för spelet och i brittiska pund för frakten? Nu blir jag förvirrad! Är det från Storbritannien det skall så slipper du risken för att tullen skall lägga vantarna på paketet - en bonus i sig! Förvisso är lådan till spelet stor (55x31cm), men Royal Mail brukar ha humana fraktpriser så £25 låter överdrivet.

Citat från: "BigPapaBear"Forumets Red Star Rising-tråd
Fast nu frågar Nisse om Red Storm Rising...  8)

Citat från: "Nisse"Förresten nån som vet/kan nått om spelet?
Baserat på Tom Clancys bok med samma namn. Spelade det en del som liten parvel, dvs när det kom ut. Vi kombinerade det med TSR:s The Hunt For Red October och hade ruskigt kul då, men jag är inte lika säker på att jag hade tyckt samma sak idag.

Slutligen, då frågan i huvudsak handlar om fraktpriser hamnar den i Shopping.

Tråd flyttad.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

BigPapaBear

#4
Citat från: "Holmgren"Fast nu frågar Nisse om Red Storm Rising...  8)

Ah...  :oops:
En mycket bitter liten man.

silversixx

#5
Han verkar vilja fula sig genom att ta extra betalt med fraktsättet. Har för mig att det är förbjudet på e-bay, om han inte satt 25 pund som frakt i annonsen. Vilket fortfarande är svinmycket.
Jag har fingrat på det nån gång på föreninigen, men kan inte minnas att det väger runt fem kilo...

BigPapaBear

#6
Citat från: "silversixx"Jag har fingrat på det nån gång på föreninigen, men kan inte minnas att det väger runt fem kilo...

Hmm... Det kanske ingick en blytacka i deluxeutgåvan.
En mycket bitter liten man.

Nisse

#7
Har spanat runt på Royal Mails hemsida och det kan stämma. Kör han "international standard" så blir det25.99 GBP.

Det finns billigare alternativ men då skall det vara "small parcels" och kartongen är ju rätt stor så det är kanske storleken på kartongen som gör det så dyrt.

Hursom, skandalöst dyrt. Är det bara jag som tycker att porton är löjligt dyrt nu för tiden?

Kan inte påminna mig att jag på -80 eller -90 talet tyckte portot var dyrt. då beställde man och portot var en negligerbar summa. Nu är det något som hindrar mig från att beställa!

Samt att tullen blivit effektivare och slänger på moms och alla andra avgifter... men det är en annan sak.

Hittade spelet på second chance games i Storbritannien. Deras frakt  inom europa är 12 GBP...

Ingen som har spelet här i Svedala som vill sälja det?

Andreas Lundin

#8
ingen moms och avgifter från ett land inom EU dock.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

magnus lindström

#9
Såg just något liknande när jag tänkte slå till på Conquest of Gaul, frakten var lika dyr.

BigPapaBear

#10
Bisarro!!!

Jag fick ett spel från England IDAG(!). Frakten gick på exakt £5.31.

Tror att många inte inser att man kan skicka de flesta spel (som inte är Ameritrash-jättelådor) som skrymmande brev och få billig frakt. Paketfrakt är det som är dyrt.

Spelet jag beställde var dessutom ett Eurogame med träklossar och liknande så det väger nog några gram mer än det genomsnittliga spelet.
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

#11
Citat från: "Nisse"Har spanat runt på Royal Mails hemsida och det kan stämma. Kör han "international standard" så blir det25.99 GBP.

Du måste ha tittat helt galet. För ett paket som väger 1 kg gäller följande:

Airmail Small Packets (1 kg) £6.11  

2 kg kostar £11.11. Ytterst få krigsspel väger två kg! De flesta ligger under 1 kg.

Du håller på att bli blåst (även om det kan vara oavsiktligt från säljarens sida)
En mycket bitter liten man.

Nisse

#12
CiteraDu måste ha tittat helt galet. För ett paket som väger 1 kg gäller följande:

Airmail Small Packets (1 kg) £6.11

2 kg kostar £11.11. Ytterst få krigsspel väger två kg! De flesta ligger under 1 kg.

Du håller på att bli blåst (även om det kan vara oavsiktligt från säljarens sida)

Jag kommer nog inte köpa spelet, det har mer blivit en principsak att dubbelkolla det... :wink:

Jag noterade också priserna på Airmail small packet. Min teori varför portot är så högt är för att kartongen är så stor. Dvs den går inte i kategorin airmail small packet pga sin otymplighet. Det har hänt mig när jag skickat saker utomlands att paketet inte väger för mycket men är fysiskt stort och då blir det extra dyrt...

dumt så dumt.

BigPapaBear

#13
Citat från: "Nisse"Min teori varför portot är så högt är för att kartongen är så stor. Dvs den går inte i kategorin airmail small packet pga sin otymplighet. Det har hänt mig när jag skickat saker utomlands att paketet inte väger för mycket men är fysiskt stort och då blir det extra dyrt...

Då ska det vara ganska ordentligt stort med krigsspelsmått mätt. Tror mer att det handlar om att säljaren utgår ifrån att det blir paketfrakt.
En mycket bitter liten man.

Scipio

#14
Köpte nyligen en kompressor från UK. Tror paketet vägde ca 6 kg och det var betydligt större än de flesta spel som finns (möjligtvis FFG undantaget).
Frakten slutade på £15 så det låter lite konstigt tycker jag.
"Randomization is too important to be left to chance"